Moldavská dráha by měla získat dotaci 50 milionů
17. 12. 2020
Meziresortní hodnotitelská komise doporučila ministerstvu průmyslu a obchodu podpořit 50 milionovou dotací opravu bývalé nádražní budovy v Moldavě. Je to výborná zpráva pro občany Krušnohoří z německé i české strany, protože se tím přiblíží obnovení tzv. Moldavské dráhy, která historicky spojovala Mostecko a Teplicko s významným saským městem Freiberg.
„Z ministerstva nám přišlo oznámení o tom, že klíčová
hodnotitelská komise doporučila poskytnout 50 milionovou dotaci na opravu
bývalé nádražní budovy v Moldavě, což by u tohoto projektu znamenalo
pokrytí 95 % plánovaných výdajů,“ potvrzuje Petr Fišer
z Nadačního fondu „Moldavská dráha / Teplický Semmering“.
„Je to skvělá zpráva nejen pro místní historické nadšence a
podnikatele, ale i pro celý region. Pokud se podaří Moldavu opět propojit
po železnici s německou stranou, přinese opravené nádraží o to větší
pracovní možnosti, vyšší příjmy z turismu i celkové obnovení života
v oblasti,“ doplňuje Fišer s tím, že podobným způsobem uvažuje
i město Freiberg, které rekonstrukci své historické nádražní budovy za
stejným účelem již provádí.
Pomohou evropské peníze
Důležitost této zprávy vyzdvihuje i europoslanec Tomáš
Zdechovský (KDU-ČSL), který se společně s německým europoslancem Petrem
Jahrem dlouhodobě angažuje v jednáních s německou stranou, kde se
hledají možnosti realizace dostavby chybějícího úseku na jejich straně
hranice. „To rozhodnutí dává saským úřadům signál, že česká
strana dodržuje své sliby. Vzájemně se tak motivujeme k co nejrychlejšímu
dotažení celého projektu,“ říká Zdechovský.
Moldavská dráha na české a Freiberská dráha na německé straně
Krušných hor tvořily mezi lety 1885 až 1945 jeden celek. Přerušení
přeshraničního provozu mělo za následek současnou nedostatečnou
udržovanost turisticky atraktivní a technicky unikátní trati. Na německé
straně chybí obnovit osm kilometrů železnice. Na české je nutné opravit
mosty a tunely tak, aby trasa byla technicky v pořádku a splňovala
aktuální normy pro přeshraniční provoz.
„Už zmiňovaná oprava původního nádraží přinese v aktuální
obtížné době nové pracovní příležitosti a celkově představuje velmi
rozumnou a strategickou investici. Věřím proto, že faktické čerpání
dotace už je nyní jen otázkou krátkého času,“ shrnuje závěrem
Zdechovský.
Více informací ZDE.
Připravila Jitka
Fialová.
www.europarl.europa.eu/portal/cs
www.spravazeleznic.cz
www.moldava.cz