První dálkový let s udržitelným leteckým palivem vyrobeným ve Francii uskutečněn na trase Paříž – Montreal
19. 05. 2021
Společnosti Air France-KLM, Total, Groupe ADP a Airbus spojily své síly, aby uskutečnily první dálkový let poháněný udržitelným leteckým palivem (SAF), vyrobeným ve Francii. Letoun Airbus A350, jehož tanky byly poprvé plně naplněny udržitelným palivem z francouzských závodů společnosti Total, se vznesl v úterý 18. května 2021 v 15:40 hodin na letu Air France číslo 342 z terminálu 2E z letiště Charlese de Gaulle.
Úterní let
je hmatatelným výsledkem společných ambicí čtyř nadnárodních skupin,
snahy dekarbonizovat leteckou dopravu a rozvíjet dodavatelský řetězec SAF ve
Francii, což je předpokladem pro zobecnění jejich použití na
francouzských letištích.
Pro použití biopaliv nejsou nutné žádné úpravy skladovací a
distribuční infrastruktury, letadel ani motorů. Jejich postupné zavádění
po celém světě by mělo výrazně snížit emise CO2 v letecké
dopravě v souladu s cíli udržitelného rozvoje OSN. Biopalivo
použité pro tento konkrétní let bylo vyrobeno z odpadu a zbytků
pocházejících z oběhového hospodářství. Společnost Total
vyrobila SAF z použitého kuchyňského oleje ve své biorafinérii La Mède
v jižní Francii a v továrně Oudalle poblíž Le Havru, aniž by použila
jakýkoli panenský rostlinný olej. Tato první 100% francouzská společnost
na výrobu SAF získala certifikaci ISCC-EU od Mezinárodní organizace pro
certifikaci udržitelnosti a uhlíku. Šestnáctiprocentní směs při tomto
letu zabránila emisím dvaceti tun CO2.
„Skupina Air France-KLM se
již mnoho let snaží snižovat svou ekologickou stopu. Spolu s obnovou naší
flotily představují udržitelná letecká paliva naši hlavní páku, jak ve
střednědobém horizontu snížit do roku 2030 emise CO2 na jednoho
cestujícího/km o polovinu. Tato dvě opatření jsou proto vedle
ekologického pilotování a dosažení uhlíkově neutrálního pozemního
provozu ústředním bodem naší strategie. Francie má v současné době
příležitost zaujmout vedoucí postavení ve výrobě a používání
udržitelných paliv a my děláme vše pro to, abychom k tomu s našimi
partnery přispěli. Podpora vzniku ekonomicky životaschopného francouzského
odvětví leteckých biopaliv pro všechny zúčastněné strany je strategickou
prioritou pro zemi
i celou naši skupinu,“ uvedl Benjamin Smith, generální
ředitel společnosti Air France-KLM.
Vývojem a podporou první průmyslové výroby SAF ve Francii připravují
společnosti Air France-KLM, Total, ADP Group a Airbus Francii cestu
k inovacím v oblasti energetiky a životního prostředí. Francouzská
legislativa požaduje, aby letadla k roku 2022 využívala alespoň 1 % SAF
pro všechny lety z Francie, což předbíhá evropskou ambici postupně se
zvyšovat na 2 % k roku 2025 a 5 %
k roku 2030 v rámci Evropské zelené dohody. Aby společnost Total splnila
tyto požadavky, bude od roku 2024 vyrábět SAF také na své plošině
Grandpuits nedaleko Paříže.
Realizovaný let z Paříže do Montrealu rovněž ilustruje synergii různých
faktorů snižování ekologické stopy letectví, tj. udržitelného leteckého
paliva, letadel nejnovější generace a elektrifikace pozemního provozu.
Airbus A350 použitý pro tento let spotřebuje o 25 % méně paliva než jeho
předchůdce. Letadlo bylo navíc obsluhováno prvním 100% elektrickým
tankovacím vozem, který byl vyvinut ve Francii s využitím odborných
znalostí společnosti Total, a veškeré pozemní podpůrné vybavení
používané společností Air France bylo plně poháněno elektřinou.
Air France-KLM je průkopníkem v testování udržitelných leteckých paliv.
Společnost KLM uskutečnila svůj první let na pohon SAF v roce 2009. Od té
doby skupina znásobila počet inovativních programů. Například v letech
2014–2016 uskutečnila ve spolupráci s přidruženou společností Total
78 letů společnosti Air France poháněných 10% směsí SAF. Tyto testy
ukázaly, že použití SAF nemá žádný vliv na spolehlivost provozu letecké
společnosti. Společnost Air France-KLM hodlá v následujících letech
posílit své vedoucí postavení v oblasti SAF a zároveň přispět
k výzkumu budoucích generací letadel.
Kromě tohoto letu provádí společnost Airbus několik sérií testů,
jejichž cílem je certifikovat letadla, která budou v příštích
desetiletích létat se 100% použitím SAF. Společnost Airbus rovněž
instalovala tankovací stanice SAF ve svých průmyslových závodech, aby je
bylo možné používat ve výrobním provozu i při dodávkách letadel. Tato zařízení přispívají k ambici
společnosti Airbus dekarbonizovat všechny své průmyslové provozy.
"Rozvoj biopaliv je
součástí široké energetické strategie společnosti Total zaměřené na
dekarbonizaci dopravního průmyslu. Poté, co jsme v březnu loňského roku
úspěšně zahájili výrobu udržitelných leteckých paliv v našich
závodech ve Francii, pokračujeme v úpravách našich průmyslových
zařízení, abychom se připravili na rostoucí poptávku leteckého průmyslu
v nadcházejícím desetiletí. Přímým snižováním uhlíkové náročnosti
energetických produktů používaných našimi zákazníky z leteckého
průmyslu s nimi aktivně spolupracujeme na dosažení naší ambice dostat se
do roku 2050 společně se společností na čistou nulu,“ dodává Patrick Pouyanné, předseda
představenstva a generální ředitel společnosti Total.
Připravila
Martina Vokrouhlíková.
www.klm.cz
www.airfranceklm.com
https://twitter.com/airfranceklm?…
www.total.cz
www.parisaeroport.fr
www.airbus.com