Menu

Úbytek zahraničních turistů dopadá na tuzemský cestovní ruch

05. 08. 2020

Kapacity většiny turistických míst v Česku nejsou zdaleka naplněny, hlásí Asociace horských středisek. Na většině místech totiž stále zásadně chybí zahraniční klientela. I přes slibný červenec střediska očekávají výrazné ztráty. Horské oblasti, které jsou na cestovním ruchu často ekonomicky závislé, pociťují výpadek turistů v jarním a počátku letního období. Naplňuje se tak analytická studie z letošního května, ve které společnost Economic Impact predikovala až 50% propad příjmů českého turismu.

Přestože je červencová návštěvnost Čechů v některých tuzemských destinacích (zejména na horách a u vody) stejná, nebo i lehce převyšuje loňský rok, jedná se podle Asociace horských středisek spíše o výjimky. Ubytování mohou lidé stále sehnat i v nejvytíže­nějších oblastech, jako je například Špindlerův Mlýn nebo Lipno. „Z dosavadních čísel a predikcí vidíme, že zvýšený zájem domácích turistů o některé lokality nemůže v žádném případě nahradit celkové propady cestovního ruchu. Ten poznamenal především obrovský výpadek za březen až červen a pomalý rozjezd zájmu o turismus ze strany zahraničních návštěvníků. Aktuální situace v cestovním ruchu se tak bohužel vyvíjí zhruba, jak predikovala květnová studie. Turismu v Čechách hrozí až 50% propad příjmů,“ komentuje situaci Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek. 

Výpadek zahraniční klientely negativně ovlivňuje především destinace, které jsou na turismu přímo ekonomicky závislé. Češi by museli mít šest až osm týdnů dovolené a svůj obvyklý rozpočet na dovolenou zvýšit o 15 až 25 tisíc na každou ekonomicky aktivní osobu. Jedině tak by mohl být podle studie Economic Impact nahrazen celkový výpadek. Zahraniční turisté letos navštěvují nejčastěji české pohraničí, kam ale vyráží především na jednodenní výlety. Ubytovacích a dalších služeb tak nevyužívají ve stejné míře, jako v předchozích letech. Vedle toho se horské regiony obávají i výrazného propadu zájmu ze strany firemní klientely, která na podzim standardně střídala prázdninové návštěvníky,“ doplňuje Kateřina Neumannová, prezidentka AHS.

V květnové studii navrhovali analytici z Economic Impact několik plánů na zlepšení situace tuzemského turismu, některé z nich již byly realizovány. Například snížení sazby DPH na 10 % u většiny služeb v ČR, nebo program Antivirus na podporu zaměstnanosti. Asociace horských středisek vítá i minulý týden schválenou přímou podporu pro ubytovací zařízení. „Bohužel se ale nerealizovaly vládou slibované poukazy na cestování po ČR. Tyto vouchery se redukovaly pouze na jeden sektor, a to lázeňství,“ uzavírá Libor Knot z AHS.
Připravila Lucie Kolomá.

www.ahscr.cz

ahs_logo

Archiv