Menu

Česká vlajka a helvétský kříž

22. 09. 2017

vcarsko-01Hotel Löwen

Jsem rád, že anoncování „česká potravina“ a česká vlajka na jejím obalu jsou obdobně pádným důvodem k upřednostnění jejich nákupu, jako je tomu u zboží s helvétským křížem. Také proto jsem koncem letošního června využil nabídky majitele cestovní kanceláře Swiss Service doktora Geryka a vydal se na famtrip do Švýcarska. Vyjížděl jsem z Prahy a v hlavně mi zněla hláška „Na Plzeň, Vávro, na Plzeň…“ z povídky pánů Šimka a Grossmanna Výlet s Lomcovákem. Nicméně rodné město mého táty nebylo cílem. Bral jsem to na Norimberk, Heilbronn a Karlsruhe. Těsně před Basilejí čelní sklo mého citroënu dozdobila dálniční známka za 40 franků. Projížděl jsem severní částí Švýcarska kolem Rýnských vodopádů – jedné z hlavních bran do této čtyřjazyčné multikulturální země. Pokračoval jsem přes Luzern na „jezeře čtyř kantonů“ – Vierwaldstättersee – do cíle v Emmentalském údolí, ve kterém se nachází proslulá sýrárna. Ubytoval jsem se v malebné obci Escholzomatt v klasickém rodinném hotelu Löwen.

vcarsko-02V nitru Jungfrau

Můj další pracovní den vedl kolem jezer Brienzersee a Thunersee přes Interlaken ke třem významným švýcarským vrcholům. K horám Eiger, Mönch a Jungfrau, v jejímž nitru se nachází nejvýše položená železniční stanice Evropy. Vřele doporučuji její návštěvu. V devatenáctém století je budovali sicilští horníci. Stavitelé měli propočítáno, kolik litrů vína, kolik chleba a dalších potravin jim musí být připraveno, aby jedna parta mohla razit štolu, než ji vystřídá druhá. V nitru Jungfrau a na jejím vrcholku byl vytvořen rozsáhlý několikapatrový areál, v němž je astronomická a meteorologická observatoř Sphinx, vyhlídkové plató, restaurace, prodejní plochy, ledový palác, tunel vedoucí na ledovec a řada dalších atraktivit.

vcarsko-06Kappelebrücke

V blízkosti Luzernu, jehož okolí vévodí hora Pilatus, na louce Rütli, bylo v roce 1291 uzavřeno švýcarské spříseženství. Luzern je jednou ze švýcarských perel. Mezi turisty je znám dopravním muzeem a dalšími atraktivitami. Především ale krytým kapličkovým mostem (Kapellebrücke). Ten byl vinou turistů poškozen. Došlo k požáru, což Švýcaři nesli velmi těžce, protože Kapellebrücke je jedním z jejich národních symbolů, obdobně jako pro nás Karlův most. Za přispění celonárodní švýcarské sbírky byl zrekonstruován do téměř původní podoby. Dnes, zabezpečený nejmodernější protipožární technikou, opět slouží v plné kráse.

vcarsko-04Dračí hora

Pilatus Švýcaři nazývají „Dračí horou“, neboť se v dávných dobách domnívali, že v jeho nitru žijí draci. Pilatus se totiž vyznačuje množstvím jeskyní a dutin, ze kterých za určitých klimatických podmínek vychází pára. V roce 1889 byla na tuto horu postavena nejstrmější ozubnicová železnice světa Pilatus Bahnen. Následně pak byla z druhé strany hory vybudována lanovka se spoustou moderních zábavních aktivit pro všechny věkové skupiny.

 

 

vcarsko-05Autoreisezug SBB

Cestovat vlakem je ve Švýcarsku in. Už před více než dvaceti lety jsem se přesvědčil, že švýcarský dopravní systém, kombinující všechny druhy dopravy, je jedním z nejpropracovanějších na světě. Jeho součást Autoreisezug jsem ale vyzkoušel až letos. Ze stanice Kandersteg tunelem do stanice Goppenstein. Předností tohoto stylu dopravy je, že najedete s autem na železniční vagon, pustíte si rádio a relaxujete ve svém voze, který mezitím překonává na vagonu podjezd Bernských Alp. Cestu si tak můžete oproti trase po silnicích zkrátit až o čtyři hodiny. Nezřídka se stává, že po přejezdu z Bernských Alp do oblasti Vallis na vás čeká slunce a vůně vína charakteristické pro tento region oproti severním částem země. Tedy skok z německé části Švýcarska do frankofonního kantonu. Navštívil jsem města Brig a starodávný Sion a skončil v Les Diablerets v hotelu Eurotel Victoria.

vcarsko-03Ďáblíci

Les Diablerets lze přeložit jako „ďáblíci“. Tento název vznikl proto, že jim místní obyvatelé přisuzovali, že mohou za to, co se děje v nejvyšších polohách jejich regionu. V Les Diablerets se nachází zpřístupněný ledovec Glacier 3000, který turistům všech věkových kategorií skýtá spoustu pozoruhodností. Ať už se jedná o bobovou dráhu ve výšce tří kilometrů nad mořem, nebo v téže nadmořské výšce o jeden z nejvýše umístěných visutých mostů v Evropě – „Peak Walk“ – mezi dvěma štíty, View Point se Scex Rouge, který je dlouhý 107 metrů a široký osmdesát centimetrů. Jak Villars, tak Les Diablerets a vůbec celá oblast jsou zajímavé připraveností na zimní sporty a dopravně dokonale propojeny lanovkami a skibusy. Držitel skipasu může využívat jednotlivá lyžařská střediska, aniž by si musel v každém kupovat nový.

vcarsko-07Matterhorn – symbol Švýcarska

Zermatt jsem navštívil už před zmíněnými dvaceti lety. Toto městečko je stejně jako řada dalších v Švýcarsku známo svým ekologickým přístupem. Doprava je zde svěřena výhradně homologovaným elektricky hnaným vozidlům, ať už se jedná o taxíky, minibusy, nebo ostatní automobily. Při výjezdu na Gornergrat se vám otevře nádherný výhled na jeden ze symbolů Švýcarska – Matterhorn.

 

 

vcarsko-08Hrdé Švýcarsko

Švýcarsko je hrdá, rozvinutá země s bohatým turistickým potenciálem, připravená nabídnout pobyt od moderních měst až po relax v lůnu přírody, a třeba i nocleh ve vybaveném seníku pod horskými velikány. A proč tomu tak je? Protože Švýcaři chtějí. Také v tom by nám měli být vzorem. Tento článek jsem zahájil postřehem, že u potravin začínají mít české symboly obdobnou váhu jako symboly Švýcarské konfederace. Kéž by tento trend pokračoval, aby se Česko, tak jako Švýcarsko, stalo zemí, do níž bude svět aktiva vozit, a ne aby politici penězi, které do veřejných rozpočtů odvedou české firmy, financovali motivační pobídky a daňové prázdniny pro cizí konkurenci. Tedy aby přestali Česko tlačit do pozice kolonie, ze které odtékají v ní tvořená aktiva do zemí, v nichž sídlí mateřské firmy českých filiálek.

vcarsko-09

 



Archiv