Reakce Ministerstva pro místní rozvoj na stanoviska Svazu měst a obcí ČR
26. 09. 2020
Svaz měst a obcí vydal tiskovou zprávu, ve které se obává kolapsu stavebních úřadů a napadá postup projednání nového stavebního zákona, který je podle něho v rozporu s legislativními pravidly vlády. Předně je třeba zdůraznit, že samotná Legislativní rada vlády ČR nový stavební zákon doporučila vládě schválit a kabinet tak 24. srpna učinil. Zákon začne v průběhu října projednávat Poslanecká sněmovna ČR. Některá kritická tvrzení SMO ČR považujeme za nutné uvést na pravou míru.
Chybějící připomínkové řízení
„Ministerstvo pro místní rozvoj pečlivě a vstřícně vypořádávalo
s povinnými připomínkovými místy veškeré připomínky k návrhu
stavebního zákona téměř půl roku proto, že připomínek bylo tolik
(k samotnému stavebnímu zákonu se jich sešlo téměř pět tisíc) a během
vypořádávání připomínek došlo dokonce i ke změně
v institucionálním modelu stavebních úřadů. Této změně
v uspořádání stavebních úřadů (odklon od čisté státní správy
k modelu, kdy na obcích zůstanou dál stavební úřady v přenesené
působnosti), která znamenala jediný významný odklon od věcného záměru
zákona schváleného vládou, vyvolal právě tlak SMO ČR. Jejich požadavku
na to, aby obecní úřady dál byly v přenesené působnosti, jsme vyhověli,
přestože podle názoru Ministerstva pro místní rozvoj ani Legislativní rady
vlády nejde právně o nejšťastnější řešení,“ říká
ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
Vzhledem k výše zmíněnému počtu připomínek a snaze pečlivě všechny
připomínky vypořádat s dotčenými subjekty, jsme termín konečného
vypořádání připomínek dvakrát posunuli, aby opravdu každý dostal
(opakovaně) příležitost se k návrhu paragrafového znění a jeho změnám
vyjádřit. V případě nového formálního připomínkového řízení by
šlo tedy v zásadě již jen o pouhou formalizaci procesu, který fakticky
probíhal celý půlrok. Nové řízení by ovšem vypořádání připomínek
znovu značně prodloužilo, přičemž jsme si uvědomovali, že u takto
složitého zákona, ve kterém se potkává řada často protichůdných
zájmů, nelze stejně nikdy dosáhnout stoprocentního konsensu. Vedli jsme
desítky jednání s představiteli připomínkových míst na všech možných
úrovních, včetně té ministerské, takže nikdo nemůže mít pocit, že
bychom ho snad chtěli v tomto procesu obejít.
Redukce stavebních úřadů
Redukce sítě prvoinstančních stavebních úřadů je na místě. Stavební
úřad není záchranka, nemusí mít dojezdovou vzdálenost 20 min, občané
většinou potřebují jít na stavební úřad jednou, maximálně párkrát za
život a patrně více ocení, že úřad bude fungovat rychle a efektivně a
nebude na něm nápis „pro nemoc zavřeno“ nebo „dovolená“, navíc
s uváděním zákona do života bude probíhat kompletní digitalizace
stavebního řízení, která předpokládá, že občan bude moci s úřadem
komunikovat elektronicky, tedy z „gauče v obýváku“.
Například v Nechanicích onemocněla úřednice, stavební úřad zavřel a
investor musel počkat, až se uzdraví. V systému je dnes celkem
13 500 úředníků, kteří si nemohou vzájemně pomoci. A tím dochází
k obrovskému zdržení a nedodržování lhůt. Po přijetí nového
stavebního zákona se už nestane, aby občané a investoři museli čekat, až
se zaměstnanec stavebního úřadu uzdraví nebo vrátí z dovolené.
Rekodifikace stavebního práva řeší i tzv. zastupitelnost úředníků,
která je dnes velkým problémem. Ze 714 stavebních úřadů je totiž
17 procent jednohlavých – pracuje tam pouze jeden člověk. Na obecních
stavebních úřadech bude personální zajištění agendy jedním
z kritérií jejich zachování a na krajích bude fungovat zastupitelnost
v rámci státní stavební správy.
Kolaps stavebních úřadů
K žádnému kolapsu stavebních úřadů nedojde! Strašení kolapsem bývá
obvyklé u takto radikálních změn jako je nový stavební zákon, ale my
budeme mít zhruba 1,5 roku mezi platností zákona a jeho účinností,
abychom se na to připravili.
Připravil
Vilém Frček.
www.mmr.cz