V zahraničí pozor na podvodné lékaře
23. 07. 2024
„Lovci pacientů“ nejčastěji operují v Egyptě
ERV Evropská během
první poloviny letošního roku řešila hned několik pokusů o podvod
v souvislosti s léčbou v zahraničí. Zvláště v Egyptě se setkáváme
s pochybnou odborností „lékařů“, kteří pracují v hotelech. Tzv.
lovci pacientů se pak vyskytují dokonce i na plážích, kde vyhledávají
turisty s potížemi. Ty následně chtějí dostat do spřátelené kliniky,
kde pacient i za banální ošetření zaplatí několikanásobně vyšší
cenu. Je proto nutné, aby lidé neprodleně po vzniku komplikací kontaktovali
asistenční službu, která zajistí prověřenou a kvalitní zdravotní
péči.
Přestože
ERV Evropská poskytuje všem svým klientům neomezené asistenční služby,
stává se, že klient v případě nemoci nebo úrazu nejprve na vlastní
pěst vyhledá lékařskou pomoc, nechá se ošetřit, a až dodatečně
kontaktuje pojišťovnu s žádostí o proplacení lékařských výloh.
„Často se ale dozvíme, že klient vyhledal buď hotelového lékaře,
nebo mu ošetření zprostředkoval tzv. lovec pacientů. Lékař následně
vyžadoval i za naprosto banální zákrok několikanásobně vyšší ceny,
než je obvyklé,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a
komunikace ERV Evropské pojišťovny.
S nedostudovanými mediky či tzv. lovci pacientů se pojišťovna setkává
nejčastěji v Egyptě a Turecku. Evropský
turista je zde často vnímám jako „chodící peněženka,” a někteří
místní toho chtějí zneužít. „Setkali jsme se s několika případy,
kdy na plážích v Egyptě operují naháněči potenciálních pacientů. Ti
vyhledávají turisty, které například žahla medúza, zranili se o kámen,
či mají spáleniny od slunce. Turisty následně vyděsí tím, že jejich
zranění je vážné a vzápětí jim nabídnou zajištění ošetření
v nedaleké klinice,“ říká Vlastimil Divoký.
Několikanásobně
vyšší ceny za ošetření i hazard se zdravím
Strategií
těchto často pochybných lékařů je pacientovi udělat co nejvíce
vyšetření včetně těch, které daný případ vůbec nevyžaduje. Dochází
tak k výraznému přeléčování za účelem vystavení co nejvyššího
účtu. „Setkali jsme se i s případem, kdy klinika na jednoduché a
zcela běžné úkony účtovala 2 000 euro. Pokud se ale prokáže, že byl
účet takto neadekvátně navýšen, nemusí jej pojišťovna
proplatit,“ upozorňuje Vlastimil Divoký. Nejde
jen o problém českých turistů, do podobné
situace se letos dostali i klienti německé mateřské společnosti ERGO
Reiseversicherung. V některých
případech může jít dokonce o zdraví. „Řešili jsme případ
klienta, který se na vlastní pěst vydal do egyptské nemocnice, kde mu dali
infuzi. Po propuštění nás kontaktoval, poslal nám účty za léčbu a
lékařské zprávy. Když tyto dokumenty posuzoval český lékař, nestačil
se divit. Klientovi dali do žil čtyřikrát větší dávku, než je běžné.
Bylo s podivem, že se z takové „léčby” nepřiotrávil,“ říká
Vlastimil Divoký.
Bezodkladně
volejte asistenci
Pokud nejde
o situaci, kde hrozí bezprostřední ohrožení života, je nejvhodnější
neprodleně po vzniku potíží kontaktovat asistenční službu. Její
specialisté zajistí, že se člověk dostane do rukou prověřených lékařů
a bude mu poskytnuta kvalitní péče. Koordinátoři asistenční služby také
mohou pro méně závažné případy, jako jsou nachlazení, horečka,
vyrážka či popálení od slunce, nabídnout klientům službu MediCall –
českého lékaře na telefonu. Tu ERV Evropská poskytuje v rámci cestovního
pojištění zcela zdarma. Klienti mohou své zdravotní problémy konzultovat
pomocí telefonátu, chatu nebo online video hovoru s česky hovořícím
lékařem. Obrátit se na něj můžou v kteroukoliv denní či noční hodinu
z pohodlí hotelového pokoje nebo dokonce z pláže. „Velkou výhodou
služby je možnost na dálku vystavit recept na potřebné léky, které si
klient sám vyzvedne v nejbližší lékárně a může ihned zahájit
léčbu,“ říká Vlastimil Divoký.
Připravil Michal Štefl.
www.ervpojistovna.cz