Inspirace minulostí: UMPRUM ve spolupráci s House of Lobkowicz
11. 12. 2025
Že znalost minulosti a poučení z historie je pro další vývoj stěžejní, ví snad každý. Jak však mohou historické artefakty inspirovat a obohatit současnou tvorbu, si mohli v akademickém
roce 2024/2025 vyzkoušet studující Ateliéru textilu a Ateliéru módní tvorby UMPRUM. Pod
záštitou UMlab –
kreativní laboratoře UMPRUM
a ve spolupráci s organizací House of Lobkowicz,
která zastřešuje aktivity roudnické větve rodu Lobkowiczů, vznikly dva
autorské projekty inspirované Lobkowiczkými
sbírkami – série rukavic a
oděvní kolekce. Studující
obou ateliérů měli jedinečnou možnost
bádat v rozsáhlých Lobkowiczkých sbírkách, a to
včetně částí
běžně nepřístupných
veřejnosti. Studium artefaktů, pokrývajících téměř sedm set let
evropských dějin, jim
nabídlo hlubší pohled do vývoje středoevropské materiální kultury,
každodenního života i estetických hodnot dynastie.
Zároveň jim umožnilo konfrontovat
historické inspirace se současnými technologiemi a inovativními
přístupy k řemeslu.
Záměrem projektu bylo aktualizovat a reinterpretovat minulost
– přenést zapomenuté či opomíjené textilní a uměleckořemeslné techniky do
současného kontextu.
Studující zkoumali vztahy mezi tradicí a inovací, mezi precizním
ručním zpracováním a
možnostmi moderních
technologií, a přetvářeli je do autorských děl reflektujících dnešní
dobu. Ateliér textilu vedený Lindou Kaplanovou a Martinem Pondělíčkem zvolil
jako médium vyjádření rukavice – předmět, který byl v minulosti symbolem společenského statusu a dnes nese široké funkční i estetické využití. V kolekci se prolíná tradice
s inovacemi, historie s osobními příběhy a řemeslo s experimentem.
Rukavice se staly nositelem příběhů – od života rodiny Lobkowiczů přes téma
postavení žen až po reflexi zbraní či samotných
sbírek.
Studující Ateliéru textilu se v rámci
tématu Věčnost současnosti nedrželi jen
klasického rukavičkářského řemesla,
ale využívali různorodé technologie – tradiční
rukodělné i moderní
strojové. „Díky
rozličným tématům inspirovaným osudy rodiny zde byly
oživeny ruční techniky jako
paličkovaná krajka, devoré,
výšivka s flitry a skleněnými perličkami, patchwork, práce s kůží,
pletení a háčkování,
které studující v současnosti nadále rozvíjí. Experimentovali také s digitální výšivkou, která byla dekorativním
i funkčním prvkem,“
říkají ke zpracování
tématu Linda Kaplanová s Martinem Pondělíčkem.
Ateliér módní tvorby, pod vedením Mira Saba, Moniky
Krobové a Terezy Rosalie Kladošové, vytvořil oděvní kolekce inspirované umělecko-historickými předměty ze sbírek rodu
Lobkowiczů. Mimo to jim byly představeny
unikátní kusy týkajících se módy. Studující
čerpali inspiraci z vizuálních motivů, ikonografie
i řemeslného zpracování historických
oděvů. V jejich autorských
kolekcích ready-to-wear a demi-couture se promítají témata vývoje notového
zápisu, objevování exotických krajin, heraldiky či
Řádu zlatého rouna. Rezonují i hlubší otázky –
vztah k historickému dědictví, svobodě a identitě, postavení ženy ve společnosti nebo pomíjivost
krásy. „Od samotného
začátku jsme naše studenty a studentky vybízeli ke
zkoumání tradičních,
v oděvním designu
používaných technik a
jejich renesanci v kontextu 21. století. Věřím, že
práce s inovacemi, ke kterým sami v inspiraci
minulostí dospěli, bude i nadále provázet jejich tvorbu,“ shrnuje přínos vedoucí Ateliéru módní tvorby
Miro Sabo.
„Spolupráce
s UMPRUM při příležitosti 140. výročí
školy byla pro Lobkowiczké
sbírky přirozená
– téma „Věčnost současnosti“ přesně
vystihuje naše poslání uvádět sedm století umění do živého dialogu s dneškem. Setkání ateliérů Módní tvorby a Textilu s originály
ze sbírek umožnilo studentům znovuobjevovat
dávnou historii, mýtus, hodnotu lidského umu a
řemesla a přetavit je do současné podoby v duchu neocraft přístupu, tedy jako novou interpretaci časem prověřených řemeslných technik. Výsledkem jsou
návrhy, které ctí tradici, inovují vybrané textilní techniky a dokazují,
že nadčasové příběhy mohou
inspirovat relevantní tvorbu pro současnou společnost,“ zhodnotila spolupráci Dita Baker, ředitelka Správy Lobkowiczkých sbírek. Kolekce obou ateliérů nejsou pouze ukázkou precizního
řemesla a promyšleného
konceptu, ale především
osobitým pohledem nejmladší
generace tvůrců na možnosti, jak aktualizovat
historii, tradici a umělecké dědictví v současném světě.
Připravil Jakub Fajnor.
www.lobkowicz.cz/…icz-a-umprum
www.lobkowicz.cz
www.umprum.cz











