Menu

V červenci přijelo víc turistů, podnikatelé se připravují na složitý podzim a zimu

11. 09. 2022

O 31 % víc hostů než loni přijelo letos v červenci do hotelů v Česku. Srovnáme-li data se stejným obdobím před pandemií covidu-19, tedy s prvním prázdninovým měsícem roku 2019, návštěvníků bylo o 5,7 % méně než dřív. Vyplývá to z informací Institutu Turismu, které na základě dat Českého statistického úřadu vyjdou na www.tourdata.cz. 

V absolutních číslech hotely v Česku přivítaly v letošním červenci celkem 1 413 212 hostů. Víc bylo rezidentů, tedy obyvatel Česka.  

„Rozdíl mezi domácími a zahraničními turisty letos v červenci už nebyl tak velký jako v předchozích měsících roku 2022. Hostů z Česka v tuzemských hotelích bylo 51,2 %. Zahraniční turisté v Česku nicméně stále ve srovnání s obdobím před pandemií koronaviru chybí. I když jich první prázdninový měsíc přijelo o 400 tisíc víc než ve stejném období loni, ve srovnání se 7/2019 jich bylo o 27,5 % méně. Největší výpadek se stále týká hostů z Asie a Ruska. Změnit situaci by mohl pomoct fakt, že hranice pro cestovatele z jiných zemí otevírá Japonsko a v brzké době by měla následovat Jižní Korea. Na druhé straně je už teď naprosto zřejmé, že podnikatele v turismu u nás čeká drsný podzim a zima kvůli neúnosně vysokým cenám energií,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.

V červenci nejvíc do českých hotelů přijížděli Němci (140 857), Slováci (64 335), Poláci (62 677) a Američané (43 672). Nyní je však vidět velká obava podnikatelů v cestovním ruchu z vysokých cen energií, které budou mít zásadní dopad na podzimní a zimní turistickou sezónu.  

Viceprezident Svazu léčebných lázní ČR Martin Plachý k tomu na nedávném slavnostním vyhlášení Hrdinů cestovního ruchu – COVID Avengers 2022 řekl: „Pandemie covidu-19 byla divoká doba, která nás všechny vyzkoušela. Byla však skvělá v tom, že jsme se společně pracovali na tom, abychom cestovnímu ruchu pomohli a zachránili ho. To, co se dělo za covidu, není nic proti tomu, co se děje teď. Zasáhne to cestovní ruch, zasáhne nás to velmi dramaticky. Doufám však, že to společně ustojíme, bude však třeba tzv. zatnout zuby.“ 

Protože má CzechTourism za úkol pomáhat podnikatelům s aktivací poptávky v oblasti cestovního ruchu, doma i v zahraničí, připravuje mimo jiné kampaně.   

„Druhá, tedy podzimní vlna, naší letošní kampaně v zahraničí v duchu motta „Přijeďte zažít tradiční i nové“ poběží od 15. září do 15. listopadu a naváže na jarní vlnu. Zaměří se na gastro, sklo, pivo, turistické trasy, lázně, Vánoce a zimu na horách. Plánujeme také speciální on-line kampaň zima 2022/23. Aktuálně v devíti zemích, kterými jsou Belgie, Nizozemsko, Dánsko, Francie, Německo, Polsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko. Promovat chceme dvě hlavní témata: města a hory s wellness,“ říká ředitel odboru marketingu a zahraničních zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller. 

Mnohé kraje si pro hosty připravily nejen na závěr letních prázdnin a babí léto novinky, které jim pomohly zvýšit návštěvnost.   

„Třeba na zámku v Moravském Krumlově v Ji­homoravském kraji nově opravili a otevřeli zámeckou věž s informačním centrem a další prohlídkový okruh – šlechtické komnaty. V Moravskoslezském kraji zase spustili projekt Pojez, tedy celoroční aktivitu na podporu gastronomie. Poprvé v historii propojuje skvělé podniky v regionu a turisty i místní láká na zážitky spojené se skvělým jídlem a pitím. Beroun ve Středočeském kraji vydal brožuru 10 pěších výletů a v oblasti vzniklo i nové ubytování typu glamping v Maringotce u BIO Levandulových polí. Novou publikaci o turistických zajímavostech i tipech k výletům včetně svatoprokopské legendy i tradice výroby skla představila také středočeská Sázava,“ říká ředitelka odboru produktového managementu a regionální spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková.  

Jihočeskému kraji zase letos v létě pomohla zvýšit návštěvnost sur­fovací vlna včetně vybavení Vodáckého areálu Lídy Polesné v Českých Budějovicích. Ve stejném městě se otevřel i nový wakepark s vlekem. Co se týče Ústeckého kraje, z požáru se vzpamatová­vá České Švýcarsko. Pro veřejnost je nyní přístupné už téměř celé až na soutěsky řeky Kamenice, Pravčickou bránu a Gabrielinu stezku. Ve stejném regionu, tentokrát však Žatci, mají od léta novou průvodcovskou služba do chytrého telefonu: Tou­rstories – Mezi žateckými komíny. A na Klínovci v Karlovarském kraji otevřeli trampolínové centrum. Ve stejném regionu v obci Dlouhá ves pak muzeum, a to v rámci projektu Dřevařství na Šumavě a v Bavorském lese. 
Připravila Štěpánka Filipová.

www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com