Turisté z Blízkého východu chtějí cestovat komfortně a bezpečně
01. 02. 2023
Návštěvníci ze zemí GCC (Gulf Cooperation Council) se za cesty nezdráhají utrácet a rádi k plánování dovolených využívají služby cestovních agentů. Čím dál větší pozornost věnují bezpečnosti destinace. Nejčastěji vyjíždějí za zábavou, památkami a nákupy luxusního zboží, zároveň roste zájem o poznávání přírody a aktivní turistiku. Na popularitě nabývá také cestování za wellness nebo za místy známými z filmů a knih. To a mnohé další zaznělo na posledním on-line exportním workshopu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism v loňském roce.
Nejčastěji obyvatelé Spojených Arabských Emirátů, Saúdské
Arábie, Kuvajtu, Kataru, Bahrajnu a Ománu podnikají cesty do zahraničí
kvůli dovolené. Méně často se jedná o pracovní výjezdy nebo putování
za lékařským ošetřením. Lidé z daných destinací cestují zejména
během letní turistické sezony, tedy od června do září. Místo si
vybírají na základě doporučení rodiny a známých nebo se inspirují na
sociálních sítích. Většina návštěvníků (63 %) z Blízkého východu
cestuje spolu s rodinnými příslušníky, další podstatnou část tvoří
solo cestovatelé a mileniálové. Ty čím dál víc zajímají udržitelné
způsoby turismu. Před vycestováním se zajímají také o to, jestli je
v místě pobytu snadný přístup k halal stravě (nábožensky
neposkvrněné a povolené) či k modlitebním místnostem a mešitám.
„Před covidem do Česka přijelo téměř 30 tisíc návštěvníků ze
Saúdské Arábie. Teď po covidu jich registrujeme sice jen 16 tisíc, pořád
je to však k okolnostem nad očekávání dobrý výsledek. Analogická
situace je u hostů z Emirátů, kterých k nám v roce 2019 přijelo také
kolem 30 tisíc a od roku 2020 pak kvůli covidu počty výrazně klesly.
Turisté z Blízkého východu jsou ochotni za dovolenou utrácet obrovské
částky a mohou tak být pro české podnikatele jeden z důležitých
trhů,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu –
CzechTourism Jan Herget a dodává: „Dlouhodobě jsou v provozu přímé
lety z Dubaje a Dauhá do Prahy. Přes léto se povedlo ve spolupráci
s letištěm Praha otevřít další přímé linky z Kuvajtu a Saudské
Arábie. Pokud připočteme letecká spojení s Izraelem, patří Blízký
východ k nejlépe dostupným destinacím.“
Významný segment blízkovýchodních turistů představují Izraelci. Jde
o bonitní hosty, kteří chtějí cestovat a ubytovávat se komfortně, za
pobyt utrácí až 2 000 USD na osobu. Víc, než polovina Izraelců vycestuje
do zahraničí alespoň jednou za rok, v destinaci průměrně tráví 4 noci
a vyjíždějí zpravidla za odpočinkem. Rodinné dovolené s dětmi však
podnikají delší, v rozsahu 7–14 dní, a to zejména do Evropy. Rádi
kombinují městskou turistiku spolu s přírodními turistickými cíli nebo
výlety za zážitky. Zajímá je lyžování, wellness pobyty nebo výlety za
kulturními akcemi.
Exportní workshopy cílí na specifika trhů, kde má CzechTourism zahraniční
zastoupení (ZZ). Právě ředitelé ZZ semináře vedou. Konají se pravidelně
v průběhu celého roku, loni se uskutečnilo celkem osm pracovních
setkání. „Sérii loňských exportních workshopů odstartovalo
setkání polského a slovenského trhu, následoval Benelux se Skandinávií.
Poté se představila Itálie
s Francií a Španělsko
dohromady s Latinskou Amerikou. Na ty navázalo Německo s Rakouskem, Koreou, Japonskem a Čínou.
Předposlední schůzka se zaměřila na
Spojené státy se Spojeným královstvím a seriál zakončil
právě zdrojový trh Blízkého východu,“ uvádí ředitel odboru
marketingu a zahraničních zastoupení České centrály cestovního ruchu –
CzechTourism František Reismüller.
Víc informací o dění na nových trzích je k dispozici zde.
Exportní workshopy plánuje CzechTourism i v letošním roce, podrobnosti
včetně přihlášek budou k dispozici na webu www.czechtourism.cz a sociálních
sítích.
Připravila Štěpánka FIlipová.
www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com