Praha v otázce mýta sází na jistotu
03. 09. 2020
Praha se inspiruje v metropolích, kde se ekologický poplatek už osvědčil. Majitelé starších automobilů si tak možná budou muset za vjezd do historického centra Prahy připlatit. Magistrát totiž v několikaletém horizontu zvažuje zavést mýtné. Jeho prostřednictvím chce bojovat se zhoršujícím se stavem životního prostředí v metropoli. Alarmující data ukazují, že Praha je třetím nejhůře postiženým regionem v Česku. Hlavní město by se tak už za pět let mohlo zařadit po bok municipalit typu Londýna, Singapuru, Stockholmu nebo Milána, které na svém území již mýtný systém delší dobu úspěšně provozují.
Poplatek za čistý vzduch
S výběrem mýta se typicky setkáváme na evropských meziměstských
silnicích, dálnicích a jiných pozemních komunikacích. Zde sleduje
především jeden cíl – výběr poplatku má přispět do rozpočtu rezortu
dopravy. Vybrané prostředky pak znovu putují do oběhu a jsou vynakládány
na realizaci nových infrastrukturních projektů. V případě městských
aglomerací však jejich vedení vkládá do zavedení mýtné povinnosti
úplně jiné naděje.
Zpoplatnění vjezdu do městských center má primárně ekologický přínos.
Jak ukazují statistická data z metropolí, kde tento systém již funguje,
daří se díky němu bojovat s negativními externalitami plynoucími
z dopravního provozu. První výhoda je nasnadě – do ovzduší tak uniká
méně emisí oxidu uhličitého a skleníkových plynů. Zahraniční
příklady však dokládají i to, že se díky mýtu podařilo snížit
celkovou vytíženost městských cest a zabránit tak tvoření zdlouhavých
dopravních kolon. Místní obyvatele tak nesužují ani dalším negativní
projevy osobní dopravy jako je hluk. Zvyšuje se i dopravní bezpečnost,
protože na území města dochází k méně dopravním nehodám.
Praha mýto potřebuje
„Praha je z hlediska znečištění životního prostředí třetím
nejpostiženějším regionem v České republice,“ upozorňuje
náměstek pražského primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček
(STAN). Podotýká, že návrhem na zavedení mýta nesleduje dodatečné
příjmy městského rozpočtu: „Systém musí být nastaven logicky
s přihlédnutím k ekologickému významu plánovaného opatření. Povinnost
platit poplatek by měla dopadnout jen na majitele automobilů, které nadmíru
zatěžují životní prostředí a nesplňují podmínky emisní normy Euro
5,“ dodává s tím, že novějších vozů by se povinnost netýkala.
Podobně by z ní byly vyjmuty i elektromobily a hybridní automobily. Výše
mýtného poplatku je podle Hlubučka stále předmětem debaty v rámci
pražské vládní koalice. Odhaduje ale, že by si dotčení řidiči
připlatili řádově v desítkách korun. Sám si nedokáže představit
spuštění systému dříve než za pět let. Vedení hlavního města se bude
v mezičase muset rozhodnout, jaký model mýtného systému by v rámci Prahy
upřednostňovalo. Další otázkou bude i výběr správce elektronického
systému, který by odpovídal za obsluhu transpondérů a dopravních kamer,
i další náležitosti spojené s administrací poplatků.
Osvědčený
model – zpoplatněné historické zóny
Osvědčeným modelem je vytyčení hranic určité oblasti, do níž bude vjezd
podroben mýtné povinnosti. Ve valné většině případů jde o historické
centrum města, a touto cestou by se nejpravděpodobněji chtěla vydat
i Praha. Zkušenosti zahraničních metropolí naznačují, že se tímto
způsobem dá poměrně efektivně docílit snížení hlukové zátěže
o 10 až 30 procent. V případě znečištění ovzduší jde o snížení
cca 10 procent uniklých emisí. Předmětem debaty je i frekvence výběru
poplatku – některá města, například Stockholm a Singapur, účtují
řidičům každé překročení hraničního kordonu. Ve švédském hlavním
městě je přítomen určitý racionalizační prvek nejvyšší denní
hranice, což v Singapuru chybí. Cestou pravidelného denního poplatku se
rozhodl jít Londýn. Řidič zaplatí pevnou částku za každý den, kdy vjede
do zpoplatněné oblasti a celková platba je mu pak vyúčtována elektronicky
za období zpravidla jednoho kvartálu.
Předpokladem efektivního fungování výběru mýta je elektronizace.
Průkopníkem v oblasti městských mýtných systémů byl už v roce
1975 Singapur jako první město na světě, které takové opatření zavedlo.
V roce 1998 opět uzmulo prvenství, když spustilo elektronický mýtný
systém. Tradiční budky, ve kterých docházelo k placení poplatku, jsou
v podmínkách dnešních měst nereálné a těžkopádné – je to
zdlouhavé a dochází kvůli tomu ke vzniku dopravních zácp. Elektronické
systémy jsou naopak založeny na záběrech z městských dopravních kamer,
které jsou schopny identifikovat poznávací značky, což umožňuje systému
připisovat poplatky přímo na účet konkrétního registrovaného vozidla.
Nezvykem nejsou ani osobní transpondéry umístěné na palubkách aut, které
se systémem komunikují a dokážou automaticky převádět požadovanou
částku na účet provozovatele mýtného systému. Finální vyúčtování
poté probíhá po nějaké předem stanovené době.
Inspirace
v zahraničí
V tom pražský magistrát vidí potenciál. „Za vzor si bereme jiná
světová města, která s takovým poplatkem pracují. Chceme se poučit
z jejich chyb,“ vysvětluje náměstek Hlubuček, který oceňuje
výhody elektronického výběru mýta: „Jde o tu nejstřízlivější a
nejšetrnější variantu. Samozřejmě budeme vést debatu o tom, kdo by jej
měl spravovat. Takový dodavatel totiž na svých bedrech ponese obrovskou
zodpovědnost.“ Magistrát samozřejmě počítá, že systém si
vyžádá nějaké výjimky – Petr Hlubuček konkrétně vyjmenovává
obyvatele centra města, osoby vyžadující přístup do zdravotnických
zařízení nebo pro účely zásobování. Dokáže si představit, že ti by
byli z povinnosti platit mýto vyňati.
Zdá se, že takto specifická pravidla však Praze nehrozí. Náměstek
Hlubuček se otevřeně hlásí k nejkonvenčnějšímu řešení. „Není
v našem zájmu dopravní situaci ve městě komplikovat. Dokážu si
představit, že půjdeme cestou stanovení jasně ohraničené zpoplatněné
zóny. Do té by spadalo především historické centrum a nejbližší okolí.
V podstatě se bavíme o prostoru dnešní Pražské památkové
rezervace,“ uklidňuje veřejnost. Praha se navíc může pyšnit jednou
z nejdůmyslněji promyšlených sítí městské hromadné dopravy. Ta by
podle Hlubučka měla suplovat potřeby těch, kteří nebudou ochotni poplatek
v podobě mýta platit.
Metropole by se tak měla stát druhým tuzemským městem, které kdy
v minulosti zpoplatnilo vjezd do centra města – po jihomoravském
Znojmu.
Připravil Matěj Senft.
www.prague.eu