140 let Střední uměleckoprůmyslové školy sochařské a kamenické
20. 05. 2024
Vetošním roce si připomínáme
140. výročí od založení hořické Střední uměleckoprůmyslové školy
sochařské a kamenické. Tato významná instituce ovlivnila nejen řady svých
absolventů a absolventek, ale celé město Hořice. Podpořila rozvoj místní
tradice kamenosochařství, která proměnila veřejný prostor města. To
nejvýrazněji lze vidět ve Smetanových sadech, krásném parku naplněném
sochařskými pomníky, včetně prvního pomníku Bedřicha Smetany na světě,
jehož autorem je Mořic Černil. Sochařská škola také podnítila vznik
hořické Galerie plastik, která pak několik desetiletí sídlila právě
v budově školy. Tím ale úzké propojení těchto institucí nekončilo.
Provázány byly také personálně a galerie získávala pro svou sbírku
práce vzniklé na škole. Zásadní letošní výročí tak trefně
připomíná Městské muzeum a galerie v Hořicích právě v Galerii
plastik. Ve spolupráci s kurátorkou Ivou Mladičovou byla připravena
výstava TO, CO ZBYLO absolventů a absolventek sochařské a kamenické školy
Kryštofa Kaplana, Markéty Korečkové, Štěpána Málka, Lenky Melkusové a
Petra Stibrala. Výstava potrvá do 14. července tohoto roku. Jejím hlavním
záměrem je zviditelnění existence uměleckého, pedagogického či obecně
hodnotového odkazu nabytého studiem na této škole. Prostřednictvím děl
pěti sochařů a sochařek se výstava obrací do nedávné historie, ale
především k živé přítomnosti, aby zdůraznila i význam samotného
zrodu instituce. Ta zásadně ovlivňuje kulturní dění v Hořicích a dodnes
vychovává mladé umělce a umělkyně pro další studium.
„Velice nás těší navázání
spolupráce s kurátorkou Ivou Mladičovou. Ta je významnou historičkou
umění, která se dlouhodobě a důkladně věnuje tématu sochařství.
Spolupráce s externími kurátory nám umožňuje přinášet do Hořic
čerstvé pohledy na lokálně významná témata a zapojovat Hořice do
širokého kulturního dění u nás,“ vysvětluje vedoucí Galerie
plastik Anna Crhová. „Celek výstavy To, co zbylo je prezentovaný
v symbolickém prostoru Galerie plastik, který je od svého vzniku se školou
úzce spjatý. Je tvořen současnými pracemi, také ale i kresbami, sochami a
fotografickými záznamy uměleckých akcí z doby středoškolského studia
autorů. Umožňuje tak nacházet vzájemnosti působení dobového stylu výuky
a osobitosti pozdějšího uměleckého výrazu vystavujících, včetně vlivu
jejich následného studia na pražské Akademii výtvarných umění,“
uvádí Iva Mladičová – kurátorka výstavy. „Výstava nabízí
možnost uvidět, jaký vliv měla hořická škola na další směřování
umělců v jejich tvorbě –to, co zbylo,“ dodává Iva
Mladičová. „Pro výuku na škole je zásadní, že zde působí
umělci, kteří aktivně tvoří a jsou zastoupeni na důležitých výstavách
a ve sbírkách velkých galerií,“ říká o kvalitě výuky na škole
Petra Zachovalová, ředitelka Městského muzea a galerie v Hořicích.
Současné práce KRYŠTOFA KAPLANA charakterizuje prolínání technicistní a
tělesné formy s metaforickým významem transformativního děje. Ve
výstavě jej prezentují Procesy, objekty tvořené nosnou architekturou a
objemy formovanými expanzí fyzikálně-chemických sil. Torzo reflektuje
možnosti plasticity vymezené kovovou figurální konstrukcí. Hořickou
SUPŠSK vnímal Kryštof Kaplan v době rozhodování o volbě střední
školy jako jedinou možnost, kde lze studovat kvalitní sochařství.
