Na Lipensku se školili v umění ovládat umělou inteligenci v cestovním ruchu
31. 03. 2024
Jak ušetřit peníze, zajistit si moderní formou efektivní a účinné propagace se učili na semináři věnovanému fenoménu umělé inteligence (AI, pozn.aut.) hoteliéři, majitelé penzionů, zaměstnanci městských úřadů, lidé z informačních středisek většinou z Lipenska.
Akci organizoval Turistický spolek Lipenska a přednášeli zde i najatí
profesionálové v tomto oboru. „Cestovní ruch je o propagaci. Všichni
si dosud najímali fotografy, copywritery, překladatele, odborníky, kteří
natáčí propagační videa, tvoří obsah na sociální sítě. To vše stojí
námahu, čas a prostředky. Díky ovládnutí AI to je dnes schopen dělat
každý. Za zlomek času a téměř bez nákladů. Ale musí se to opravdu
naučit, není to tak samozřejmá věc. Používat umělou inteligenci na
amatérské a profesionální úrovni je veliký rozdíl. Mnozí zatím mají AI
jen jako nástroj pro hraní, nebo jsou ohromeni, bez znalostí jak AI opravdu
využít. Když ale opravdu lidé zjistí, co se s tím dá dělat, žasnou a
děkují,“ uvádí organizátor kurzu a předseda Turistického spolku
Lipenska Jiří Mánek.
Jednalo se dvoudenní intenzivní kurz zaměřený na používání různých
nástrojů Umělé Inteligence. Důležité bylo naučit se pracovat
s generativní AI Chat GTP, ale i s různými grafickými nástroji pro
generování propagačních a instruktážních videí, avatarů hovořících
všemi jazyky a graficky dokonalých obrázků a fotografií, které vznikají
rychlostí lusknutí prstu. „My účastníky naučili řadu triků, jak
využívat chatGPT na 100 procent. Důležité také bylo, že jsme naučili
účastníky kombinovat několik nástrojů AI. Pak je možné ušetřit
obrovské náklady i čas. A to se všem líbilo,“ dodal jIŘÍ Mánek,
který se během posledních 7 měsíců sám stal odborníkem a
certifikovaným školitelem umělé inteligence.
Kurzu se účastnilo 30 osob, což byla maximální kapacita. Byli to
hoteliéři, provozovatelé kempů, členové vodní záchranné služby,
zaměstnanci obcí a státní správy, marketéři, pracovníci infocenter,
knihovnice, manažeři a další profese. „AI je super v tom, že mi
pomůže vykouzlit skvělé PR články, usnadňuje práci s webovou stránkou
a perfektně zvládá i překlady, což na recepci potřebuji neustále.
A když je čas na nový příspěvek na sociálních sítích, AI je zase na
scéně. Zatím mi tohle úplně stačí, takže nemám v plánu s AI dělat
nic nového, ale kdo ví, co přinese budoucnost,“ uvádí Simona
Flöringová, sales manager Wellness hotelu Frymburk.
S umělou inteligencí se poprvé během školení seznámil Petr Tröster,
referent státní správy a samosprávy Městysu Hořice. „Chtěl bych
využít znalosti při práci především s dokumenty, s možností jejich
zkracování či naopak „košatění“, rešerší a podobně. Očekávám
úsporu času a energie jinak nezbytně vkládané do těchto úkonů. Těším
se, že nám pomůže při propagaci našich aktivit, především Hořického
kulturního léta a podobně. Využijeme možností práce s videem pro
prezentaci na našich webových stránkách. Cílem je optimalizovat některé
administrativní činnosti, což bylo dosud při prozatímní neznalosti
možností metodou pokus-omyl, nyní už víme víc. Co však bylo pro mě
úplně nové je, že umělá inteligence dokáže nahradit i fundovaného
právníka,“ uvádí Petr Tröster.
„Je to velmi kreativní. Jestli vám chybí nápady a inspirace, tak AI
jich má nekonečně. Navíc si každý může vytrénovat svého vlastního AI
asistenta. Já jich mám několik, zvládám tak snadno číst zahraniční
literaturu, nebo se orientovat v zahraničních právních předpisech. AI
zvládá práci s celými dokumenty během okamžiku. Mohu tak
i v zahraniční poskytovat poradenské služby, o čemž se mi nedávno ani
nesnilo,“ uvádí JiříMánek.
Lipensko je příhraniční oblast, připravovat materiály ve všech jazycích,
včetně cizojazyčně hovořících avatarů je otázka minut. AI pomocník
který tlumočí cizí jazyk na recepci, v restauraci či informačním
středisku je pro veškerý personál v Česku k nezaplacení.
„Vygenerovat profesionální marketingové fotografie je otázka sekund a
nic to nestojí. To, co dříve trvalo dva týdny a stálo desítky tisíc, se
dnes zvládá prakticky zdarma a v řádu hodin. Dokonce tvorba grafických
manuálů a celých webových stránek naprogramovaných a připravených pro
zavěšení na internet je opět díky AI velmi jednoduché. Jen člověk musí
vědět co je možné, a jak na to,“ uzavírá Jiří Mánek, který se
díky znalosti nástrojů umělé inteligence prosazuje i v Číně a Etiopii
a učí této dovednosti desítky lidí. Na Lipensku také chystá další
pokračování tohoto kurzu.
„To co nám předvedl pan Mánek na naší asociaci je něco, co zaujalo
všechny důležité hráče v cestovním ruchu u nás. Další takové
školení využijí i naši členové, mezi které patří ty největší
cestovní kanceláře v Česku jako je Čedok, Alexandria, WecoTravel a
další,“ zakončil Ladislav Havel, prezident Asociace cestovních
kanceláří ČR.
Připravil Pavel Pechoušek.
http://tslipenska.cz/
www.lipensko.cz
www.facebook.com/lipensko/