Klára Dostálová: S městy chceme spolupracovat, nikoliv jim brát pravomoci
05. 11. 2020
Zástupci Prahy, Brna, Ostravy, Jihlavy a Liberce dnes vyjádřili obavu o to, že jim nový stavební zákon chce vzít pravomoci v územním plánování a že nebudou moci dokončit svoje rozpracované územní plány. Zároveň deklarovali přání moci si pořizovat po vzoru Pražských stavebních předpisů svoje vlastní obecně – technické požadavky na výstavbu.
Ráda bych velká města uklidnila,
že jim pravomoci v oblasti územního plánování nebereme. Nový stavební
zákon počítá s tím, že územní plánování zůstane v přenesené
působností obcí jako je tomu dnes, do budoucna by ale mohlo být
v samostatné působnosti samospráv, což by ještě jejich pravomoci
posílilo. Tento přechod působnosti si vyžádá rozsáhlé změny řady
předpisů, musí být široce prodiskutovaný, tak by byla zajištěna
dostatečná ochrana veřejných zájmů. Ministerstvo proto založilo se
zástupci měst, krajů, obcí a dalších ministerstev pracovní skupinu,
která bude tuto změnu připravovat. A na tomto jsme se se zástupci Prahy
v září domluvili. Velká města pro nás byla a jsou jedním
z nejdůležitějších partnerů při přípravě stavebního zákona a
rozhodně by se MMR neuchýlilo v rámci tohoto zákona k ničemu, co by
rozvoj velkých měst ohrozilo.
Stejně tak jsem už v září Prahu ujistila, že obecné požadavky na
výstavbu budou sice jedny pro celou republiku, budou ale zcela nové a budou
vycházet z Pražských stavebních předpisů. Nové předpisy zohlední
potřeby velkých měst. Rozhodně se nevracíme o 15 let zpět. Celostátní
vyhláška bude možná celá víc „pražská“ než si zástupci města umí
představit. Jde nám opravdu o moderní předpis a takový skutečně bude.
Zástupci velkých měst budou také přizváni k tomu, aby spolu
s ministerstvem vypracovali vyhlášky řešící územní a technické
požadavky na stavby. Stávající požadavky roztříštěné v mnoha
právních předpisech různé právní síly budou nahrazeny novým předpisem,
který bude jednotný pro celou republiku a obsáhne kromě územních a
technických požadavků na stavby také požadavky na bezbariérové
užívání staveb.
Mimochodem i Legislativní rada vlády ČR jednoznačně podpořila variantu
jednoho předpisu s obecnou a zvláštní částí, ve které budou moci být
uvedena veškerá specifika. Není ale možné rozdrobit předpisy do všech
obcí, to by bylo pro investory zcela nepřehledné, a naopak by to mohlo vést
k chaosu a zastavení výstavby ve velkých městech. Uvědomujeme si, že
města mají odlišné potřeby, ale tyto potřeby si budou moci vyřešit
v regulačních plánech, kde si mohou stanovit například odstupy domů nebo
uliční čáru a další požadavky na stavby. Ministerstvo dlouhodobě
podporuje tvorbu regulačních plánů ať už metodickou činností, tak
dotačními tituly.
Na to, aby mohla města dokončit rozpracované územní plány podle
dosavadních předpisů, jsme mysleli. Zákon bude účinný za dva a půl roku,
takže města obecně mohou dokončit plány podle dosavadních předpisů, a
pak se dá navázat už podle nového zákona. Zdůrazňuji, že procesy
projednání a přijetí územního plánu se v novém zákoně zjednodušují.
Cílem je tedy navázat na rychlejší a jednoduší proces. Co se týče
konkrétně Prahy, ta měla v návrhu zákona výjimku zcela, mohla vše
dokončit postaru, dokud nepřijme nový územní plán. Legislativní rada
vlády nicméně konstatovala, že tato výjimka je nedůvodná a fakticky
vylučuje Prahu z působnosti nového zákona, což je podle ní
nepřípustné. My věříme, že Praha, která pracuje na novém územním
plánu už šest let, jej bude schopna během dalších více než dvou let
přijmout. Jinak bychom museli hledat cestu, aby hlavní město nezůstalo bez
nového územního plánu. Ministerstvo pro místní rozvoj je v této věci
kdykoliv připraveno Praze pomoci.
Klára Dostálová, ministryně pro místní rozvoj
www.mmr.cz