Menu

Kritérium kvality, Dallmayr

04. 11. 2020

Káva je komoditou, která byla vždycky žádaná, a to i během válek, převratů a epidemií.


Divize Dallmayr zaměstnávají v různých částech světa na tři tisíce lidí. V pěti pražírnách, v Mnichově, Berlíně, Braunschweigu, Brémách a Dortmundu, vyrobí přes 60 tisíc tun pražené kávy ročně. Její specializovaná divize Vending & Office působí ve čtrnácti zemích Evropy a ve Spojených arabských emirátech. V Česku je jejím generálním ředitelem René Sion, kterého jsem oslovil:



Pane řediteli, káva se pije a bude pít, ať je, co je.
Tak pokud vím (z literatury a vzpomínek pamětníků), káva je komoditou, která byla vždycky žádaná. A to i během válek, převratů a epidemií. Patří k preferovaným věcem, které nejen že byly konzumovány, ale byly i určitou formu platidla. Proto věřím, že náš obor týkající se kávy bude vzkvétat za všech dob. Jiná věc je distribuční kanál, kterým se tato komodita dostává k zákazníkovi. Co se týká společnosti Dallmayr Vending & Office, tak už z názvu je zřejmé, že se orientujeme na B2B (business to business) segment – na korporátní klientelu. Například na výrobní podniky, úřady, instituce, nemocnice, banky, pojišťovny, divadla, hotely, restaurace, výzkumné ústavy, dopravce atd., kterým zajišťujeme interní catering pro jejich zaměstnance a ty, kteří tyto firmy a instituce navštěvují (zákazníky, partnery, hosty, pacienty, pasažéry aj.). Kromě gastronomie, pro kterou Dallmayr Vending & Office dodává kávu a čaje, zabezpečujeme i varné a výdejní technologie a jejich servis. Naše distribuční kanály jsou tedy cíleny hlavně na lidi přítomné na pracovištích. Náš způsob distribuce vyžaduje velké zázemí včetně velkého počtu servisních techniků. Pokud ale má cílový segment zaměstnance na home officu a funguje v personálně omezeném rozsahu, klesá i jeho spotřeba kávy a čajů. Nelze totiž čekat, že člověk, který na pracovišti vypil během pracovní doby šest káv, jich tolik za den vypije i doma. Nemá společenskou potřebu, neboť káva je i společenským fenoménem. Říká se „Pojďme na kávu…“  To platí nejen v kavárně, ale i na pracovišti: „Pojďme si dát kafe. Probereme pracovní záležitost…“  Ale nejsem skeptik. To, jak dobře na tom naše komodita a její distribuční kanál bude, je pochopitelně otázkou příštích let. Ale jak už jsem zmínil, káva byla a bude žádaná i za nepříznivých dějinných situací.

Čím je sortiment káv Dallmayr výjimečný?
Téměř všichni dovozci, zpracovatelé, distributoři rádi používají klišé: „Nejlepší zrna, pečlivě vybraná zrna…“ Zákazník to vnímá jako jakési „vinařské řeči“. Pravda je, že lze vybírat hodně kvalitní dodavatele a špičkové suroviny nebo méně kvalitní a potom tvrdit, že značka reprezentuje optimální poměr cena/kvalita. Tohle ale není náš případ. Pro společnost Dallmayr pracuji téměř dvacet let, a i řadu let předtím jsem právě z tohoto důvodu značku Dallmayr vnímal jako ikonu v našem oboru. Mí kolegové v Německu, nákupčí a další odborníci vybírají to, co je na trhu nejlepší: v tom, kterém oboru; v té které komoditě. Ať to jsou delikatesy, vína, koňaky… Vše je voleno s nejvyšší péčí, a tomu odpovídá prodejní cena. Značka Dallmayr přežila 320 let. Určitě i mnohem turbulentnější období, než prožíváme nyní. Ani při hypotéční krizi (přestože došlo k poklesu prodejů) se Dallmayr, jako jedna z mála značek, od téhle filozofie neodklonil a z kritéria kvality neustoupil.
S René Sionem hovořil Jaromír Kainc.

www.dallmayr.cz



Archiv