Nová železniční linka nabídne spoj Brusel – Praha bez jediného přestupu
26. 03. 2024
Čtyři
země a čtyři evropské metropole na jedné trase. Nově je propojuje
prodloužená linka nočního vlaku společnosti European Sleeper vedoucí
z Bruselu do Prahy. Od 26. března 2024 tak mohou lidé vyrazit třikrát
týdně z Belgie do Česka a zpátky. Cesta potrvá zhruba patnáct hodin.
Přibyly nové zastávky, a to v Drážďanech, Bad Schandau, Děčíně,
Ústí nad Labem a Praze. Jediným přestupem v Bruselu se k nám pak zájemci
dostanou i z Paříže či Londýna.
Necelých
deset měsíců po spuštění přímé železniční linky z Bruselu do
Berlína se první cestující mohou svézt až do Prahy. První spoj vyrazil
v pondělí 25. 3. 2024 z belgické metropole. Na cestu zpět se vydá
o den později. Každým směrem pojede třikrát týdně a bude zastavovat ve
stanicích Brusel, Antverpy, Rotterdam, Amsterdam, Berlín, Drážďany, Bad
Schandau, Děčín, Ústí nad Labem a Praha. Z hlavního města Česka bude
spoj odjíždět každé úterý, čtvrtek a neděli v 18:04 hod. Do Bruselu
dorazí následující den v 10:27 hod. Cena
jízdenek s místenkou začíná na 49 eurech v sedačkovém oddílu a
79 eurech za lůžko ve sdíleném lůžkovém oddílu.
Vlaky nabízejí atraktivní alternativu k jiným druhům dopravy a produkují
7–10× méně emisí než například letadla. Další významnou výhodou
nočních vlaků je jejich schopnost přeměnit dlouhé vzdálenosti na pouhou
noční cestu, což cestujícím umožňuje efektivně cestovat, když spí. Do
destinace přijede člověk ráno odpočatý a svěží a celý den má
k dispozici. Cena jízdenky zahrnuje i ubytování, a tak noční vlak
šetří peníze za hotel. Další výhoda a úspora času i peněz pramení
rovněž z faktu, že vlak staví obvykle přímo v centru měst. Není tedy
nutné často zdlouhavě cestovat na letiště a z letiště.
„Historie
železniční dopravy v Česku se datuje už od 20. let 19. století.
Slouží nám v současnosti a má obrovský potenciál do budoucna. Nejen, že
je ohleduplná k životnímu prostředí, ale díky husté železniční síti
nabízí řadu možností k cestování. Vlakem se dostanete prakticky kamkoli.
Tato linka má navíc další přidanou hodnotu – jejím prostřednictvím
můžeme mnohem lépe podpořit cestovní ruch v regionech. Součástí
soupravy je též cyklovagón a bude zastavovat mimo jiné v Děčíně a
Ústí nad Labem. V praxi to znamená, že cyklisté, ale i milovníci pěší
turistiky nemusí jezdit až do Prahy. Mohou si vychutnat třeba cyklo výlet na
Labské
stezce nebo
pěší dobrodružství po Hřebenovce
Českým Švýcarskem, jejíž
vstupní branou je právě město Děčín,” říká
ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František
Reismüller a dodává: „Vzhledem k rozměru vagónů nabízí tento
způsob dopravy také mnohem vice prostoru, a tím pádem pohodlí. V rámci
naší gesce chceme určitě nadále podporovat obdobné projekty, které
propojují moderní svět, a posilovat udržitelnost cestovního ruchu jak
v Česku, tak napříč Evropou.“
„Při
příležitosti první jízdy nočního vlaku jsme přivezli zástupce
nizozemských a belgických médií a čtrnácti belgických cestovních
kanceláří, které se specializují na prodeje cest vlakem nebo zvažují, že
tento produkt zařadí do své nabídky.
Kromě Prahy, která je samozřejmě stále největším lákadlem, jsme jim
představili Pardubice a Mělník jako alternativní možnosti výletu vlakem
z hlavního města. Další press trip proběhne v květnu, kdy jeho
účastníkům ukážeme, jak u nás turisté mohou trávit aktivní odpočinek
v Ústeckém kraji. Právě cestovatelé
z Nizozemska a Belgie vyhledávají často tento způsob dovolené. Tak třeba
na kolech ji u nás tráví zhruba 7 % Belgičanů a téměř 11 %
Nizozemců, kteří do tuzemska přijedou,” doplňuje
ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism Benelux Petra
Palečková.
Turisté z Belgie a Nizozemí patří mezi zahraniční návštěvníky,
kteří do Česka přijíždějí ve větším počtu. Loni si tuzemsko jako
svou dovolenkovou destinaci vybralo rekordních 261 820 Nizozemců, o zhruba
5 p. b. více než v roce 2019. V průměru u nás strávili 3,73 dní a
důvodem jejich cesty byla hlavně rekreace. Celkem 62 % z nich zamířilo do
Prahy. Pokud jde o ubytování, volili zejména některé z hromadných
ubytovacích zařízení.
Počet Belgičanů ve srovnání s předcovidovým obdobím o 14 p. b. klesl
a celkem jich k nám dorazilo 94 034. Naopak mírně vzrostla doba jejich
pobytu. Průměrně strávili v Česku bezmála čtyři dny. Stejně jako
Nizozemci přijeli do tuzemska hlavně za rekreací a bydleli v některém
z hromadných ubytovacích zařízeních. Opět mířili nejčastěji do
hlavního města, kdy si jej jako cílovou destinaci vybralo 67 % z nich. Jak
Nizozemci (42 %), tak Belgičané (69 %) do Česka nejčastěji přilétají
letadlem. Druhým nejoblíbenějším prostředkem je pro turisty z Nizozemí
(39 %) i Belgie (22 %) auto nebo motorka. Jako dalších způsob dopravy
volí Nizozemci (13 %) a Belgičané (4 %) obytný vůz a shodně dvě
procenta využívají při cestě do Česka vlak.
European Sleeper není tradičním dopravcem. Organizace vznikla v Nizozemsku
jako družstvo, které chce obnovit noční vlaky. Drobní investoři podpořili
start firmy půl milionem eur. V dalším kole se prodaly členské podíly
v European Sleeper za 2 miliony eur a počet členů se rozrostl na
3 500. Vzniklo tak společenstvo příznivců nočních vlaků, které se
aktivně zapojuje do činnosti družstva. V následujících letech plánuje
spuštění nové linky spojující Amsterdam, Brusel a Barcelonu.
Připravila Kateřina Beránková.
www.europeansleeper.eu
www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com