Cestovní kanceláře si s dopady koronaviru na cestování poradí
28. 01. 2020
Požáry v Austrálii, protesty v Chile nebo v Libanonu, uzemněné Maxy, hurikány v Karibiku, tajfun v Japonsku, vichřice na Kypru, požáry v Řecku, západonilská horečka, virus zika a nyní koronavirus – všechny tyto události mají dopady na cestování a budí obavy zákazníků. „Cestovní kanceláře jsou na mimořádné a nepředvídatelné události (tzv. vyšší moc) zvyklé a věřím, že zvládnou i současnou nepříjemnou situaci jménem koronavirus“, říká Vladimír Dolejš, předseda představenstva Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR).
„Kdykoliv nastane v zájezdové destinaci mimořádná událost, musí
cestovní kancelář především rychle posoudit, jestli služby zahrnuté
v zájezdu umí zajistit. Jestliže je zajistit nemůže nebo to nepůjde bez
významných změn, musí zájezd zrušit, případně zákazníkovi umožnit
odstoupení od smlouvy. V takové situaci cestovní kancelář obvykle nabídne
zákazníkovi alternativu ve formě jiného zájezdu. Jestliže ji zákazník
nepřijme, má právo na vrácení zálohy nebo plné cenu zájezdu, podle toho,
co uhradil," uvedla odbornice na cestovní právo Klára Dvořáková
z advokátní kanceláře Holubová advokáti s.r.o.
Když je cestovní kancelář na základě aktuálních informací od svých
delegátů nebo obchodních partnerů přímo v místě konání zájezdu
přesvědčena, že zájezd může být zrealizován, bez podstatných změn,
může se konat. Pokud se zákazník s ohledem na zprávy v médiích obává
vycestovat, má pochopitelně právo, se zájezdu nezúčastnit. Obava
zákazníka o své zdraví nebo o svou bezpečnost není ale bez dalšího
důvodem k odstoupení zákazníka od smlouvy bez úhrady smluvního
stornopoplatku. „Existuje jediná situace, kdy může zákazník odstoupit
od smlouvy bez úhrady stornopoplatku, a sice, když se mimořádná událost
vyskytuje v místech, kde jsou poskytovány služby zahrnuté v zájezdu nebo
jejím bezprostředním okolí a tím v podstatě znemožní poskytnout
zájezd bez významných změn,“ uvádí Klára Dvořáková. Tak to
bude u zájezdu, který směřoval do oficiálně uzavřených čínských
měst. „Právě proto se nyní reakce cestovních kanceláří ve věci
koronavirové nákazy v asijských oblastech může různit,“
vysvětluje Vladimír Dolejš. Zatímco některé cestovní kanceláře své
zájezdy ruší, jiné ne. Jedná se o rozlehlé území a předpokládá se,
že profesionalita zodpovědných cestovních kanceláří a jejich místních
partnerů s ohledem na aktuální zprávy přímo v té které destinaci je
zárukou, že nákaza v místě poskytování cestovní služby není
prokázána a služba se může uskutečnit.
ACK ČR v této souvislosti apeluje na všechny své členy i nečleny, aby
z důvodu prevence ochrany zdraví svých zákazníků s plnou profesionalitou
zvážili své postoje k současné realizaci zájezdů do všech regionů
Číny a dále obezřetně postupovali v souladu s vývojem situace
v cílových destinacích zájezdů.
Připravily ACK ČR a Holubová advokáti s.r.o.
www.ackcr.cz