Počet malých prodejen opět klesl, šanci na přežití nabízejí maloobchodní sítě a aliance
24. 04. 2019
Za rok 2018 zaniklo dalších 513 nezávislých českých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím. Aktuální čísla společnosti Nielsen potvrzují odhady Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), která dlouhodobě varuje před zanikáním malých prodejen, výraznou měrou zajišťujících obchodní obslužnost venkova.
Podrobnější pohled na
výsledky roku 2018 prozrazuje, že z celkového počtu 513 uzavřených
prodejen patří 465 provozoven mezi prodejny samostatně vedené a žádným
způsobem organizované, tedy nezávislé živnosti. Zbývajících 48 prodejen
pak spadá do kategorie organizovaného obchodu s příslušností k některé
z domácích maloobchodních sítí či aliancí.
„Jednoznačně se potvrzuje to, co se snažíme vysvětlovat
zákonodárcům i úředníkům již dlouho a to především v souvislosti se
zákonem o významné tržní síle. V našem prostředí není sdružování
českých prodejen do obchodní aliance původcem významné tržní síly, ale
především způsobem, jak významné tržní síle čelit, obstát
v konkurenci zahraničních řetězců a u silných dodavatelů vyjednat pro
malé prodejny solidní podmínky,“ vysvětluje Zdeněk Juračka,
předseda AČTO.
Porovnání počtu prodejen mezi lednem 2018 a lednem 2019 jasně prozrazuje,
že postiženou kategorií je, ostatně jako každý rok, segment prodejen
o výměře do 400 m². „Pod vlivem okolností, ať už migrace lidí
z venkova za prací a vzděláním, nekalé konkurence, tlaku zahraničních
řetězců či skokového navyšování minimální mzdy, musíme zavírat
dlouhodobě ekonomicky nerentabilní prodejny. Přesto se nám ve stovkách
venkovských lokalit daří malé prodejny udržet i přes jejich ztrátovost,
často to totiž bývá poslední fungující prvek občanské
vybavenosti,“ říká Pavel Březina, předseda představenstva skupiny
COOP. Naopak počet supermarketů, tedy prodejen nad 400 m² se opět mírně
zvýšil.
AČTO dlouhodobě usiluje o podporu a zachování tradičních českých
prodejen a již v roce 2017 představila vedením jednotlivých krajů
komplexní materiál s návodem jak venkovský obchod podpořit.
„Výsledkem našeho dlouhodobého úsilí, vysvětlování a apelování
je narůstající počet dotačních titulů v jednotlivých krajích, které
jsou určeny pro venkovské prodejny. Děláme vše pro to a věříme, že se
přidají další kraje a život v obcích podpoří. Spíše zbožným
přáním zůstává zavedení čitelných pravidel pro neřízenou expanzi
zahraničních řetězců,“ dodává Zdeněk Juračka.
Připravila
Jana Follprechtová.
www.acto.cz
www.facebook.com/actocz