MARKÉTA KOREČKOVÁ si z doby studia na hořické SUPŠSK vybavuje nejednu
vyhrocenou situaci. Opakovaně se odvážila k netradičním výrazovým
formátům, některými evidentně předjímala dnes pro ni již
charakteristické téma ženských rolí a rodinného společenství. Do
současné výstavy zařadila svou nejnovější práci Rodina v louži
obsahující srozumitelnou symboliku a subverzi specifického hu-moru. Její
významy odkazují do autorčina osobního prostoru, současně ale umožňují
rezonanci pro-blematického tématu dnešní moderní civilizace.
ŠTĚPÁN MÁLEK si již během
středoškolského studia uvědomil skutečnost, že klasická kresba a
mo-delování jsou podpůrnou součástí svobodné umělecké práce. Také
již na hořické SPUŠSK začal pro-jevovat zájem o konstruktivistické
tvarosloví, jehož principy umělecky interpretuje dodnes. Inspirativní
význam pro něho měly tehdy výtvarné publikace vydávané od 70. let
Jazzovou sekcí. Z pedagogů školy si velmi vážil Dagmar Štěpánkové,
především za její otevřený přístup, podnětný byl pro něho i Miroslav
Čapek.
Také v pozdějších pracích LENKY MELKUSOVÉ – jde hlavně
o psychologické dětské portréty – zaz-nívá raný formující kontakt
s kvalitní sochařskou tvorbou v autentickém prostředí hořické vily
Josefa Wagnera, což jako samozřejmou součást výuky zprostředkoval Jan
Wagner. Do současné výstavy je zařazen i autorčin charakteristický
porcelánový portrét EM ze sbírek Národní galerie.
PETR STIBRAL se svými současnými site-specific pracemi vztahuje
k závažným sociálním obsahům. Ve výstavě se objevují ale i práce
tematizující aktivování divákova přímého vjemu, poukazující na
vizuální nejednoznačnost vytvořené formy. V období studia na hořické
SUPŠSK se Petr Stibral věno-val především figurální soše. Také pro
něho bylo pedagogické působení Dagmar Štěpánkové zásad-ně
motivující, neboť studenty vedla k vytváření volných uměleckých
prací.
Součástí výstavy jsou i videozáznamy
komentářů všech vystavujících. Uvádějí v nich vlastní očeká-vání
při vstupu na SUPŠSK a hodnotí jejich naplnění. Vyjadřují se k dobovému
charakteru výuky, připomínají význam konkrétních pedagogů-osobností.
Popisují, zda se během studia přiblížili podstatě vlastního specifického
uměleckého tématu/výrazu. Formulují odlišnost principů středoškolského
for-mátu uměleckého studia vzhledem k vlastním zkušenostem následného
absolvování pražské AVU. Někteří reflektují výuky na hořické škole
i optikou vlastních pedagogických zkušeností. Pregnantně formulují
existenci specifické esence v jejich umělecké práci, která vyplynula
právě ze studia na této škole. Video-komentáře autorů/autorek tak
odkrývají další obsahové roviny a živým způsobem rozšiřují působení
vystavených děl. Videozáznamy přibližují ale i atmosféru dnešního
stavu školy, a to díky výpovědím některých současných pedagogů –
LADISLAVA JEZBERY, MARTINY HOZOVÉ a JANA POSPÍŠILA, – všichni jsou
i jejími dřívějšími absolventy. Vystavující často připomínají
poměrně úzké zaměření dobové výuky na řemeslnou dovednost, a právě
uvedení pedagogové se již řadu let pokou-ší vnést do výukového konceptu
především uměleckou rovinu. Oživují tak vlastně principy spjaté se
založením školy, kdy jedinečný charakter instituce a vysoká kvalita výuky
se zasloužily o mezinárodní věhlas školy, a výrazně tedy ovlivnily nejen
umělecký názor a díla samotných studentů, ale i kulturní charakter
samotného města.
Střední uměleckoprůmyslová škola sochařská a kamenická,
Hořice, p.o.
je jednou z nejstarších uměleckých škol. Byla zřízena v roce
1884. V letošním roce probíhají oslavy 140 let od založení. „Obor
sochařství se zde vyučuje nejdéle v Evropě. Pohnutky k jejímu založení
vyvstaly jako reakce na situaci v druhé polovině 19. století, v nebývalé
konjunktuře těžby a zpracování pískovce těženého v lomech přímo
v Hořicích a jejich bezprostředním okolí. Místo založení je zároveň
dáno bohatou sochařskou a kamenickou tradicí regionu sahající do období
barokního slohu a navazující na velikány, jakými byli Matyáš Bernard
Braun a Jiří František Pacák,“ uvádí Ladislav Jezbera, pedagog a
vedoucí oboru Sochařství.
