Lex voucher končí, klienti by se měli domluvit s cestovkami
15. 09. 2021
Skončila ochranná doba vymezená zákonem Lex voucher. Cestovní kanceláře nyní vracejí klientům peníze za nevyužité vouchery. Zhruba třetinu z cca 55 tisíc voucherů za cca 830 mil. Kč všech vydaných voucherů tvořily právě ty podle Lex voucher. Zbylé dvě třetiny jsou vlastní vouchery cestovních kanceláří. Ze všech Lex voucherů nyní zbývá vyplatit zhruba do 20 mil. Kč. Mezi nimi jsou i klienti, kteří doposud nereagovali na výzvy cestovních kanceláří.
MMR jednalo s profesními asociacemi cestovních kanceláří o tom, že se
na blížící konec ochranné doby, a že bude nutné se na toto náročné
období personálně a administrativně připravit tak, aby cestovní
kanceláře byly schopny nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby
vše uhradit. Lhůta končí právě dnes 15. září 2021. Celá řada
cestovních kanceláří již vouchery proplatila. Nejvíce voucherů vydaly
největší cestovní kanceláře, které tvoří až 80 % trhu zájezdů
v Česku. Ty přitom již poukazy vydané podle zákona lex voucher začaly
proplácet ještě před koncem ochranné doby v průběhu letních měsíců.
Další cestovní kanceláře aktivně jednají se svými zákazníky.
„Jsem ráda, že drtivá většina cestovek plní své závazky vůči
klientům. Pokud cestovní kancelář povinnosti nesplní, hrozí jí
především žaloba ze strany zákazníků a s tím spojené další náklady
soudních řízení a úroky z prodlení. Eventuálně může hrozit i pokuta
ze strany živnostenského úřadu. Výplatní doba je stanovena zákonem a
cestovní kancelář ji nemůže svévolně posouvat,“ řekla ministryně
pro místní rozvoj Klára Dostálová.
Ministerstvo nemá pravomoci k tomu, aby do vztahů mezi zákazníky a
cestovními kancelářemi zasahovalo. Samozřejmě bude záležet na důvodu,
pro který nebyl voucher proplacen. Může se jednat i o pouhé
administrativní důvody nebo nedorozumění, kdy cestovní kancelář např.
nemá potřebné údaje pro provedení platby. Zákazník by se tedy
především měl v takovém případě obrátit na cestovní kancelář,
sdělit údaje o bankovním spojení a vyzvat jí k neprodlenému provedení
platby. Zákazníků, kterým přesto nebude voucher proplacen, se mohou
obrátit s občanskoprávní žalobou na soud a hodnotu poukazu vymáhat
včetně úroků z prodlení. V případě, že voucher nebude proplacen
z důvodu úpadku cestovní kanceláře, mohou zákazníci uplatnit nárok
u příslušné pojišťovny.
Připravil Vilém Frček.
www.mmr.cz