26. 2. on-line premiéra první hry napsané umělou inteligencí
25. 02. 2021
Přestože Švandovo divadlo patří k těm pražským scénám, kde publikum
znovu usedne v hledišti nejdřív v březnu 2021, pro všechny diváky
připojené on-line tu ještě do té doby chystají jednu velmi zajímavou
novinku: 26. února od 19 hodin zde bude mít on-line premiéru první česká
hra, jejíž dialogy vygenerovala umělá inteligence. Hru AI: Když robot
píše hru v režii Daniela Hrbka vytvořil tým divadelníků a vědců ke
100. výročí prvního uvedení hry R.U.R. Karla Čapka. Unikátní dílo
vypráví o radostech a strastech každodenního života z pohledu
robota.
On-line premiéra inscenace zasvěcené pokroku a fascinujícím technologiím
se uskuteční prostřednictvím webové stránky www.theaitre.com. Do
světa ji budou šířit také Česká centra. Strojově vytvořenému textu
vdechne život Jacob Erftemeijer jako Robot. V úlohách lidí, kteří ho
obklopují, uvidíme Petra Buchtu, Oskara Hese (alternovaného Markem Frňkou),
Denisu Barešovou, Andreu Buršovou a Tomáše Petříka. Také oni budou
interpretovat text, jehož autorem je chytrý software.
Projekt vědy a divadla
Jak uvádí Daniel Hrbek, režisér inscenace a ředitel Švandova divadla, na
vzniku hry s nadšením spojilo síly mnoho různých lidí a subjektů.
„Výzkumný projekt s názvem THEaiTRE, jehož prvním viditelným
výsledkem je právě on-line premiéra hry AI: Když robot píše hru, vznikl
díky spolupráci Švandova divadla s Ústavem formální a aplikované
lingvistiky Matematicko-fyzikální fakulty UK. Podíleli se na něm také
studenti DAMU a zástupci platformy prg.ai. Partnerem zahraniční prezentace
jsou Česká centra. Velmi nás těší, že jsme získali i podporu grantové
Technologické agentury ČR, zaměřené na výzkum a inovace, projekt získal
rovněž záštitu Ministerstva zahraničních věcí ČR,“ uvádí
Daniel Hrbek.
A připomíná i úlohu inovátora Tomáše Studeníka. Právě on totiž
s myšlenkou robota coby dramatika, schopného napsat hru právě ke
kulatému výročí uvedení R.U.R. svého „otce“ Karla Čapka, přišel
jako úplně první. I díky jeho nápadu tak mohl projekt THEaiTRE poprvé
v historii podrobně prozkoumat, zda umí chytrý software vytvořit
použitelný divadelní text. A zjistit tak, nakolik je možné umělou
inteligenci využít právě v tomto druhu umění.
Jak to vidí robot?
„Z hlediska robota hra reflektuje témata jako je láska, smrt a další
momenty, související úzce s životem člověka. Výsledek je překvapivý a
občas i nečekaně vtipný. Pro herce je to každopádně výzva, protože
text má svou vlastní, zvláštní logiku a někdy je nesnadný
k zapamatování. A právě živí lidé mu musí dodat jiskru a
pravdivost,“ prozrazuje režisér Daniel Hrbek.
S tím souhlasí i Jacob Erftemeijer, představitel Robota. „Jako herce
ztvárňujícího postavu Robota mne zajímalo, jestli je to od autora textu
autobiografický počin, nebo vytvořil postavu, která s ním samotným
nemusí mít příliš společného. Normálně totiž v textu hledám
především ten nevyřčený podtext a motivaci,“ říká herec.
AI jde od světa
Zajímavou součástí inscenace bude také debata s odborníky, do níž se
budou moci zapojit diváci. „A nejen ti, co jsou z Česka,“
upozorňuje režisér Hrbek. „Kolegové z matfyzu chtějí inscenaci
doprovodit strojově překládanými titulky do angličtiny a dalších jazyků.
Globálně šířit první hru napsanou robotem nám významně pomohou také
Česká centra, jejichž zahraniční síť bude inscenaci sdílet
prostřednictvím svých sociálních sítí,“ uvádí Hrbek a dodává,
že on-line aktivity Švandova divadla sledovalo v roce 2020 téměř půl
milionu diváků.
Hra napsaná robotem tak sice proběhne bez přítomnosti živého publika,
přesto však neztratí svůj divadelní charakter. A neobvyklou divadelní
událost budou moci spolu s domácím publikem sledovat i lidé z různých
konců světa.
