Dovolit naší zemi na nás vydělávat tím, že je Cestovní ruch je univerzální tržní platformou schopnou zobchodovat takřka cokoli. Tedy nejen produkty primárně určené hostům a turistům. Bohužel, značná část populace Česka, včetně naší politické reprezentace, cestovní ruch redukuje na cestování a vnímá ho pouze jako sféru volného času a konzumace, jako prostor utrácení v Česku vydělaných peněz v zahraniční. V Česku tak není očekávání, natož společenská poptávka po tom, abychom naší zemi dovolili na nás vydělávat tím, že je. Není dostatečná společenská poptávka, aby peníze dostávající se do našeho ekonomického systému díky útratám spotřebitelů odjinud v daleko větší míře přispívaly k osobnímu blahobytu každého jednoho obyvatele Česka. Není společenská poptávka, aby část peněz generovaných díky univerzální tržní platformě cestovního ruchu byla reinvestována do jeho podpory a umožňovala intenzivněji zvyšovat jeho tržní výkonnost a ruku v ruce s tím rychleji zlepšovat dopravní, kulturní a sportovní infrastrukturu a veřejné služby. Není společenská poptávka, aby podpora cestovního ruchu umožňovala rapidněji zkrášlovat obce a města, zajišťovat komfortnější dopravní, zdravotní a obchodní obslužnost apod. V Česku zkrátka není společenská poptávka držet a násobit kupní sílu v regionech Slezska, Moravy a Čech, a to navzdory tomu, že v jakékoli tržní ekonomice (tedy i v té naší české) je klíčovým faktorem úspěchu (tedy dosahování hospodářských a sociálních přínosů) až ziskový prodej práce, výrobků, služeb a myšlenek odehrávající se: na vnitřním trhu prostřednictvím domácího obchodu; na zahraničních odbytištích prostřednictvím exportu; a jejich syntézou, kterou reprezentuje cestovní ruch, jenž obchodované produkty nevozí za spotřebiteli, ale přiváží domácí a zahraniční spotřebitele na místní trhy, kde za ně utrácí. Díky této schopnosti cestovní ruch dokáže zlepšovat platební bilanci navštěvovaného státu. Právě díky zajišťování přílivu cizí kupní síly spjaté s poptávkou přímo i zprostředkovaně otvírá prostor podnikatelským a pracovním příležitostem i v průmyslově a i jinak hospodářsky utlumených regionech. V turisty navštěvované zemi s dispozicemi Česka tak může zásadně přispívat k posilování sociálních jistot jeho obyvatel. Tedy i k nastolení a udržování vysoké západoevropské platové a životní úrovně. – redakce Všudybylu –
Česko má už po třetí v historii nové „Hrdiny cestovního ruchu“. CzechTourism oceňuje v prestižní anketě tímto titulem ty, kteří svými nápady, inovacemi a odhodláním přispívají k rozvoji českého turismu, pomáhají propagovat krásu a rozmanitost naší země a zviditelňují Česko na mezinárodní turistické mapě.
Univerzální tržní platforma cestovního ruchu je jedním z klíčových pilířů české ekonomiky. Obchodní aktivity, které zprostředkovává významně přispívají k hospodářskému růstu a rozvoji celé země. Přináší nespočet výhod nejen v hospodářské oblasti, ale i v oblasti kulturní a společenské. „Cílem ankety je vyzdvihnout práci výjimečných osobností, jejichž práce a neobyčejné nasazení mají na tento sektor zásadní dopad. A i letošní ročník ukázal, jak důležité je podporovat ty, kteří se zasloužili o inovace, kvalitu a zviditelnění Česka ve světě,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Profesní organizace, které působí v cestovním ruchu, letos nominovaly přes dvě desítky osobností. O vítězích pak on-line hlasovala široká veřejnost. Sešlo se nám rekordních 2 200 hlasů. Což dokazuje, jak velký zájem o cestovní ruch v Česku je. Vítězům, ale i finalistům a všem nominovaným, bych chtěl poděkovat za jejich neúnavnou práci, kterou v cestovním ruchu odvádějí.“
Letošní vítězové: Celoživotní přínos, inspirativní přístup a mladí lidé s výjimečným talentem Třetí ročník ankety „Hrdinové cestovního ruchu“ přinesl inspirativní příběhy vítězů a finalistů, kteří svou prací mění tvář českého turismu. Dominovaly mezi nimi osobnosti, které se vyznačují nejen inspirativním přístupem, ale také dlouhodobým přínosem pro celý sektor. „Ocenění nejen zviditelňují klíčové osobnosti na mezinárodní scéně, ale také motivují další profesionály ke zvyšování kvality služeb. Zároveň pomáhají budovat image Česka jako atraktivní destinace,“ doplňuje ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková.
