Zahájení výstavní sezóny v MUD*
21. 02. 2019
Site-specific instalace Veroniky Šrek Bromové, grafické obrazy Jaroslava Vančáta a multimediální výstava Viktórie Černegové a Olgy Sosnowské. Na zahájení ojedinělých výstav zve muzeum ve středu 27. února v 18 hodin.
Cesty,
chůze krajinou, pozorování proměn přírody a otisky povrchů reality,
kůže Země. Veronika Šrek
Bromová vytvořila pro MUD* site-specific instalaci s názvem Skenyreality, ve které
ukazuje
„realitu nashromážděnou v našich externích digitálních srdcích
mobilů“. „Vznikly
jako jakési potrhané a zdeformované výseče mého vidění krajiny, okolí,
cest, křoví, zvláštní zátiší ve formě „tapet" těchto různých
přírodních motivů nebo záznamů našeho žití v našem prostředí
„přírodní rezervace“ usedlosti Chaos. Instalaci
složenou z fotografií Realityskenů doplní rozložený otisk povrchu mého
těla v pohybu do hlíny/země jako reálný protějšek k digitálním
panoramatům otisku přírody,”
vysvětluje Veronika Šrek Bromová.
Jaroslav
Vančát, výtvarník,
teoretik umění, pedagog a žák Zdenka Sýkory, je tvůrcem jedné z prvních
českých videoinstalací Dialogy (1988). Ve své tvorbě se zabývá
zobrazením vztahů nadpočetného množství obrazových prvků. Interakci, jak zní název jeho
výstavy, považuje za vůdčí princip dneška nejen v dotyku člověka
s obrazovkou. Ve svých obrazech studuje v duchu Cézannových principů
skladbu vzájemného působení jednotlivých obrazových částic. Výsledky
své tvorby pak považuje za realistické podněty k představám
umožňujícím pochopit, jak jsou organizovány složité celky, například
jazyk, lidská mysl, umělá inteligence nebo sociální systémy.
Viktórie
Černegová a Olga Sosnowska, autorky
multimediální výstavy Regulace
blízkosti, se poznaly při studiu na Akademii výtvarných umění
v Gdaňsku. Hlubší výtvarnou spolupráci navázaly při cestě po Islandu,
kde vytvořily jednu z fotografií série Objímací manuál. Ta se stala
základem pro samotnou výstavu Regulace blízkosti, která se zaměřuje na
identitu ženství, separaci v rodině a zejména na rovnováhu mezi
životními rolemi. Regulace blízkosti je multimediální výstava, která
sleduje ambivalentní vztah matky a dcery. „Vycházím z velké části ze
subjektivního vnímání, zpracovávám pouto mezi matkou a dcerou
arteterapeutickou metodou a prostřednictvím analýz si odpovídám na další
otázky, oproti Olze, která naopak zpracovává téma v obecnější rovině,
zdůrazňuje objímání, zdánlivě banální, ale ve své podstatě
specifický projev emocí,“ doplňuje Viktórie Černegová.
MUD* bylo znovuotevřeno
v září minulého roku po téměř dvouleté rekonstrukci, během které se
proměnily nejen výstavní prostory v přízemí budovy, ale i výstavní
koncepce. Muzeum pořádá krátkodobé i dlouhodobé výstavy zaměřené na
umění od 2. poloviny 20. století, které jsou tvořeny z vlastních
sbírek nebo na ně nějakým způsobem navazují a dávají je do širších
souvislostí. A protože muzeum sídlí v Benešově, věnuje pozornost také
regionálnímu umění. Kromě výstav se zde pravidelně konají výtvarné
dílny pro nejmenší i nejstarší, přednášky, diskuze a filmové projekce.
V březnu muzeum otevře dvě nové výstavy – MUD pro Šetlíka přirozeně
navazující na stávající výstavu Šetlík pro MUD, která představí
průřez tvorbou skupiny UB12. Druhá výstava Vrstvy zapomnění II. prezentuje
současnou tvorbu výtvarníka Jiřího Vovse.
Připravila
Tereza
Drexlerová.
www.mudbenesov.cz