Škody ze služebních cest jsou o 87 % vyšší, než u běžného cestovního pojištění
11. 11. 2025
Podle ČSÚ počet pracovních cest v roce
2024 meziročně klesl o 23 % a ve srovnání s rokem 2019 dokonce
o 44 %. Závažnost pojistných událostí však zůstává vysoká. Jedná se
o vůbec nejdražší škody pojišťovny, které běžně dosahují
milionových částek. Důležitost pojištění si uvědomují i samotní
zaměstnavatelé, kteří jsou za své zaměstnance odpovědní.
Podle
zákoníku práce nese zaměstnavatel odpovědnost za škody, které vzniknou
zaměstnanci při práci. V praxi to znamená, že musí zajistit bezpečné
podmínky a odpovídající pojištění. Zejména u zahraničních cest, kde
náklady na léčbu, převoz či právní pomoc mohou stát miliony. To
potvrzují i data ERV Evropské pojišťovny. Dvě její největší škody se
klientům staly právě na pracovních cestách. „Nedávno jsme řešili
případ klienta v Kanadě, který při práci s dronem utrpěl mozkovou
mrtvici. Po několikaměsíční hospitalizaci se náklady vyšplhaly na zhruba
7 milionů korun,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a
komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Škody z firemního pojištění
jsou téměř dvojnásobné
Průměrná
výše léčebných výloh u všech druhů pojištění vloni činila
9 943 korun, u firemního pojištění dosahovala 18 560 korun, tedy
o 87 % více. Zatímco u běžného pojištění se obvykle řeší drobné
zdravotní potíže, u firemních klientů se většinou jedná o vážné a
finančně nákladné případy.
Individuální přístup a
flexibilita
Firmy dnes očekávají, že pojištění bude přesně
odpovídat jejich potřebám. ERV Evropská proto nabízí individuální
sestavení pojistného balíčku, které zohledňuje destinace, profesní
zaměření pracovníků, charakter služebních cest i specifické požadavky
klienta. Díky tomu mohou zaměstnavatelé nastavit rozsah a limity pojistné
ochrany přesně podle svých potřeb, zahrnout právní podporu, bezpečnostní
asistenci či další doplňkové služby. Na rozdíl od běžného cestovního
pojištění, kdy klienti při nepokojích, protestech nebo konfliktech
destinaci obvykle okamžitě opouštějí, je situace u firemních cest
odlišná. Zaměstnanci často musí na místě zůstat, aby dokončili
zakázku. Proto potřebují jistotu, že jejich pojistná ochrana platí
i v rizikových nebo nestabilních podmínkách. „Právě proto je
důležité, aby firmy kladly důraz na kvalitní pojištění, které
zohledňuje i mimořádné okolnosti a poskytuje pracovníkům ochranu
i v nestandardních situacích,“ dodává Vlastimil Divoký.
Bezpečnostní asistence
Praktickým prvkem ochrany zaměstnanců je bezpečnostní
asistence. Pomáhá klientům, kteří se ocitnou v ohrožení, například
při napadení, únosu, vydírání, teroristickém útoku nebo i při
samotném pocitu ohrožení. Specializovaný tým zajišťuje okamžitou
podporu, doprovod do bezpečí, repatriaci či přemístění do jiné lokality
a následnou péči, včetně psychologické podpory či krizového
poradenství. „Příkladem je případ klienta v Turecku, kde došlo
poblíž hotelu k teroristickému útoku. Finanční ředitel jedné
z českých firem okamžitě kontaktoval naši bezpečnostní asistenci a byl
evakuován do bezpečí,“ popisuje Vlastimil Divoký. Podle něj šlo
o ukázkový příklad toho, jak může rychlá reakce a profesionální
podpora rozhodnout o zdraví a psychické pohodě zaměstnance.
Kvalita převažuje nad cenou
Zatímco dříve byla při výběru cestovního pojištění
hlavním kritériem cena, dnes se firmy zaměřují především na kvalitu a
rozsah služeb. „Firmy chtějí mít jistotu, že když už k pojistné
události dojde, zvládne ji pojišťovna vyřešit rychle a profesionálně.
Důraz se jednoznačně přesunul na kvalitu a spolehlivost,“ doplňuje
Vlastimil Divoký. Kvalita
služeb, které ERV Evropská poskytuje v rámci firemního pojištění si
všímají i velké firmy a instituce, ke kterým patří např. Člověk
v tísni, Red Bull, Samsung, Siemens či Ministerstvo zahraničních věcí a
množství vysokých škol. Celkem dnes ERV Evropská zajišťuje cestovní
pojištění pro zhruba 60 % entit působících v Česku. „Naši
zaměstnanci často vyjíždí na zahraniční pracovní cesty. V posledních
letech se sami začali víc zajímat o to, jak o ně bude v případě
nečekané události v cizině postaráno. Zajistit jim bezpečí na cestách a
kvalitní péči při zdravotních problémech je pro nás
klíčové,“ říká Jana
Schucková, Commodity Manager, SIEMENS, s.r.o.
Když se něco stane, kvalita
rozhoduje
Zkušenosti ERV Evropské potvrzují, že kvalitní a komplexní
firemní cestovní pojištění se stává standardem odpovědného
zaměstnavatele. Firmy, které myslí na bezpečí a pohodu svých pracovníků,
nejen minimalizují rizika a finanční ztráty, ale také posilují důvěru a
loajalitu svých zaměstnanců.
Připravila
Anna Monhartová.
www.ervpojistovna.cz











