Digitalizace cestovního ruchu přinese méně administrativy, reálná data i snazší oslovení zahraničních turistů
14. 10. 2021
eTurista a GDS (Globální distribuční systém) pro soustředění nabídky a prodej zážitků a služeb na jednom místě) jsou dva digitální projekty, na kterých aktuálně pracuje Česká centrála cestovního ruchu CzechTourism spolu se svým zřizovatelem Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Projekt eTurista sníží administrativní zátěž podnikatelům v cestovním ruchu, přinese data o turistech v České republice v reálném čase a usnadní výběr místních poplatků. GDS zas vytvoří internetové tržiště zážitků a služeb pro potenciální zákazníky, které usnadní turistům plánování, rezervaci a například i koupi vstupenek.
„Projekt eTurista bude financován z Národního plánu obnovy, kde je
na jeho realizaci alokováno třicet miliónů korun. Funkční systém
s napojením na ubytovatele by měl být dokončen do konce roku 2024. Čeká
nás intenzivní debata napříč dotčenými resorty, s podnikateli a
v neposlední řadě se samotnými obcemi. Věřím, že projekt bude
prospěšný pro všechny zapojené aktéry,“ řekl David Koppitz,
náměstek pro řízení sekce regionálního rozvoje a cestovního ruchu na MMR
ČR.
V rámci projektu eTurista dojde k vytvoření legislativního prostředí a
systému pro registraci hostů ubytovacích zařízení, který bude
v reálném čase generovat informace o počtech a složení domácích
i zahraničních turistů, a zároveň bude sloužit i jako rozhraní pro
platbu místních poplatků z pobytu a odesílání povinných hlášení
cizinecké policii.
„V současné době podnikatelé v cestovním ruchu nevidí, kolik se
vybere a kam směřují příjmy z místních poplatků v obci, ve které
podnikají. Současně mnoho obcí místní poplatky kvůli administrativní
zátěži vůbec nevybírá. Jedním z cílů projektu eTurista je poskytnout
obcím jednoduchý nástroj pro jejich výběr,“ řekl Jan Herget
ředitel CzechTourism a doplnil: „Přál bych si, aby projekt eTurista
pomohl městům zbohatnout z cestovního ruchu a současně, aby obce část
takto získaných financí věnovala zpět na podporu místních
podnikatelů.“
K projektu GDS plánuje CzechTourism využít zavedený portál Kudyznudy.cz,
který nyní využívá asi sedmdesát tisíc podnikatelů. Systém GDS nejen
zjednoduší cestu zákazníka k zážitku, ale zviditelním nabídky
i menších a středních podnikatelů, pomůže odhalit i méně známá a
dosud neobjevená místa, což povede k rovnoměrnějšímu rozložení
turistů po celém Česku.
„V Česku jsou v cestovním ruchu deseti tisíce podnikatelských
subjektů, ale jen ti největší dokážou svoji nabídku digitalizovat a
dostat jí na zahraniční trh. Projekt GDS by měl pomoci i těm nejmenším,
aby svoji on-line nabídkou mohli oslovit nejen domácí, ale i zahraniční
návštěvníky,“ říká Jan Herget a pokračuje:
„Předpokládáme, že vytvoření GDS bude financováno z Národního
plánu obnovy a celkové náklady nepřekročí dvacet miliónů korun.
Spuštění systému plánujeme na rok 2024.“
Připravila Ivana Vejvodová.
www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com