Kategorii „Největší podpora cestovního ruchu za poslední rok“ ovládla Martina Košlíková, manažerka Asociace cestovních kanceláří ČR a ředitelka kanceláře České unie cestovního ruchu. Původně působila na Ministerstvu pro místní rozvoj, kde pomáhala zavádět Český systém kvality služeb. Nyní se věnuje podpoře členů Asociace, zajišťuje právní rozbory a odborné materiály, vytváří metodické a vzdělávací programy pro cestovní kanceláře a agentury. Její přínos je viditelný jak v podpoře českých subjektů, tak i v kvalitě nabízených služeb.
V kategorii „Dlouhodobý přínos pro cestovní ruch (celoživotní přínos)“ zvítězil Pavel Slavko, kastelán hradu a zámku Český Krumlov. Už téměř čtyřicet let se věnuje revitalizaci a zpřístupňování této významné památky zapsané na seznamu Světového dědictví UNESCO. Pod jeho vedením se zámek stal jednou z nejnavštěvovanějších turistických atrakcí v Česku. Aktivně podporuje rozvoj kongresové turistiky prostřednictvím Centra studijních pobytů a podílí se na projektech pro handicapované turisty. Své bohaté zkušenosti sdílí prostřednictvím odborných publikací a přednášek, čímž výrazně přispívá k rozvoji turismu nejen v regionu, ale v celé zemi.
David Todt, regionální ředitel obchodu v Ace Hotel Alliance a člen IQ Hospitality Group, zvítězil v kategorii „Objev roku do 30 let“. Jeho odborné znalosti v oblasti Revenue Managementu a rozvoje obchodních strategií pomáhají zlepšovat pozici regionálních hotelů a zviditelňovat méně navštěvované destinace. Díky své práci přispívá k rozvoji MICE turismu (Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions) a podporuje růst hotelnictví v Česku.
Další finalisté: Největší podpora cestovního ruchu za poslední rok • Luboš Kastner • Martin Úbl
Dlouhodobý přínos pro cestovní ruch • Pavel Přílepek • Nora Dolanská
Objev roku do 30 let • Šimon Balga
Speciální ocenění in memoriam CzechTourism udělil také speciální ocenění in memoriam Rostislavu Vondruškovi, který svým životem a prací zanechal nesmazatelnou stopu v oblasti českého cestovního ruchu. Mimo jiné vedl dvanáct let Českou centrálu cestovního ruchu a v letech 2009-2010 byl ministrem pro místní rozvoj. Cenu in memoriam převzala za pana Vondrušku z rukou ředitele České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Františka Reismüllera jeho manželka, Dana Vondrušková. „Je mi opravdu ctí, že mohu alespoň touto cestou poděkovat odborníkovi na oblast cestovního ruchu, se kterým jsem měl tu čest pracovat pod hlavičkou CzechTourism. Za jeho vedení agentury se podařilo prostřednictvím úspěšné marketingové strategie prokazatelně zvýšit příjezdy zahraničních turistů do Česka. Pan Vondruška stál i u zrodu největšího turistického portálu Kudy z nudy, který CzechTourism provozuje,“ doplňuje současný ředitel agentury.
Ocenění převzali letošní „Hrdinové cestovního ruchu“ na prestižním networkingovém večeru za účasti zástupců CzechTourism, jeho zahraničních zastoupení, krajských koordinátorů, podnikatelů a dalších významných osobností působících v této oblasti. Jednu z cen předal vítězi náměstek ministra pro místní rozvoj Jan Fluxa, který zastupoval vicepremiéra a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše, jenž akci poskytl záštitu. Akce proběhla v prostorách Občanské plovárny v Praze a zpěvem a hudbou ji doprovázela českokrumlovská kapela Hrajeto. Připravila Kateřina Beránková.