Dostálová a Křeček nabádají cestovní kanceláře k lepší komunikaci
22. 05. 2020
Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová a veřejný
ochránce práv Stanislav Křeček rozeslali společný dopis provozovatelům
cestovních kanceláří, ve kterém uvádějí přesné postupy, jak by se
cestovní kanceláře měly v problematických situacích vůči klientovi
zachovat.
„Na Ministerstvo pro místní rozvoj a veřejného ochránce
práv, pana doktora Křečka, se obracejí nespokojení zákazníci cestovních
kanceláří, kteří upozorňují na nevstřícné chování a praktiky
cestovních kanceláří. Dohodli jsme se tedy, že obešleme cestovní
kanceláře, abychom je upozornili na nejčastější problematické aspekty, se
kterými se na nás lidé obracejí, a doporučili jim, jak se mají přesně
v dané situaci zachovat. Lex voucher vznikl na pomoc cestovním kancelářím
a ochránil peníze klientů. Je však potřeba vždy hledat rozumnou cestu.
Cestovní kanceláře musí s klienty komunikovat s odbornou péčí,“
uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
„Je třeba, aby se cestovní kanceláře ke klientům chovaly korektně.
Situace podnikání v cestovním ruchu je složitá, ale stejně složitá je
i pro klienty. Některé cestovní kanceláře ohledy neberou a s klienty
nekomunikují, proto jsme se dohodli s ministerstvem, že připravíme
společný dopis s upozorněním, na problémy, s nimiž se setkáváme.
Cestovní kanceláře by si měly uvědomit, že například nemohou požadovat
doplacení zájezdu, o němž ví, že se neuskuteční,“ řekl
veřejný ochránce práv Stanislav Křeček.
Ve společném dopise ministryně pro místní rozvoj a ombudsman apelují na
cestovní kanceláře, aby s klienty jednaly s odbornou péčí, což a
platí dvojnásobně v současné situaci, kdy disponují prostředky svých
zákazníků, kteří se leckdy rozhodli zaplatit za dovolenou nemalou
částku.
Konkrétně upozorňují na dodržování zákonných podmínek pro vydávání
poukazů na zájezdy podle tzv. Lex Voucher, zákonné úpravy
„stornopoplatků“, vzájemnou komunikacei a dále upozorňují na
nekalé obchodní praktiky, pokud cestovní kanceláře požadují doplatek za
zájezd při vědomí, že zájezd nebude možné uskutečnit.
O zákonu Lex voucher
Parlament České republiky přijal zákon z dílny Ministerstva pro
místní rozvoj (známý jako Lex voucher) na ochranu cestovních kanceláří,
které nebyly schopny fungovat v době pandemie a naprostá většina se ocitla
kvůli paralyzovanému trhu na pokraji krachu. Obdobný zákon jako Česká
republika přijaly některé další státy jako např. Francie, Belgie a
Polsko. Zákon stanoví, že v případě zrušení zájezdu s termínem
zahájení od 20. 2. 2020 do 31. 8. 2020 z důvodu pandemie má cestovní
kancelář možnost vydat klientovi poukaz na zájezd. Tento poukaz mohou
odmítnout některé ohrožené skupiny obyvatel. Klient tak o svůj zájezd
nepřijde, může si vybrat náhradní termín. Pokud se klienti rozhodnou
voucher do 31. 8. 2021 nevyčerpat, cestovní kancelář jim bude povinna
veškeré uhrazené platby za zájezd vrátit do 14 dní. Poukazy musejí být
zajištěny pro případ úpadku cestovní kanceláře. Klienti se tedy
nemusejí obávat, že o své peníze přijdou.
Veřejný ochránce práv ani ministerstvo nemohou řešit spory lidí
s cestovními kancelářemi. Pokud se klienti domnívají, že cestovní
kancelář jedná v rozporu se zákonem a porušuje jejich spotřebitelská
práva, mohou se obrátit na Českou obchodní inspekci. Ta sice jako dohledový
orgán, může postup cestovní kanceláře prověřit, ale vlastní spor mezi
klientem a cestovní kanceláří ani ČOI nerozhodne. Mohou spor řešit
pomocí mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR), případně na
soud.
Dopis naleznete
zde.
Práva spotřebitelů v oblasti zájezdů a dalších služeb cestovního ruchu
v souvislosti s onemocněním COVID-19 zde.
Připravil Vilém Frček.
www.mmr.cz