Česko má v oblasti gastroturismu co nabídnout
16. 04. 2024
Česká
gastronomie je připravena na náročné klienty a zdejší restaurace,
kavárny, cukrárny a další podniky mají nejen bonitním klientům co
nabídnout. V rámci připravované spolupráce se světoznámým
kulinářským průvodcem Michelin Guide se pak otevírá další prostor, jak
tuto oblast v rámci Česka zvednout a přilákat do tuzemska vyšší
počet
bonitních klientů ze zahraničí a také podpořit regiony mimo hlavní
město.
Gastronomie je součástí kultury a
tradic každé země a je také nedílnou součástí cestovního ruchu.
Z průzkumu Tovmasyan Gayane „Exploring The Role of Gastronomy in
Tourism“ z roku 2019 vyplynulo, že gastronomie tvoří zhruba 30 %
celkových útrat turistů. Podle dat VISA
Destination Insights tvořily v loňském roce výdaje všech cizinců
v Česku za restaurace a stravování bezmála 24 % z jejich celkových
plateb v tuzemsku. Z toho 80 % proběhlo přímo v restauracích. Během
týdne turisté utráceli za gastronomii nejvíce v letní sezóně. Jejich
víkendové výdaje pak byly stabilní v celém roce.
Cestování za kulinářskými zážitky či vínem je celosvětový
trend a představuje tak pro Česko velký potenciál, jež zatím není zdaleka
využit. Kromě toho dle mnoha průzkumů turisté, kteří cestují za
gastronomií, více utrácí a zůstávají v destinaci déle, tudíž mají
větší ekonomický přínos. Také pro cestovatele, kteří za jídlem
vyloženě necestují, ale vyhledávají například kulturu či aktivní
dovolenou, je dobrá kuchyně klíčovým faktorem při rozhodování
o výběru regionu i při hodnocení celkového dojmu z dovolené. Je tedy
zásadní pro vnímání celkové atraktivity destinace a nedílnou součástí
budování její image.
„Atraktivní
image gastronomie hraje významnou roli v konkurenčním prostředí. A Česko
má v tomto ohledu co nabídnout. Už nyní například
v rámci projektu Czech
Specials
propagujeme restaurace a cukrárny a další gastronomická zařízení, která
nabízejí poctivou českou kuchyni a tradiční české zákusky
v odpovídající kvalitě. Pochlubit se můžeme také úspěchy českého
Národního týmu kuchařů a
cukrářů AKC ČR,
který se pravidelně umisťuje na předních příčkách v rámci soutěží
Culinary World Cup, CULINARY OLYMPICS nebo Global Chefs Challenge. Světoznámý
věhlas má i naše pivo. Ostatně v Plzni máme nejlepší
pivovarskou návštěvnickou trasu v Evropě
a Plzeňský Prazdroj letos v březnu získal prestižní ocenění WorlTravel
Awards 2024. V neposlední řadě slaví mezinárodní úspěchy
i česká
a moravská vína
a turisté si je mohou vychutnat jak v tradičních vinných sklípcích, tak
v moderních designových vinařstvích,“
shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu František Reismüller a
dodává: „Přestože si pod termínem „michelinská restaurace“
většina lidí představí jen ty nejdražší podniky, prestižní ocenění
přidělují inspektoři i provozovnám s kuchyní za dobrou cenu.
Oceněná zařízení také využívají lokální suroviny, což velmi
dobře zapadá i do celkového konceptu CzechTourism, kdy se snažíme
v maximální míře propagovat udržitelný cestovní ruch.“
„Michelinský
průvodce je opravdu silná karta, která by mohla být dlouhodobým lákadlem
pro turisty. A to nejen v Praze, ale i v ostatních regionech. Nemluvě
o tom, že jsou v Česku dvě restaurace, které by podle mého názoru měly
začít rovnou na dvou hvězdách. Oba tyto podniky se nacházejí na venkově,
dál od měst,“ říká
autor projektu Gastromapa a
český filmový a divadelní herec Lukáš Hejlík a doplňuje: „Není
účel srovnávat Česko s Francií a Itálií. Ale každý, koho gastronomie
zajímá a cestuje za ní, ví, jak fantasticky se v této oblasti daří
Maďarsku, Slovinsku, Chorvatsku či Polsku. Podpořili oni tuhle michelinskou
turistiku? Ano! Takže za mě: Česko „by do toho mělo jít“ také.“
Propagace kulinářské kultury Česka
a jeho pozice jakožto atraktivní turistické destinace, patří mezi
strategické priority státu. Profily a nabídky certifikovaných restaurací a
cukráren prezentuje CzechTourism pod značkou Czech Specials na webech
Kudy z nudy
(v sekci Ochutnejte Česko s Czech
Specials přináší pravidelný seriál na
tipy a pozvánky do certifikovaných subjektů na dané téma),
Visit Czechia nebo na
sociálních sítích. Projekt
Czech Specials se prezentuje i na gastronomických akcích a festivalech,
včetně těch mezinárodních.
O tom,
jak podpořit image Česka jakožto destinace s kvalitní gastronomií ve
spojení s Michelin Guide se začalo uvažovat už v roce 2021. Cílem je
zviditelnění tuzemských gastropodniků a jejich kuchyně. Tato jednání jsou
součástí celosvětového a dlouhodobého procesu, který právě probíhá.
Na
základě vstupní analýzy a diagnózy stavu české gastronomie, kde bude
vyhodnocen její potenciál, se rozhodne o dalším vývoji
spolupráce.
Bližší informace by měly být k dispozici během podzimu letošního
roku.
Připravila Kateřina Beránková.
www.czechspecials.cz
www.kudyznudy.cz
www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com