„Také v současnosti stále platí, že jsou zde vychováváni
odborníci a mladí umělci, kteří dále pokračují ve studiu a prosazují se
ve svých oborech. Důkazem je řada ocenění jako je mezinárodní ocenění
pro mladé ukrajinské umělce MUHi 2021, které získala Pavla Nikitina.
V loňském roce získal cenu rektorky Akademie výtvarných umění Ruslan
Vysokikh zastoupený na výstavě v rámci Umělecké zahrady. Pravidelná jsou
ocenění v malířských a portrétních soutěžích. Škola do značné
míry spolu ovlivnila české kulturní prostředí, zejména jako přirozené
centrum uměleckého vzdělávání,“ dodává Ladislav Jezbera. To
dokládá jmény hořických absolventů a později významných umělců: Quido
Kocián (1874–1928), Bohumil Kafka (1878–1942), Jan Štursa (1880–1925),
Otakar Kubín (1883–1969), Karla Vobišová Žáková (1887–1961), Zdeněk
Pešánek (1896–1965), Josef Wagner (1901–1957). Ze současných sochařů a
zároveň profesorů sochařství studovali v Hořicích například Kurt
Gebauer (1941), nebo Jindřich Zeithamml (1949). Výčet všech význačných
absolventů by byl skutečně rozsáhlý.
Střední uměleckoprůmyslová škola
sochařská a kamenická v současnosti vyučuje tři umělecké obory:
Sochařství, Restaurátorství, Malbu a dva obory zaměřené technicky,
Geotechnika a stavební obor Stavitelství a architektura. O studium na SUPŠSK
je v posledních letech vzrůstající zájem. V rámci oslav 140 let od
jejího založení probíhá řada výstav akcí prezentujících vedle historie
také současnost. Jednou z nich je právě výstava To, co zbylo v Galerii
plastik. Škola se jako jediná v České republice zapojila do projektu
„Mezinárodního dne sochařství“. Nedávno zorganizovala celorepublikovou
Geologickou olympiádu. 17. 5. proběhne v Praze vernisáž v Umělecké
zahradě, bývalém ateliéru sochaře Karla Nováka. Místo je spojeno
s činností řady významných absolventů například Bohumila Kafky, nebo
Jana Štursy. Výstava bude ve dvou etapách, další část bude mít
vernisáž koncem září. Ve dnech 21. a 22. června proběhne tradiční
výstava KÁMEN, 13. ročník přímo v areálu školy. Další výstava bude
začátkem září v Galerii U Přívozu Studijní a vědecké knihovny
v Hradci Králové.
Výrazné osobnosti stály přímo na začátku školy, mimo ředitele Viléma
Dokoupila (1852–1927), například sochaři Mořic Černil (1859–1933),
Josef Jiříček (1835–1895), později Quido Kocián (1874–1928), Antonín
Mára (1877–1946), nebo Jaroslav Plichta (1886–1970). Od počátku tak byla
nastavená velmi vysoká úroveň uměleckého řemesla a výtvarné tvorby.
Škola se brzy prezentovala několika realizacemi mimo jiné Hřbitovním
portálem v Hořicích (1892–1896). Z počátku 20. století je také
novogotický oltář v chrámu sv. Bartoloměje v Kolíně. Pozoruhodnou
stavbou je již secesní Ossarium Kbelnice od architekta Václava Weinzettla
(1862–1930), zároveň ředitele školy. Důležitá byla od počátku účast
na výstavách, mezi nejvýznamnější lze jistě řadit Mezinárodní výstavu
dekorativního a průmyslového moderního umění v Paříži v roce
1925. Další úspěchy následovaly i přes neblahý vliv dvou totalitních
režimů.
Připravilla Kateřina
Goroškov Řeháková.
www.spsks.cz
https://infocentrum.horice.org
https://muzeum.horice.org/
https://galerie.horice.org/