Ondřej Černý, generální ředitel Českých center, které jsou partnerem
zahraniční prezentace, k tomu říká: „100 let od prvního provedení
Čapkovy R.U.R. Národním divadlem není jen příležitostí k oslavě vstupu
slova „robot“ na světovou scénu, ale i k připomínce Čapkova
pozoruhodně jasnozřivého apelu na obranu lidství. Jsme proto velmi rádi,
že jsme se stali partnerem zahraniční on-line prezentace představení
Švandova divadla, jehož scénář vznikl v mysli současné umělé
inteligence. Téma inovací v propojení s relevantní uměleckou formou
skvěle zapadá do našich strategických priorit. A navíc: Švandovo
divadlo je jedním z nemnoha českých divadel, které má silnou empatii pro
specifika zahraniční kulturní prezentace.“
Malý robotický princ
A jak text hry vznikal? Počítač pod dohledem týmu informatiků v čele
s počítačovým lingvistou Rudolfem Rosou z MFF UK zhruba od května roku
2020 generoval obrazy ze života hlavního hrdiny – robota čelícího
každodenním radostem a strastem. „Původně jsme mysleli, že jazykový
model GPT-2 budeme muset zpočátku hodně upravit, aby produkoval něco jako
divadelní scénáře, protože byl připravený spíš na psaní novinových
zpráv,“ vysvětluje Rudolf Rosa. „V první fázi projektu si ale
vedl překvapivě dobře, nepotřebovali jsme třeba zatím použít scénáře
existujících divadelních her, aby se na nich model naučil, jak taková hra
vlastně vypadá,“ říká Rosa.
Text vznikal v angličtině, do češtiny ho převáděl strojový překlad.
Výsledkem byl soubor dialogů, které ve Švandově divadle vybrali a ty
nejlepší seřadili tak, aby vyprávěly ucelený příběh putování robota
lidskou společností. Výsledný tvar tak může připomenout futuristickou
verzi Malého prince.
Potíže autora-začátečníka
Podle dramaturga Davida Košťáka, který spolu s informatiky na celý proces
dohlížel, lidé nejprve zadali počítači základní parametry: kdo, kde a
s kým mluví a přidali dvě úvodní repliky. Ty pak počítačový autor
dál rozvíjel. Coby neživý dramatik-začátečník se ale bez lidské pomoci
neobešel. „Občas prohodil ženské a mužské postavy nebo na něčem
ulpěl, takže dialog ztratil smysl. Oříškem, který zatím s obtížemi
louská, je také podtext – fakt, že nejde jen o to, co v divadelní hře
postava říká, ale co tím ve skutečnosti myslí,“ vypočítává
Košťák. „Na rozdíl od někdy svéhlavých živých autorů ale
stačilo počítači ukázat místo, kde ztratil nit, a on začal od
příslušného bodu hned vytvářet text nově,“ vtipkuje dramaturg.
Vtip na slupce od banánu
Právě nezáměrné chyby současně dodávají textu originální půvab a
také humor. „Dialogy jsou občas opravdu legrační, přestože umělá
inteligence neumí vytvářet vtip cíleně a nerozumí, že vygenerovala něco
vtipného. Je to podobné, jako když někdo uklouzne na slupce od banánu. Ten
člověk to neudělal proto, aby nás rozesmál, ale my se smějeme.
A THEaiTRobot občas taky takhle uklouzne po slupce od banánu,“
doplňuje Rudolf Rosa.
Robot dramatikem?
Na otázku, jestli chytrý software jednou zcela nahradí živého dramatika,
přesto neexistuje jednoznačná odpověď. „Zatím to tak nevypadá, ale
v budoucnosti by třeba mohl fungovat jako jeden z nástrojů, které má
autor k dispozici,“ míní David Košťák.
On-line premiérou navíc projekt THEaiTRE nekončí. Titul AI: Když robot
píše hru plánuje Švandovo divadlo zařadit do stálého repertoáru. A tým
z matematicko-fyzikální fakulty chce během tohoto roku model
GPT-2 zdokonalit natolik, aby místo sledu scének vytvořil celovečerní
divadelní hru. Pokud se to podaří, její premiéra by se mohla odehrát už
v roce 2022.
„Čeká nás ještě mnoho práce na zlepšování generování a chceme
zkusit i několik souvisejících experimentů. Například by nás zajímalo,
zda by náš postup šel použít pro generování scénářů televizních
seriálů,“ naznačuje další plány Rudolf Rosa.
Připravila Magdalena Bičíková.
www.svandovodivadlo.cz
www.theaitre.com
www.czechcentres.cz