CzechTourism na webu nově informuje i v českém znakovém jazyce
03. 02. 2025
Cestovní
ruch je pro všechny a Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism to
nyní potvrzuje i v praxi. Na webových
stránkách
agentury je nově neslyšícím uživatelům znakového jazyka k dispozici
speciální
sekce
s krátkými videi v jejich jazyce. Dozví se tak nejen základní informace
o její činnosti, ale i o cestovním ruchu. Cílem je zajistit přístupnost
informací pro všechny, kteří chtějí v této oblasti podnikat nebo
objevovat krásy Česka.
Malé černé ruce, znázorňující znakový
jazyk, ukazují
návštěvníkovi webu agentury
CzechTourism, kde najde informace v českém znakovém jazyce.
„Jako
státní agentura máme odpovědnost zajistit, aby se k důležitým
informacím dostali všichni, včetně lidí se sluchovým postižením.
Turismus hraje klíčovou roli v ekonomice i ve společnosti a je důležité,
aby každý měl možnost porozumět jeho významu a možnostem, které
nabízí. V těchto videích se lidé dozví, proč je turismus důležitý, co
spadá do naší agendy, jak funguje portál Kudy
z nudy
nebo jak nás mohou v případě zájmu kontaktovat. Jsme rádi, že tímto
krokem děláme cestovní ruch v Česku přístupnějším pro
všechny,“
říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism
František Reismüller.
Proč
jsou videa ve znakovém jazyce tak důležitá?
Český
znakový jazyk je samostatný jazyk. Má svou gramatiku, strukturu a není
odvozený od češtiny. Je to samostatný plnohodnotný jazyk a jeho uživatelé
se češtinu učí jako jazyk cizí, podobně jako se člověk učí třeba
angličtinu. V praxi to znamená, že ti neslyšící, kteří používají
český znakový jazyk, nemusí
psaným textům dobře rozumět.
Proto je vhodné předávat jeho uživatelům, alespoň základní, informace
tímto způsobem.
Spolupráce s odborníky
Aby
projekt splnil svůj účel, spojil se CzechTourism s agenturou Deaf
Friendly,
která se snaží zpřístupňovat veřejný prostor neslyšícím.
„Spolupráce
s institucemi, jako je CzechTourism, je nesmírně důležitá, protože mohou
jít příkladem, jak může přístupnost vypadat. Lidé se sluchovým
postižením čelí trochu jiným bariérám, než jak jsme o nich zvyklí
uvažovat. Nejde u nich o překonávání fyzických překážek jako jsou
schody pro lidi s tělesným postižením, či špatná ovladatelnost webu pro
nevidomé. Pro lidi se sluchovým postižením je bariérou nepřístupnost
informací. Inkluze znamená víc než jen odstranění fyzických bariér.
Přístup k informacím v preferovaném jazyce je pro neslyšící uživatele
znakového jazyka klíčový a CzechTourism udělal zásadní krok správným
směrem,“ dodává
ředitel Deaf Friendly Petr Vysuček.
Digitální
přístupnost jako standard
Digitální
přístupnost by měla být samozřejmostí nejen pro veřejné instituce, ale
i pro soukromé firmy. CzechTourism je tak příkladem, jak lze
efektivně
zpřístupnit informace různým
skupinám obyvatel.
Tento projekt ukazuje, že i jednoduché kroky mohou mít velký dopad na
lepší informovanost a zapojení všech skupin obyvatel do veřejného
dění.
Připravila
Kateřina Beránková.
www.kudyznudy.cz
www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com