V Brně začíná Czechia Travel Trade Day
24. 04. 2023
Na jižní Moravu loni přijelo vůbec nejvíc hostů z Česka za posledních deset let. Jednalo o cca 1,5 milionů rezidentů, zatímco zahraničních turistů do Jihomoravského kraje zavítalo cca 525 tisíc. Region, který kromě Prahy patří mezi nejnavštěvovanější v zemi v srdci Evropy, tak v roce 2022 navštívily celkem zhruba 2 miliony turistů. V praxi to znamená meziroční nárůst o 49,4 %, ve srovnání s obdobím před pandemií covidu-19 to bylo jen o 6,9 % turistů méně. S návratem cestovního ruchu a zejména podporou zahraniční návštěvnosti pomáhá Czechia Travel Trade Day. Právě dnes začíná v Brně.
Letošní Czechia Travel Trade Day pořádá Česká centrála cestovního
ruchu – CzechTourism ve spolupráci s Centrálou cestovního ruchu –
Jižní Morava a statutárním městem Brno. Účast potvrdilo 74 společností
zabývajících se turismem z 23 zemí světa a vyprodalo se také všech
100 balíčků pro domácí hosty. Tedy zástupce tuzemských incomingových
agentur, hotelů, krajů, regionálních Convention Bureaus, poskytovatelů
služeb v cestovním ruchu i samotných turistických cílů (např.
Janáčkova či Jihočeského divadla, nadace Moravská krása, Prague Boats,
Fashion Areny atd.).
„Z dat našeho Institutu turismu je zřejmé, že Jihomoravský kraj
v lákání turistů patří mezi premianty, loni byl druhým
nejnavštěvovanějším regionem hned po Praze. Lidé na jižní Moravu jezdili
hlavně kvůli rekreaci, nejčastěji autem nebo na motorce a nejvíc
s partnerem či partnerkou. Na místě navštěvovali hlavně kulturní
památky, zahraniční turisté také příbuzné či známé, domácí hosté
se hodně věnovali pěší turistice a přírodním turistickým
cílům,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu –
CzechTourism Jan Herget a dodává: „Zatímco český turista na jižní
Moravě za osobu a den utratil v průměru 1 040 Kč, host ze zahraničí
1 914 Kč. Nejen proto je podpora návratu zahraničních turistů klíčová,
a to vždy s ohledem na rozumné rozprostření cestovního ruchu v regionu,
tj. udržitelnost. Jsem proto moc rád, že kromě tradičně
nejnavštěvovanějších turistických cílů, ke kterým v roce
2021 v Jihomoravském kraji patřil Aqualand Moravia, Svatý kopeček –
Křížová cesta v Mikulově, brněnská ZOO, zámek Lednice a DinoPark
Vyškov, chystají pro sezónu 2023 na jižní Moravě a v Brně řadu
novinek.“
Nejnavštěvovanější turistické cíle Jihomoravského kraje v roce
2021
Ze zahraničních turistů do Jihomoravského kraje nejvíc jezdí hosté ze
Slovenska, Polska, Německa, Rakouska a Litvy. Průměrná doba pobytu se
pohybuje okolo 3 dní. Proto, aby turistů bylo víc a zůstali déle,
Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava svou kampaň „Nestůj,
cestuj“ letos doplní o další téma: víno a architektura. Lidé tak budou
moct nahlédnout do nitra vinařských staveb, zjistit, jak se vyrábí víno a
jak architektura pozitivně ovlivňuje prožitek při jeho degustaci. A od
podzimu bude možné při cestování na Jižní Moravě využít ekonomicky
výhodné turistické karty.
