Probíhá marketingový i soutěžní ročník projektu EDEN
12. 06. 2019
Projekt EDEN (European Destinations of Excellence), jehož hlavním cílem je podpora udržitelného cestovního ruchu ve státech Evropské unie, se letos v českém prostředí věnuje dvěma důležitým aktivitám. Marketingově se zaměřuje na minulé vítěze a pomáhá s jejich zviditelněním, zároveň projekt realizuje také soutěžní ročník. Tématem letošní soutěže je lázeňství a well-being turismus.
V České
republice zajišťuje projekt European Destinations of Excellence (EDEN)
agentura CzechTourism a to jak marketingový, tak soutěžní ročník. Letos se
EDEN věnuje oběma aktivitám. Projekt přispívá k regionálnímu rozptylu
turistů mimo běžná turistická centra a jeho hlavní myšlenkou je
udržitelnost cestovního ruchu. Destinace, které se do projektu zapojují,
musí vždy splňovat požadavky udržitelného cestovního ruchu, podmínkou
účasti v soutěži je nastavení parametrů daného produktu, které
umožňují regulaci negativních jevů a dopadů turismu. Zároveň je
nezbytné, aby byla dodržena jedinečnost produktu a také, aby byl duch místa
založený na přírodních, kulturních nebo spirituálních aspektech a jejich
obnovitelném využívání.
Marketingový ročník projektu European Destinations of Excellence (EDEN) má
za cíl zvyšovat povědomí o destinacích, které v minulých letech uspěly
v soutěžních ročnících. Součástí projektu jsou marketingové aktivity,
které CzechTourism za podpory Ministerstva pro místní rozvoj organizuje pro
minulé vítěze. Soutěžní ročníky v České republice probíhají od roku
2008 a prestižní titul excelentní evropské destinace získalo prozatím
celkem šest subjektů.
Posledním vítězem soutěže se stala destinační agentura Orlicko a
Podorlicko, která do soutěže vstupovala s produktem „Zámky na
Orlici“ v roce 2017. Tématem tohoto ročníku byl jedinečný kulturní
produkt a jeho nabídka musela být řízena s ohledem na ochranu prostředí a
na potřeby nejen návštěvníků, ale také místních obyvatel.
V roce 2015 bylo soutěžní téma spojené s cestovním ruchem a lokální
gastronomií. Ta měla být založena na regionálních tradičních pokrmech,
případně na pokrmech z místních surovin. Tyto podmínky splňovaly a titul
excelentní evropské destinace získaly Jeseníky.
Ročník, který byl ukončen v roce 2013, se zabýval bezbariérovým
cestováním a zapojily se do něj destinace, které dlouhodobě pracují na
odstraňování bariér a zpřístupňují tak atraktivity lidem s handicapem,
seniorům, rodinám s dětmi a dalším osobám se zvláštními potřebami.
Vítězem tohoto ročníku se stalo Lipensko.
Rok 2011 přinesl dalšího vítěze, který se může pyšnit titulem
excelentní evropské destinace a to v oblasti obnovy hmotného dědictví.
Podmínkou účasti v tomto ročníku bylo přetvoření lokality či objektu,
který patří k místnímu dědictví, na turistickou atraktivitu a titul
získalo Slovácko.
Voda jako turistický cíl byla tématem ročníku, který probíhal v roce
2009, jehož vítězem se stalo Bystřicko. Destinace musely
být založeny na přírodních vodních zdrojích a svou nabídkou vodní
turistiky se musely snažit přispět k řešení problému sezonality, se
kterou se vodní turistické cíle potýkají.
První vítěznou destinací se v roce 2008 stalo České
Švýcarsko, které do soutěže vstupovalo se zaměřením na
cestovní ruch a chráněná území. Podmínkou soutěže byla lokalita,
produkt se musel nacházet na chráněném území nebo v jeho bezprostřední
blízkosti, zároveň musel právě svou lokalitu využívat k vytvoření
turistického cíle. To vše muselo být v souladu s myšlenkou udržitelnosti
cestovního ruchu.
Právě podpora udržitelného cestovního ruchu je hlavní m tématem celého
projektu a je akcentována v rámci všech aktivit, které se k projektu EDEN
vztahují. Marketingově budou letos předešlí vítězové podporováni
v oblasti PR, zvyšováno bude také povědomí o značce EDEN jako takové a
to nejen na domácím trhu, ale také v příhraničí. Současně
s marketingovým ročníkem, probíhá také další soutěžní
ročník.
Letošní soutěžní ročník se zaměřuje na lázeňství a
well-being turismus. Subjekty, které se do soutěže přihlásí,
musí splňovat kritéria, která se k těmto konceptům vztahují. Léčebné
lázeňství je vnímáno jako soubor léčebných služeb, které zajišťují
léčbu a regeneraci, a to za využití léčivého zdroje nebo klimatických
podmínek. Na regeneraci organismu se zaměřuje také well-being turismus,
který své působení rozšiřuje také na prevenci zatížení organismu,
mysli i duše.
Agentura CzechTourism vydává kritéria a parametry pro přihlášení do
soutěže, podle kterých bude odborná hodnotící komise vybírat vítěznou
destinaci v oblasti lázeňství a well-being turismu. Hodnotící komise
vybere pět finalistů a absolutní vítěz bude následně vyhlášen v rámci
Fóra cestovního ruchu, které se koná v listopadu.
Do soutěže se může přihlásit jakýkoliv destinační management (lokální
a oblastní destinační agentury, města a obce nebo sdružení měst a obcí),
který splňuje nejen požadavky letošního ročníku, ale také obecně
stanovená pravidla soutěže, která souvisí s udržitelností cestovního
ruchu.
Přihlášky je možné podávat do 24. 6. 2019.
Více informací:
Ing. Lenka Nováková
Produkt manažer – kulturní turismus
gsm 774 871 702
novakova@czechtourism.cz
www.czechtourism.cz
http://ec.europa.eu/eden