Menu

Každý pátý Čech musel někdy zrušit dovolenou

05. 12. 2025

S rostoucími cenami dovolených stoupá i riziko vyšších finančních ztrát při jejich zrušení. Podle průzkumu NMS Research pro ERV Evropskou, kterého se zúčastnilo přes tisíc respondentů, muselo někdy svoji cestu stornovat 22 % Čechů. Pojištění storna přitom zná 69 % lidí, ale pravidelně ho využívá jen 31 %. Nejvíce zrušených cest pak ERV Evropská eviduje během letních měsíců.

V posledních letech rostou ceny za zahraniční dovolenou. U týdenních pobytů v Evropě se konečná cena pohybuje v řádu desítek tisíc korun, a to i u standardních, nikoli luxusních zájezdů. „Vyšší ceny logicky znamenají vyšší ztráty v případě nepojištěné cesty, kterou musí klient zrušit. Zatímco v cestovních kancelářích je pojištění storna součástí většiny zájezdů, u individuálních cestovatelů si ho pravidelně sjedná jen 31 % Čechů. Naopak 43 % ho vůbec nevyužívá,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

Tisíce případů každý rok
Statistiky ERV Evropské pojišťovny za poslední tři roky ukazují, že počet osob, které musely zrušit dovolenou zůstává stabilní. V roce 2024 šlo celkem o 14 457 osob a letošní průběžná data naznačují obdobný trend. Od ledna do září muselo dovolenou stornovat 11 254 osob. „V době, kdy se svět stává stále nepředvídatelnějším, je pojištění storna důležitější než dříve. Každý den u nás evidujeme zhruba 40 klientů se stornovanou dovolenou, přičemž průměrná částka, kterou klienti díky pojištění získají zpět, přesahuje 27 tisíc korun,“ říká Vlastimil Divoký.

COVID-19 stále ovlivňuje storna
I když pandemie již není hlavním rizikem, stále se objevují případy, které s ní souvisí. Do září letošního roku muselo 50 klientů cestu zrušit právě kvůli koronaviru. Průměrná škoda u těchto případů dosáhla 42 600 korun. Dalších 14 případů bylo spojeno s preventivní karanténou a průměrná škoda činila 31 030 korun.

Nepředvídatelné události nejsou výjimkou
Důvody ke zrušení cesty bývají nepředvídatelné. Kromě zdravotních potíží či závažných situací v rodině, jde například o živelní pohromy. „Příkladem je hned několik našich klientů, kteří měli během loňských povodní odjet na dovolenou, ale kvůli zaplaveným domům museli zůstat a řešit způsobené škody. Díky sjednanému pojištění storna, jsme jim uhradili většinu nákladů,“ říká Vlastimil Divoký.

Kdy a proč pojištění storna sjednat
Pojištění lze sjednat do tří pracovních dní po objednání první cestovní služby (u cesty typu „last minute“ v den objednání služby) či uhrazení zájezdu. Pokud však objednáváte cestovní službu nebo hradíte zájezd méně než 15 dní před datem odjezdu, musíte pojištění storna sjednat přímo v den objednání či úhrady. Storno se vztahuje na situace, které objektivně znemožní cestu – od akutního onemocnění či úrazu až po rodinné události nebo poškození bydliště. Variantu Storno Plus je navíc možné uplatnit pro širší okruh pojištěných osob. „Z našich dat vidíme, že pojištění storna už klienti nevnímají jako zbytečný luxus, ale jako běžnou součást plánování dovolené. Zejména u dražších zájezdů si lidé více uvědomují, že i krátkodobá nemoc nebo nečekaná rodinná situace mohou znamenat vysoké ztráty,“ doplňuje Vlastimil Divoký.
Připravila Anna Monhartová.

www.ervpojistovna.cz
 



Archiv
hotel petrovy kameny
chata Vilemína