České hory mají za sebou náročnou zimu, kterou završilo předčasné uzavření areálů
23. 04. 2020
Letní sezónu má nyní v rukou stát. Letošní zimní sezóna byla téměř o jeden měsíc kratší, než je obvyklé. Počasí nepřálo, teploty byly nadprůměrně vysoké a střídaly se časté oblevy, přesto skiareály hlavní sezónu zvládly dobře díky dlouhodobým investicím. Bohužel zima pro střediska skončila kvůli koronaviru již 13. března. Celková návštěvnost horských středisek byla v průměru o téměř 30 % nižší než v loňském roce. České hory jsou připravené nabídnout naplno své služby a aktivity v letní sezóně 2020, její začátek a průběh však závisí na přístupu vlády.
Horská střediska kvůli
teplému, nestálému počasí a opatřením v souvislosti
s Covid-19 nehodnotí uplynulou zimu pozitivně. Udržet návštěvnost
českých hor na velmi slušné úrovni se průběžně dařilo alespoň ve
větších nebo výše položených střediscích, a to především díky
investicím do rozvoje skiareálů a dlouhodobé oblibě českých hor.
„Z hlediska počasí byl letošní rok
mimořádným výkyvem, nikoliv ale novým normálem. Ostatně podobně teplé
zimy pozorujeme i v minulosti, naposledy na přelomu roku 2013/14. I přes
nepřízeň počasí připravily letos skiareály pro své návštěvníky,
zejména v hlavní sezóně, velmi dobré podmínky k lyžování. Jasně se
tím potvrdil význam investic do technického zasněžování, proto v něm,
samozřejmě za dodržení ekologických požadavků, budeme i nadále
pokračovat,“ hodnotí
sezónu Libor Knot, šéf Asociace horských středisek.
Bohužel
velmi negativní dopad mělo na sezónu její nečekané ukončení, kdy byly
kvůli Covid19 uzavřeny všechny lyžařské areály od pátku 13. března.
V té době byly v provozu ještě dvě třetiny horských středisek v ČR.
Některá zkrátila provoz jen o pár dnů, většina ale plánovala fungovat
do konce března, nebo do Velikonoc. Pro ně znamená předčasné ukončení
sezóny zásadní ztráty v součtu až stovek milionů. Ztráty a celá
situace může mít vliv i na samotnou podstatu fungování některých
těchto společností.
Průměrná délka sezóny
letos činila pouze 85 dnů, nejméně za dlouhou dobu. Proti běžné zimě
chybělo téměř 30 dnů provozu. V průměru se zasněžovalo po dobu
27 dnů a střediska využila jen asi 60 %
z maximálního objemu vody, který mají
k dispozici na technický sníh. „Areály letos musely zasněžovat
opakovaně kvůli častým srážkám a nedostatku přírodního sněhu.
K dispozici přitom bylo velmi málo skutečně mrazivých dnů, kdy efektivita
výroby technického sněhu je daleko vyšší,“ vysvětluje Knot. Zima jako celek byla teplotně
silně nadprůměrná. Teplota vzduchu dosahovala průměrně +2,0 °C, což je
o 2,8 °C více než představuje normál ve srovnatelném období.
Investice pomáhají
zajistit kvalitní sezónu, prioritou je budování akumulačních
nádrží
Před letošní zimní
sezónou investovala střediska přes 600 mil. Kč, a to zejména do
zkvalitnění dopravních zařízení a technologií pro technické
zasněžování. I díky tomu si návštěvníci mohli uplynulou zimu užít.
Zkrácená sezóna a zejména současná vládní opatření se
samozřejmě negativně promítne i do plánovaných investičních
aktivit.
V chystaných
investicích je prioritou skiareálů výstavba akumulačních nádrží.
„Nádrže umožní akumulovat vodu v době podzimních dešťů nebo
oblevy, a naopak ‚vyrábět sníh‘ v době mrazů, což je také šetrné
vůči vodním zdrojům a přírodě. Na fungování lyžařské sezóny jsou
přímo navázány tisíce pracovních míst v celém segmentu horského
cestovního ruchu, budování nádrží může pomoci tato místa
udržet,“ říká Petr Hynek ze SkiResortu ČERNÁ
HORA-PEC. Libor Knot za
střediska zároveň doufá, že minimálně na některých klíčových
projektech se podaří získat podporu státu. Právě při budování
víceúčelových akumulačních nádrží by měl stát pomoci alespoň
v rámci nájemních vztahů, nebo povolovacích procesů. Vodu v nádržích
lze totiž využívat i jako vodu požární, což se například ukázalo jako
důležité při hašení požárů chaty v blízkosti sjezdovky v Peci pod
Sněžkou.
Horská střediska jsou připravena na
návštěvníky i v létě, úspěšnost letní sezóny má nyní v rukou
stát
Meziroční nárůst
letní návštěvnosti tuzemských hor dosahoval v minulých letech zhruba
5 %. Do značné míry je to výsledkem rostoucí nabídky aktivit, podstatná
je zejména rostoucí celoroční obliba českých hor. Průběh letošního
léta je ale podle horských středisek velmi nejasný. „Je pro nás důležité, aby se cestovní
ruch podařilo rychle nastartovat. Dosavadní podporu státu firmám
v pohostinství (hotely a restaurace), nejvíce postiženém segmentu
cestovního ruchu, hodnotíme jako nedostatečnou a budeme usilovat o změny
v plánu na rozvolňování opatření. Pomoci by mohlo například
i zavedení motivačních voucherů částečně hrazených státem, které by
se daly využít na rekreaci v ČR,“ říká Libor Knot. Další
klíčové opatření na pomoc silně postiženého cestovního ruchu by bylo
například sjednocení sazeb DPH na ubytování, stravování a jízdného na
lanovkách a lyžařských vlecích na 10 %.
V souvislosti s celou situací
visí otazník i nad investicemi do letního provozu. Pokud k nim dojde, bude
se jednat například o rozšíření a výstavbu nových tratí pro sjezd na
horských kolech (např. v Železné rudě a na Plešivci), naučné stezky,
dovybavení půjčoven (např. elektrokol) a další. Na Dolní Moravě
například plánují rozšíření Mamutíkova vodního parku o vodní zónu
s jezírkem a hracími prvky, na Zadově potom lanové centrum apod.
K dispozici dále zůstává dosavadní široká nabídka atrakcí, ale také
půjčoven, dětských hřišť a možností k relaxaci. Na mnoha místech je
navíc tato široká nabídka „zabalena“ do výhodných balíčků
zahrnujících i jízdné na lanovkách, či v cyklobusech.
Propagace českých hor a spolupráce
s agenturou CzechTourism
Marketingově podpořit domácí cestovní ruch chce i agentura
CzechTourism a do připravované kampaně #světovéČesko se mohou zapojit
kraje i podnikatelé. „Dvě třetiny Čechů plánuje vyrazit na letní
dovolenou nebo na výlet po Česku. Ti představují příležitost pro
naplnění volných kapacit také v horských střediscích a na ně bude po
uvolnění vládních opatření omezujících volný pohyb zaměřena naše
marketingová kampaň,“ uvedl Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism
a doplnil: „Naší stěžejní aktivitou na podporu domácího cestovního
ruchu zůstává cestovatelský portál Kudy z nudy a nově i jeho mobilní
aplikace. V souvislosti s připravovanou kampaní je už publikován
seriál článků
#světovéČesko s výlety do hor.“
Připravila Lucie Kolomá.
www.ahscr.cz