„Jižní Moravu se snažíme každý rok představit jinak, z nového
pohledu, neotřele a také s ohledem na očekávání hostů a nové
turistické trendy. Proto letos spojíme moderní architekturu s uměním
výroby skvělých vín, tak aby pobyt u nás byl kompletní zážitek. Také
chystáme aktivity spojené s osobnostmi Napoleona, Muchy nebo Mendela a co se
týče gastro turistiky, chceme pokračovat v projektu Gourmet Jižní Morava a
projekt @tastymoravia, k němuž přibude zcela nový Festival chutí,“
říká ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina
Grůzová a dodává: „To vše na podzim podpoří jihomoravská
turistická karta, která hostům nabídne velké množství zážitků za
výhodnější ceny. Tak, aby náš kraj maximálně poznali, zažili ho ze
všech možných úhlů pohledu a my jsme na základě toho, jak se bude karta
využívat, mohli lépe nastavovat a rozvíjet nabídku jižní Moravy jako
destinace.“
Se zvýšením zájmu o jednotlivá místa významně pomáhá i tzv. MICE,
tedy kongresová turistika. Na jižní Moravě a v Brně si to velmi dobře
uvědomují. Czechia Travel Trade Day je tak – po loňské konferenci pro
tvůrce digitálního obsahu a blogery z celého světa Traverse 22 –
další významnou mezinárodní akcí zaměřenou na cestovní ruch, která se
koná právě v Brně. Data pořádající agentury CzechTourism mimo jiné
ukazují, že mezi nejvyhledávanější lokality jižní Moravy podle územně
samosprávných celků tzv. ORP (obcí s rozšířenou působností) loni
patřilo Brno s 375 795 hosty, z nichž 246 050 byli domácí turisté a
129 745 cizinci. Následovalo Znojmo se 176 902 návštěvníky a Břeclav
se 143 750 hosty.
„V Brně máme turistickou sezónu celoročně. Ať už návštěvníci
přijedou na víkend nebo na týden, užijí si pověstné živé centrum,
které Brno odlišuje od jiných metropolí. Skvělá gastronomie se tu míchá
s nabídkou hudebních festivalů. To je koktejl, jemuž nejde odolat,“
říká ředitelka Turistického informačního centra statutárního města
Brno Jana Tichá Janulíková a dodává: „Pokud bych pro letošek měla
zmínit jedno téma, tak je to brněnské podzemí, za kterým stojí přijet
i z velké dálky. Co místo, to jiná atmosféra a zážitek, a na své si
v parných letních dnech přijde opravdu každý. Nově jsme třeba otevřeli
autentický a syrový protiatomový kryt Denis, multimediální expozici
o historii a legendách města Ohnivý kůň a drak ve Sklepě pod Novou
radnicí a pak je tu opravdová evropská rarita – Vodojemy na Žlutém
kopci.“
S tím, aby se o novinkách, které Jihomoravský kraj a Brno pro turisty
chystají, dozvědělo maximum lidí, dostaly se do nabídek cestovních
kanceláří z celého světa a do Česka tak přijelo víc turistů, pomáhá
právě Czechia Travel Trade Day.
„Průměrná obsazenost ubytování během prvního květnového svátku
v Jihomoravském kraji je 73,44 %, v celém Česku se podle naposledy
stažených dat z Data Rhythm na základě Booking.com jednalo o 51,73 %.
Průměrná květnová cena za noc ve dvoulůžkovém pokoji na jižní Moravě
vychází na 2 790 Kč, v celé zemi pak na 2 628 Kč,“ říká
ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České
centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a
uzavírá: „Nejvíc je ubytování na 1. května zabookované v Brně,
už z 88,4 % s průměrnou cenou 4 242 Kč. Téměř kompletně obsazené
jsou v jihomoravské metropoli apartmány (96,49 %) s průměrnou cenou
6 719 Kč a penziony 97,14 % s průměrnou cenou 2 716 Kč. Rezervace
v brněnských hotelích 1. května, v nichž průměrná cena podle
posledních informací vychází na 3 732 Kč, dosahují 59,57 %.
S vědomím těchto dat jsme ve spolupráci s partnery jako součást
letošního TTD připravili poznávací cesty po celém Jihomoravském kraji.
Aby se i zájem o ubytování a cestovní ruch jako takový rozprostřel
v celém regionu a účastníci naší akce měli možnost poznat jižní
Moravu ve všech jejích podobách.“
Poznávací cesty provázející Czechia Travel Trade Day 2023 se konají od
21. do 25. dubna. Účastnící během nich tak mohli vidět například
Zámek Lednice, Slovanskou epopej Alfonse Muchy v Moravském Krumlově,
Pálavské vrchy, města Mikulov, Valtice či Znojmo, Mendelovo muzeum,
Národní park Podyjí, Moravský kras, unikátní turistické cíle přímo
v Brně aj. Informace o všech místech a řada dalšího jsou k dispozici
i na jednom z největších turistických portálů Kudy z nudy.cz.
Připravila Štěpánka FIlipová.
www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com
www.kudyznudy.cz