Menu

ACK ČR projednalo vývoj situace ohledně COVID-19

01. 03. 2020

 

Představenstvo Asociace cestovních kanceláří České republiky projednalo 27. února 2020 problematiku řešení mimořádných okolností v cestovním ruchu, vzniklých v důsledku  vývoje situace v záležitosti koronaviru Covid19, v souladu s platnou českou legislativou a doporučilo českým cestovním kancelářím postupovat ve vzorových případech jak níže uvedeno. Představenstvo si dále přeje informovat i zákazníky českých cestovních kanceláří a činí tak touto formou.

A.     Odstoupení od smlouvy zákazníkem z důvodu mimořádné okolnosti před odjezdem na zájezd

aby zákazník mohl odstoupit od smlouvy o zájezdu pro mimořádné a nepředvídatelné okolnosti bez povinnosti platit storno, musí být současně splněny dvě podmínky:

(i)                před zahájením zájezdu nastaly v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředního okolí nevyhnutelné a mimořádné okolnosti a

(ii)              tyto okolnosti mají významný dopad na poskytování služeb zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení.

 Koronavirus je mimořádnou a nepředvídatelnou okolností. Nicméně, aby jeho výskyt zakládal právo zákazníka na odstoupení od smlouvy bez povinnosti hradit smluvní  stornopoplatek, musí se vyskytovat v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředního okolí a zároveň musí mít významný dopad na poskytování služeb zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení. Každý případ tak musí být posuzován jednotlivě. 

B.     Vznik mimořádné okolnosti v průběhu poskytování služeb zájezdu

a)    pokud cestovní kancelář v průběhu zájezdu usoudí, že je zjevné, že místo určení cesty  nebo pobytu nebo jeho bezprostřední okolí mimořádná událost zasáhne, může nabídnout zákazníkovi  náhradní plnění zájezdu – přesunutí zákazníků na jiné místo pobytu nebo pomoc při zajištění návratu do České republiky.

b)    pokud je zákazníkovi nařízena karanténa v místě pobytu, může tato přesáhnout délku pobytu zájezdu. Všichni zákazníci mají nárok na pomoc v nesnázích od cestovní kanceláře. Jedná se zejména o sdělení potřebných informací o zdravotních službách, místních úřadech a konzulární pomoci, pomoc při komunikaci na dálku a pomoc při hledání náhradní dopravy zpět do České republiky. 

Zákazník, který je v karanténě, má dle českých právních předpisů nárok na dávky nemocenského pojištění, je-li řádně pojištěn. Zákazníkům by mělo být v místě pobytu vystaveno potvrzení o nařízené karanténě. To je, pokud jsou služby poskytovány na území EU, postaveno na roveň českému potvrzení o nařízení karantény. Toto potvrzení musí zaslat zaměstnanec svému zaměstnavateli do České republiky, aby mu mohl vyplácet náhradu mzdy. Cestovní kancelář nemá povinnost odškodňovat zákazníky, kteří museli být v karanténě. 

C.     Postup v případě prodeje samostatné letenky zákazníkovi

Cestovní kancelář je obvykle v případě prodeje letenek nikoliv pořadatelem letu, ale zprostředkovatelem prodeje letenky pro leteckou společnost. Neni proto v její pravomoci samostatně rozhodnout o změně či stornu letu/letenky mimo rámec smluvních podmínek, jelikož takovou pravomoc má jen pořadatel letu ( letecká společnost).  

 

Výše uvedené doporučení vychází z platných právních předpisů a proto je obecně použitelné bez ohledu na další etapy vývoje koronavirové nákazy. Aplikace pravidel zde uvedených však se bude vždy odvíjet od konkrétní cestovní smlouvy konkrétního zájezdu. Je proto třeba v jednotlivém případě posoudit individuálně splnění či nesplnění citovaných podmínek.

Připravilo představenstvo ACK ČR.

www.ackcr.cz

logo

 



Nepřehlédněte


Vzdělávání

Vzdělávání je takové, jací jsou vzdělávající

Peníze, které dnes ve fungujících fabrikách vyděláváme, bychom měli investovat do vědy a výzkumu, do nových technologií a vědeckých kádrů, říká senátor...

09. 08. 2017

číst dál


Ze světa

Nový Israel Bike Trail

Na propagaci aktivit cestovního ruchu v izraelské poušti byl zaměřen workshop pořádaný Česko-izraelskou smíšenou obchodní komorou a cestovní kanceláří Allround...

08. 03. 2019

číst dál


Czech Specials
Side VSH