MS v ledním hokeji 2024 jako příležitost pro český cestovní ruch
05. 05. 2024
S blížícím se začátkem Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2024, které proběhne od 10. do 26. května, roste počet rezervací v hromadných ubytovacích zařízeních v Česku. Aktuálně si lidé na první víkend šampionátu zamluvili v Praze už bezmála 86 % a v Ostravě 75 % tamních ubytovacích kapacit. Nárůst zájmu potvrzují i další regiony, zejména ty, které jsou nedaleko uvedených měst. Data Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism tak potvrzují, že MS v ledním hokeji, na které se chystají fanoušci ze všech koutů světa, představuje významnou příležitost pro český cestovní ruch.
Mistrovství světa v ledním hokeji
má obrovský potenciál, pokud jde o propagaci Česka v zahraničí, a to
díky značnému mezinárodnímu zásahu. Dokládají to též čísla z roku
2015. Podle Českého svazu ledního hokeje (Český hokej) se jednalo o dosud
nejnavštěvovanější turnaj v historii, pokud jde o celkový počet
návštěvníků. Tehdy šampionát shlédlo na stadionech 741 690 lidí.
V průměru každý zápas navštívilo 11 589 diváků. Rekordních počtů
dosáhly také TV sledovanost s více než 1 miliardou diváků,
návštěvnost fanzón s 1,2 milionem fanoušků a aktivita na sociálních
sítích a oficiálních stránkách IIHF, které navštívilo 6,8 milionu
uživatelů. Neméně úspěšné bylo i MS v ledním hokeji, které Česko
pořádalo v roce 2004, kdy jeden zápas navštívilo v průměru
9 859 fanoušků.
„Tato událost není
jen o sportu, ale má také významný ekonomický dopad jak během samotného
šampionátu, tak i po jeho ukončení. Na základě zkušeností z minulých
let, kdy Česko bylo pořadatelskou zemí, se dá předpokládat, že situace
bude obdobná a do Prahy či Ostravy dorazí fanoušci hokejových týmů
napříč národnostmi. Vysoké zastoupení pak budou mít hlavně evropské
destinace. CzechTourism v tomto ohledu spolupracuje s Českým hokejem a
prostřednictvím kanálů MS v ledním hokeji bude prezentovat Česko jako
zemi, kterou se vyplatí navštívit a která má hodně co nabídnout. Taková
prezentace pomůže následně zvýšit zájem o tuzemsko i počet turistů,
kteří se ho rozhodnou poznat. A platí to nejen pro hlavní město a
Moravskoslezský kraj, ale i ostatní regiony,“ říká ředitel České centrály
cestovního ruchu – CzechToursim František Reismüller.
Zahraniční návštěvníci obvykle přijíždějí na více dnů, protože
„jejich“ národní tým odehraje během šampionátu několik zápasů.
V návaznosti na MS v ledním hokeji roste zájem o ubytovací kapacity a
další služby spojené s cestováním, včetně stravování. Šampionát je
bezesporu velkou příležitostí pro místní podnikatele, kteří mohou
těžit z vysoké návštěvnosti. Čím větší mezinárodní zásah a počet
návštěvníků je, tím vyšší je pravděpodobnost, že to bude mít
přínos pro hotely, restaurace, kavárny a další provozovny tohoto typu.
„Věřím, že
bychom se mohli přiblížit rekordní návštěvnosti z roku 2015. Zájem
diváků je opravdu velký. Jak už bylo uvedeno – šampionát není jen
o hokeji a o sportovní atmosféře okolo, ale také o lákadlech
hostitelských měst, které určitě mají co nabídnout. Předem děkuji všem
restauratérům, hoteliérům, podnikatelům v cestovním ruchu a všem
ostatním, že nám pomohou se o fanoušky z celého světa postarat a
zajistit jim tak nezapomenutelné zážitky,“ uvádí prezident Českého svazu
ledního hokeje Alois Hadamczik.
Za zmínku stojí i fakt, že ubytování a stravování se netýká pouze
fanoušků, ale také samotných hráčů a dalších členů hokejových
týmů, rozhodčích či třeba zahraničních novinářů. Jednotlivé
reprezentace zpravidla dorazí do dějiště MS v ledním hokeji už 5 až
7 dní před samotným zahájením šampionátu na přípravné kempy,
přičemž hráči budou ubytováni ve čtyřhvězdičkových hotelech. Délka
jejich pobytu se pak odvíjí od toho, jak je daný tým úspěšný. Český
svaz ledního hokeje odhaduje ve studii proveditelnosti, že příjem v rámci
spotřeby zákazníků, včetně ubytování a stravování, se letos bude
pohybovat kolem 2 mld. korun.
„Podle našich dat
vycházejících z obsazenosti
hromadných ubytovacích zařízení momentálně činí
průměrné ceny za pokoj během prvního víkendu šampionátu v Ostravě
8 377 Kč, v hlavním městě pak 11 986 Kč. V počtu rezervací hrají
roli i další události, které se v tomto období souběžně konají, ale
MS v ledním hokeji je zcela prokazatelně tím hlavním tahounem,“
doplňuje vedoucí Institutu turismu České centrály cestovního ruchu –
CzechTourism Petr Janeček.
Agentura CzechTourism o šampionátu už v předstihu proaktivně informuje
fanoušky v zahraničních destinacích. Převážně pak tam,
kde má lední hokej dlouhou tradici, jako je třeba Skandinávie, nebo
v zemích, které s Českem sousedí, např. v Německu. „Už
v loňském roce jsme prostřednictvím našich zahraničních zastoupení
podpořili prodej balíčků na MS v ledním hokeji. Aktuálně toto téma
propagujeme na relevantních zahraničních trzích, pracujeme s místními
influencery, kteří představují místa konání mistrovství v rámci svých
reportáží apod. Společně s Českým hokejem jsme spustili komunikaci na
stránkách VisitCzechia
prostřednictvím speciální
sekce.
Návštěvníci se dozví nejen informace k šampionátu, ale i další
praktické rady a zajímavosti, které se jim mohou hodit během pobytu
v Česku. Mimo jiné i to, co stojí za vidění v Praze a celém
Moravskoslezském kraji,“
uzavírá ředitelka Odboru marketingu a zahraničních zastoupení CzechTourism
Jana Štumpová Konicarová.
Připravila
Kateřina Beránková.
www.kudyznudy.cz
www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com