Roste poptávka po sudech piv z minipivovarů
29. 06. 2021
Minipivovary
v pandemii propadly o čtvrtinu, části z nich pomáhal prodej ve velkých
obchodech. Trendem jsou malé sudy, říká Globus.
Aktuálně roste poptávka po pivech
z minipivovarů v obchodech, čemuž napomohl uplynulý rok a půl
pandemie. Potvrzují to hypermarkety
Globus. Ty v současnosti mají zalistovány produkty hned ze 63
minipivovarů. „Zákazníci to ocenili a my jsme rádi, že regionální
české pivovary můžeme podpořit. Spolupráci chceme i dál postupně
rozšiřovat,“ řekl František Wagner, ředitel category FOOD
hypermarketů Globus.
Prodej piv v Globusu meziročně už několik let po sobě roste. A na podílu
zájmu mají svůj úspěch i ti nejmenší, minipivovary. Před čtyřmi lety
hypermarkety Globus zalistovaly do své nabídky první piva z minipivovarů.
Dnes jich nabízí přes šest desítek a výběr je rozmanitý. Když už
zákazníci sáhnou do regálu po pivu z minipivovaru, jde o ležáky nebo
speciály typu ALE, APA, IPA a piva s vyšším procentem alkoholu. Úspěšně
se prodávají piva z Moravy, Českého Švýcarska a dalších regionů.
„V roce 2017 jsme začali spolupracovat s Globusem a do dnešního dne
jsme velmi spokojeni. Jako první jsme začali dodávat do Ostravy a do
Opavy. Od roku 2019 dodáváme do Brna a v poslední době jsme přidali
Havířov. Od začátku jsme brali prodej našeho piva v HM Globus jako
vzájemně prospěšnou aktivitu. Globus, myslím že velmi správně,
představil obecně craftové pivo široké veřejnosti a pro nás to
samozřejmě znamenalo výhodu proniknutí do podvědomí nových zákazníků,
kteří se spolupodílejí na intenzivním růstu našeho minipivovaru,“
řekl Jiří Valenta, jednatel minipivovar Nachmelená opice.
Pandemické trápení některým minipivovarům zmírnily
obchody
Minipivovary propadly ve výrobě o 25 až 30 procent. Nicméně stále
přibývají, a i když se nárůst zpomalil, nezastavil se.
„Definitivně zavřelo 5 minipivovarů (1 procento) a utlumilo či
pozastavilo činnost 25 minipivovarů (5 procent). Samozřejmě, každý
další prodejní kanál je velké plus a prodej v řetězcích je pro
minipivovary sice náročný, ale v současné době nezbytný,“
potvrdil Jan Šuráň, prezident Českomoravského svazu minipivovarů.
Minipivovary měly v době pandemie díky uzavřeným restauracím omezené
distribuční kanály. A mnohdy stál jejich prodej na obchodech, které se
snažily dostat jejich piva do povědomí svých zákazníků.
„V loňském roce jsme se zapojili do projektu #zachraň pivo, kdy jsme
se domlouvali s dodavateli na podpoře prodejů,“ rekapituloval
František Wagner.
Pivo je regionální záležitost
Podle hypermarketů Globus je pivo silně regionální záležitost.
„Minipivovary z okolí Brna zákazníci znají a častokrát také
milovníci piva tyto minipivovary navštěvují osobně a po osobní
návštěvě se zajímají, kde mohou pivo ve svém okolí koupit. Nejširší
zastoupení minipivovarů v našich hypermarketech je právě na
Moravě,“ řekl František Wagner. Globus má proto v každém
z patnácti hypermarketů odlišnou nabídku piv z malých pivovarů.
Sudové trendy
Zákazníci čím dál víc v našich obchodech poptávají piva v malých
soudcích. Jde
jak o praktické, tak i ekologické balení. „Rozhodně je to
trend, který řešíme na letní sezónu již několikátým rokem a aktuálně
jsme v červnu zalistovali dalších deset druhů patnáctilitrových sudů od
různých dodavatelů,“ říká František Wagner ředitel category FOOD
hypermarketů Globus. To pociťují i minipivovary. „Po
celou dobu dodáváme do HM Globus lahvové pivo. Dnešní trendy nám ukazují
že se výrazně zvýšil, zvláště v době pandemie prodej malých sudů,
které zákazníci berou na malé oslavy, přátelské posezení, nebo jen tak
na zahrádku. Proto jsme rádi, že se nám letos podařilo zalistovat
v rámci sítě HM Globus i 15 litrové sudy,“
řekl Jiří Valenta z Nachmelené opice. Podle Jana Šuráně si
takové balení piv však nemůže dovolit každý minipivovar.
„Kdo
ale může, tak ho dělá. Budoucnost to je,“
uzavřel.
Připravila Lucie Kovandová.
www.globus.cz