Na rekonstrukce mostů a silnic II. a III. třídy z IROP poputuje šest miliard korun
04. 05. 2018
Více než šest miliard korun poputuje z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj, na rekonstrukce a výstavbu silnic II. a III. třídy včetně mostů. Ve výzvě Vybrané úseky silnic II. a III. třídy bylo schváleno 112 projektů. Do dalších výzev na silnice, které se týkají i mostů a lávek, je možné stále podávat žádosti.
„Rekonstrukce silnic II. a III. třídy patří k našim prioritám, stejně
jako rekonstrukce některých mostů a lávek, které jsou v nedobrém stavu.
Aktuálnosti této problematiky jsme si na ministerstvu vědomi, a proto jsme
vyhlásili další výzvu s názvem Vybrané úseky silnic II. a III.
třídy – II, ve které bude příjem žádostí uzavřen ke konci
letošního roku,“ řekla ministryně pro místní rozvoj Klára
Dostálová 4. května na dopolední tiskové konferenci.
Z úspěšných projektů jmenujme například Most Vlastiboř, který vede
přes Bechyňský potok. Kvůli velmi špatnému stavu byla nutná jeho
kompletní demolice a následně výstavba nového mostu. Most je součástí
významné komunikace propojující města Soběslav, Bechyně a přilehlých
regionů. Rekonstrukce mostu Brzotice přes vodní nádrž Želivku zase
zabrání zhoršování technické úrovně mostu, v krajním případě
zhroucení mostní konstrukce a odříznutí jedné části obce od druhé.
Na vyhodnocenou výzvu v oblasti silnic navázala výzva IROP Vybrané úseky
silnic II. a III. třídy – II, kde bude příjem projektů na území všech
krajů České republiky mimo hlavního města Prahy uzavřen na konci roku
2018. Současně probíhá příjem žádostí o podporu ve výzvách
určených pro projekty na území jednotlivých vybraných městských
aglomerací. Jedná se o výzvy č. 40 Vybrané úseky silnic II. a III.
třídy – integrované projekty IPRÚ a č. 42 Vybrané úseky silnic II. a
III. třídy – integrované projekty ITI, kde musí projekt splnit soulad se
strategií příslušné aglomerace a být předložen nejpozději v roce
2022. Podobně tomu je v oblasti podpory udržitelné dopravy, kde jsou
otevřeny výzvy č. 50 Udržitelná doprava – integrované projekty ITI a
51 Udržitelná doprava – integrované projekty IPRÚ.
Pro ucelený přehled doplňujeme, že v rámci IROP jsou vedle silnic II. a
III. tříd podporovány také rekonstrukce a případně i výstavby
cyklostezek. V některých projektech jsou tak budovány či rekonstruovány
cyklostezky i s důležitými lávkami. Například rekonstrukce lávky pro
cyklisty a chodce přes E55 v Sezimově Ústí, která je v kritickém stavu.
Ve Vrchlabí také mohla vzniknout lávka pro pěší a cyklisty přes řeku
Labe jako součást systému cyklostezek na nábřeží.
Připravil Vilém Frček.
www.mmr.cz