Největším investorem v zemi je stát, i pro něj je klíčové zrychlení povolování staveb díky novému zákonu
05. 03. 2020
Stát je vůbec největším investorem v zemi. I na jeho stavební záměry tak negativně dopadá zdlouhavé povolování staveb, které Česko řadí na nelichotivé 157. místo na světě. Nový stavební zákon, jehož hlavním principem je zrychlení povolování, zjednodušení administrativy, která ho provází a zajištění vymahatelnosti lhůt, tak pomůže také státním investičním společnostem. S šéfy těch největších státních investorů se dnes k diskusi nad připravovaným novým stavebním zákonem sešla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
Nový stavební zákon pamatuje na to, aby velké státní investice, jakými
jsou dálnice, obchvaty měst, železnice nebo třeba nová jaderná
elektrárna, řešili i po linii povolování výstavby skuteční odborníci.
Dnes se běžně stává, že velkou stavbu celonárodního významu řeší
malý stavební úřad, který se s podobně velkým projektem do té doby
neměl šanci vůbec setkat. Typickým příkladem může být pražský okruh,
který řeší stavební úřad v Uhříněvsi. „Já se snad ani nemohu
zlobit na úřednici tohoto úřadu, že se spletla při obesílání
účastníků řízení a musí se opakovat veřejné projednání, což
přinese další zdržení stavby. Úřednice tohoto malého stavebního úřadu
nemá a ni nemůže mít dostatek zkušeností se stavbou za deset
miliard,“ řekla ministryně Klára Dostálová, když dnes generálním
ředitelům státních investorů představila podobu stavebního zákona,
kterou její úřad připravuje. Ten počítá kromě 14 státních stavebních
úřadů na úrovni krajů také s 15. úřadem, který se bude specializovat
na velké investice státu, jako jsou právě silnice a dálnice nebo tak velké
a složité investiční akce, jakou je například plánovaná výstavba
nového jaderného zdroje.
„Pro stát jako největšího investora v zemi je samozřejmě
klíčové, aby stavební zákon fungoval a aby se povolovací procesy
nezdržovaly. Právě to má přinést nový stavební zákon. Vyšší rychlost
staveb samozřejmě velmi uvítáme nejen na MPO, ale i všichni
investoři,“ řekl náměstek ministra průmyslu pro energetiku René
Neděla a dodal: „Nejde přitom jen o stavby nových jaderných zdrojů,
které nás v brzké době čekají, ale také o to, že je třeba elektrickou
energii rovněž rozvádět. Naši kvalitní a výkonnou síť pro převod
energie přes Českou republiku využívají často také sousední země,
především Německo.“
Množství úřadů, dotčených orgánů a žádná koordinace
„Za problém současného stavebního zákona považuji množství
stavebních úřadů a dotčených orgánů, absenci jejich vzájemné
koordinace a komunikace. Také časová náročnost řízení je problém pro
každého stavebníka. Nemluvě již o řetězení správních aktů
podmiňujících jeden druhým, složitý rozhodovací proces, kdy se lze
dopustit řady chyb na všech stranách,“ poznamenal generální ředitel
a předseda představenstva ČEZ Daniel Beneš. Nový stavební zákon by podle
něho mohl přispět k rychlejšímu získání právní jistoty v případě,
že v následujících letech firma získá povolení k realizaci nového
jaderného zdroje v Dukovanech.
„Co nový zákon určitě nesmí, je připustit zpochybnění kroků již
učiněných v přípravě podkladů pro územní řízení. Přechod musí
být plynulý,“ zdůraznil Beneš. ČEZ aktuálně připravuje
v Dukovanech výstavbu 5. jaderného bloku s výkonem 1200 MW. Investice se
odhaduje až na 150 miliard korun.
S ohledem na možnou změnu energetického mixu v nadcházejících letech
je nezbytné, aby stát byl schopen zajistit nejen výstavbu nových zdrojů,
ale také rozvodných sítí. „Povolovací proces trvá v případě
výstavby liniových vedení ČEPS až 12 let. Pro další rozvoj a modernizaci
přenosové soustavy je nezbytné tento povolovací proces zásadně urychlit,
čemuž může nový stavební zákon významně pomoci. Jako přínosné
vnímáme zejména zavedení jednotné struktury stavebních úřadů,
specializovaný stavební úřad pro povolování specifických staveb
i územní rozvojový plán na celorepublikové úrovni. Důležitý krok
představuje také digitalizace procesů a dokumentací,“ řekl předseda
představenstva ČEPS Martin Durčák. Firma plánuje investovat ročně do
přenosové soustavy pět miliard korun. Zatímco menší energetický zdroj
typu plynové elektrárny lze postavit za pět let, linku, která tento výkon
z elektrárny vyvede, povoluje ČEPS až 12 let. Může se tak klidně stát,
že nově vznikající menší zdroje nebude při současném pomalém
povolování možné napojit na rozvodnou síť. Přitom v Polsku podobnou
80 km přenosovou linku povolí a postaví za 2,5 až 3 roky. Nový zákon
podle Durčáka zkrátí povolování jejich typických projektů až
o 40 procent.
Nejvíce peněz stát plánuje směřovat do rozvoje dopravní
infrastruktury
„Od přijetí stavebního zákona očekáváme celkové urychlení a
zjednodušení procesu umisťování a povolování staveb na délku maximálně
jednoho roku. Byl by to pozitivní krok pro projednání dokumentací staveb,
kdy současná praxe znamená, že územní řízení, řízení EIA a stavební
řízení s ohledem na podmínku veřejného projednání mohou trvat
i několik let,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří
Svoboda a dodal: „Snížení počtu správních řízení bude znamenat
i snížení počtu správních rozhodnutí, a tedy i počtu jejich možných
přezkumů.“
Správa železnic i ŘSD mají „bohaté“ zkušenosti se současným
systémem, kdy opakované odvolání a obstrukce nekonečně prodlužují
projednávání veřejně prospěšných staveb. Příkladem může bát
projednání územního řízení pro připravovanou stavbu IV. Koridoru
v úseku Nemanice I – Ševětín, které trvalo kvůli nesouhlasu a
odvoláním obce Hosín resp. lokality Dobřejovic téměř sedm let.
Ještě déle tj. skoro deset let probíhalo projednání Elektrizace trati
Brno – Zastávka u Brna, kdy stavbu blokovalo občanské sdružení Voda
z Tetčic.
S tímto občanským sdružením má zkušenosti i další státní
investor – ŘSD. Jemu zdrželo například výstavbu obchvatu Břeclavi nebo
dálnice D52. „Neustále se
v přípravě jednotlivých staveb potýkáme s úseky budoucích dálnic,
které jsou programově a účelově blokovány. Na Zlínsku D49 Hulín –
Fryšták, celá středočeská část dálnice D3 od Pražského okruhu až po
Mezno severně od Tábora nebo úplně poslední část D1 u Přerova. Pro tyto
ale i mnohé ostatní projekty je důležité, aby s novým zákonem byl stát
sebevědomým a razantním investorem, který se dokáže účinně vypořádat
s obstrukčními nekonečnými protesty, rozklady a odvoláními jedinců,
kteří dokážou pohodlně výhradně právní cestou, vytrvale projekty
blokovat prakticky v každé fázi přípravy,“ uvedl generální ředitel
ŘSD Radek Mátl. Na poslední úsek dálnice D8 podalo sdružení Děti Země
celkem 28 žalob a proti stavebním povolením na úseky modernizace D1
podávali odvolání sériově jeden úsek po druhém.
Připravil
Vilém Frček.
www.mmr.cz