Menu

Lex voucher končí, klienti by se měli domluvit s cestovkami

15. 09. 2021

Skončila ochranná doba vymezená zákonem Lex voucher. Cestovní kanceláře nyní vracejí klientům peníze za nevyužité vouchery. Zhruba třetinu z cca 55 tisíc voucherů za cca 830 mil. Kč všech vydaných voucherů tvořily právě ty podle Lex voucher. Zbylé dvě třetiny jsou vlastní vouchery cestovních kanceláří. Ze všech Lex voucherů nyní zbývá vyplatit zhruba do 20 mil. Kč. Mezi nimi jsou i klienti, kteří doposud nereagovali na výzvy cestovních kanceláří.

MMR jednalo s profesními asociacemi cestovních kanceláří o tom, že se na blížící konec ochranné doby, a že bude nutné se na toto náročné období  personálně a administrativně připravit tak, aby cestovní kanceláře byly schopny nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby vše uhradit. Lhůta končí právě dnes 15. září 2021. Celá řada cestovních kanceláří již vouchery proplatila. Nejvíce voucherů vydaly největší cestovní kanceláře, které tvoří až 80 % trhu zájezdů v Česku. Ty přitom již poukazy vydané podle zákona lex voucher začaly proplácet ještě před koncem ochranné doby v průběhu letních měsíců. Další cestovní kanceláře aktivně jednají se svými zákazníky.

„Jsem ráda, že drtivá většina cestovek plní své závazky vůči klientům. Pokud cestovní kancelář povinnosti nesplní, hrozí jí především žaloba ze strany zákazníků a s tím spojené další náklady soudních řízení a úroky z prodlení. Eventuálně může hrozit i pokuta ze strany živnostenského úřadu. Výplatní doba je stanovena zákonem a cestovní kancelář ji nemůže svévolně posouvat,“ řekla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Ministerstvo nemá pravomoci k tomu, aby do vztahů mezi zákazníky a cestovními kancelářemi zasahovalo. Samozřejmě bude záležet na důvodu, pro který nebyl voucher proplacen. Může se jednat i o pouhé administrativní důvody nebo nedorozumění, kdy cestovní kancelář např. nemá potřebné údaje pro provedení platby. Zákazník by se tedy především měl v takovém případě obrátit na cestovní kancelář, sdělit údaje o bankovním spojení a vyzvat jí k neprodlenému provedení platby. Zákazníků, kterým přesto nebude voucher proplacen, se mohou obrátit s občanskoprávní žalobou na soud a hodnotu poukazu vymáhat včetně úroků z prodlení. V případě, že voucher nebude proplacen z důvodu úpadku cestovní kanceláře, mohou zákazníci uplatnit nárok u příslušné pojišťovny.
Připravil Vilém Frček.

www.mmr.cz

Archiv
for kids