Liberecký kraj dokončuje generační obměnu vlaků na páteřních linkách, na Českolipsku by měla vyjet vozidla Die Länderbahn. O nové kontrakty usiluje od prosince 2021 tak, aby zabezpečil fungující dopravní spojení v regionu i v dalších letech. Jedná se o linky L2 Liberec – Česká Lípa – Děčín a L4 Mladá Boleslav město – Česká Lípa – Rumburk – nově pod názvem Českolipská železnice. V současnosti zde jezdí České dráhy a. s. Rada kraje se rozhodla zintenzivnit další jednání se společností Die Länderbahn, která podala na tyto trasy nejvýhodnější nabídku. Od prosince příštího roku by tak vozidla v regionu již osvědčeného německého dopravce mohla vyjet na lince L4, o rok později i na trase L2.
„O postupnou obnovu vozidel v regionální dopravě usilujeme dlouhodobě. Na neelektrizovaných linkách již převážně provozujeme vozidla moderní nízkopodlažní koncepce, která se v části regionu objevují již od roku 2009. V tomto roce jsme dokonce nasadili nová vozidla Stadler RegioShuttle RS-1 na Frýdlantsku a Tanvaldsku. Později modernizace vlaků pokračovala na tratích z Liberce do Hrádku nad Nisou či do Děčína a Semil. V případě úspěšného uzavření smlouvy na Českolipsku bude generační obnova vozidel dokončena na všech páteřních regionálních linkách, za které Liberecký kraj zodpovídá,“ uvedl Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.
Liberecký kraj usiluje o nové smlouvy s dopravci regionálních vlaků od prosince 2021. Na některé linky nyní platí pouze dvouletá smlouva. Podle dohody se Středočeským a Ústeckým krajem spravuje Liberecký kraj linku L4 Mladá Boleslav město – Česká Lípa – Rumburk. Spolu s ní se uvažuje o případných změnách na lince L2 Liberec–Děčín. „Na této trase sice platí nová desetiletá smlouva, ale od počátku objednatelé nejsou příliš spokojeni s poměrem mezi cenou a kvalitou, a do smlouvy si proto vyhradili možnost dvouleté výpovědi. V minulých letech se nepodařilo s Českými drahami dojednat plné nasazení žádaných vozidel moderní nízkopodlažní konstrukce s dobrou dynamikou jízdy. České dráhy takových souprav neměly dostatek, a proto dosud na asi třetině výkonů jezdí vlaky starší,“ dodal náměstek Sviták.
Do jednání se zpočátku zapojili všichni dopravci, kteří v Libereckém kraji vlaky provozují. „Od všech stávajících dopravců jsme na konci letních prázdnin dostali velmi kvalitní předběžné návrhy. Ty jsme v dalších týdnech pečlivě posuzovali. Nakonec se rada kraje rozhodla zintenzivnit další jednání se společností Die Länderbahn, jež podala nejvýhodnější nabídku,“ vysvětlil hejtman Martin Půta.
Vyjma dvou moderních klimatizovaných vozidel Pesa Link II, cestujícím známým jako „RegioShark“, nyní jezdí na linkách L2 a L4 starší motorové vozy řady 843. České dráhy pro Liberecký kraj nově nabídly již nasazení kvalitních nízkopodlažních vozidel, ale jejich návrh vychází za celou dobu desetiletého trvání smlouvy řádově o stamiliony korun dráž.
Nabízená modernizovaná vozidla Die Länderbahn přinesou cestujícím na Českolipské železnici řadu výhod: svou nízkopodlažností u moderních nástupišť zlepší přístupnost pro osoby se zhoršenou schopností pohybu včetně rodin s dětmi a cestujících se zavazadly. Vyšší kapacita a široké dveře se dobře uplatní zejména v turistické sezóně. Vyšší výkon a dynamika vozů umožní přesnější dodržování jízdních řádů, což by mělo v České Lípě zlepšit spolehlivost přestupů na navazující spoje. Připravil Filip Trdla. www.liberecky-kraj.cz www.korid.cz www.iidol.cz