Úbytek zahraničních turistů dopadá na tuzemský cestovní ruch
05. 08. 2020
Kapacity většiny turistických míst v Česku nejsou zdaleka naplněny, hlásí Asociace horských středisek. Na většině místech totiž stále zásadně chybí zahraniční klientela. I přes slibný červenec střediska očekávají výrazné ztráty. Horské oblasti, které jsou na cestovním ruchu často ekonomicky závislé, pociťují výpadek turistů v jarním a počátku letního období. Naplňuje se tak analytická studie z letošního května, ve které společnost Economic Impact predikovala až 50% propad příjmů českého turismu.
Přestože je červencová
návštěvnost Čechů v některých tuzemských destinacích (zejména na
horách a u vody) stejná, nebo i lehce převyšuje loňský rok, jedná se
podle Asociace horských středisek spíše o výjimky. Ubytování mohou lidé
stále sehnat i v nejvytíženějších oblastech, jako je například
Špindlerův Mlýn nebo Lipno. „Z dosavadních čísel a predikcí
vidíme, že zvýšený zájem domácích turistů o některé lokality
nemůže v žádném případě nahradit celkové propady cestovního ruchu.
Ten poznamenal především obrovský výpadek za březen až červen a pomalý
rozjezd zájmu o turismus ze strany zahraničních návštěvníků. Aktuální
situace v cestovním ruchu se tak bohužel vyvíjí zhruba, jak predikovala
květnová studie. Turismu v Čechách hrozí až 50% propad příjmů,“
komentuje situaci Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek.
Výpadek zahraniční
klientely negativně ovlivňuje především destinace, které jsou na turismu
přímo ekonomicky závislé. Češi by museli mít šest až osm týdnů
dovolené a svůj obvyklý rozpočet na dovolenou zvýšit o 15 až 25 tisíc
na každou ekonomicky aktivní osobu. Jedině tak by mohl být podle studie
Economic Impact nahrazen celkový výpadek. „Zahraniční turisté letos navštěvují
nejčastěji české pohraničí, kam ale vyráží především na jednodenní
výlety. Ubytovacích a dalších služeb tak nevyužívají ve stejné míře,
jako v předchozích letech. Vedle toho se horské regiony obávají
i výrazného propadu zájmu ze strany firemní klientely, která na podzim
standardně střídala prázdninové návštěvníky,“ doplňuje
Kateřina Neumannová, prezidentka AHS.
V květnové studii navrhovali analytici z Economic Impact několik plánů na
zlepšení situace tuzemského turismu, některé z nich již byly
realizovány. Například snížení sazby DPH na 10 % u většiny služeb
v ČR, nebo program Antivirus na podporu zaměstnanosti. Asociace horských
středisek vítá i minulý týden schválenou přímou podporu pro ubytovací
zařízení. „Bohužel se ale
nerealizovaly vládou slibované poukazy na cestování po ČR. Tyto vouchery se
redukovaly pouze na jeden sektor, a to lázeňství,“ uzavírá Libor
Knot z AHS.
Připravila Lucie Kolomá.
www.ahscr.cz