Menu

Zahájení výstavní sezóny v MUD*

21. 02. 2019

Site-specific instalace Veroniky Šrek Bromové, grafické obrazy Jaroslava Vančáta a multimediální výstava Viktórie Černegové a Olgy Sosnowské. Na zahájení ojedinělých výstav zve muzeum ve středu 27. února v 18 hodin.

Cesty, chůze krajinou, pozorování proměn přírody a otisky povrchů reality, kůže Země. Veronika Šrek Bromová vytvořila pro MUD* site-specific instalaci s názvem Skenyreality, ve které ukazuje „realitu nashromážděnou v našich externích digitálních srdcích mobilů“. „Vznikly jako jakési potrhané a zdeformované výseče mého vidění krajiny, okolí, cest, křoví, zvláštní zátiší ve formě „tapet" těchto různých přírodních motivů nebo záznamů našeho žití v našem prostředí „přírodní rezervace“ usedlosti Chaos. Instalaci složenou z fotografií Realityskenů doplní rozložený otisk povrchu mého těla v pohybu do hlíny/země jako reálný protějšek k digitálním panoramatům otisku přírody,” vysvětluje Veronika Šrek Bromová. 
Jaroslav Vančát, výtvarník, teoretik umění, pedagog a žák Zdenka Sýkory, je tvůrcem jedné z prvních českých videoinstalací Dialogy (1988). Ve své tvorbě se zabývá zobrazením vztahů nadpočetného množství obrazových prvků. Interakci, jak zní název jeho výstavy, považuje za vůdčí princip dneška nejen v dotyku člověka s obrazovkou. Ve svých obrazech studuje v duchu Cézannových principů skladbu vzájemného působení jednotlivých obrazových částic. Výsledky své tvorby pak považuje za realistické podněty k představám umožňujícím pochopit, jak jsou organizovány složité celky, například jazyk, lidská mysl, umělá inteligence nebo sociální systémy. 
Viktórie Černegová a Olga Sosnowska, autorky multimediální výstavy Regulace blízkosti, se poznaly při studiu na Akademii výtvarných umění v Gdaňsku. Hlubší výtvarnou spolupráci navázaly při cestě po Islandu, kde vytvořily jednu z fotografií série Objímací manuál. Ta se stala základem pro samotnou výstavu Regulace blízkosti, která se zaměřuje na identitu ženství, separaci v rodině a zejména na rovnováhu mezi životními rolemi. Regulace blízkosti je multimediální výstava, která sleduje ambivalentní vztah matky a dcery. „Vycházím z velké části ze subjektivního vnímání, zpracovávám pouto mezi matkou a dcerou arteterapeutickou metodou a prostřednictvím analýz si odpovídám na další otázky, oproti Olze, která naopak zpracovává téma v obecnější rovině, zdůrazňuje objímání, zdánlivě banální, ale ve své podstatě specifický projev emocí,“ doplňuje Viktórie Černegová. 
MUD* bylo znovuotevřeno v září minulého roku po téměř dvouleté rekonstrukci, během které se proměnily nejen výstavní prostory v přízemí budovy, ale i výstavní koncepce. Muzeum pořádá krátkodobé i dlouhodobé výstavy zaměřené na umění od 2. poloviny 20. století, které jsou tvořeny z vlastních sbírek nebo na ně nějakým způsobem navazují a dávají je do širších souvislostí. A protože muzeum sídlí v Benešově, věnuje pozornost také regionálnímu umění. Kromě výstav se zde pravidelně konají výtvarné dílny pro nejmenší i nejstarší, přednášky, diskuze a filmové projekce. V březnu muzeum otevře dvě nové výstavy – MUD pro Šetlíka přirozeně navazující na stávající výstavu Šetlík pro MUD, která představí průřez tvorbou skupiny UB12. Druhá výstava Vrstvy zapomnění II. prezentuje současnou tvorbu výtvarníka Jiřího Vovse.
Připravila Tereza Drexlerová. 

www.mudbenesov.cz

 

 

 

 

 

Archiv