Horská střediska mají za sebou kritickou sezónu, zájem Čechů o hory ale roste
24. 04. 2021
Letošní zimní sezóna pro horská střediska prakticky neexistovala. Z důvodu vládních opatření vyhlášených v boji proti koronaviru mohla mít otevřeno pouhých 9 dní. Tržby skiareálů se tak blíží nule, přesto se naplno připravují a těší se na návštěvníky v letní sezóně. Kvůli nucenému uzavření horské regiony přišly přes zimu v součtu až o 25 miliard korun. Češi ale na hory nezanevřeli, proměnily se však jejich aktivity.
Mohla být
nejlepší sezóna za posledních 7 let, říkají areály
Letošní zima se téměř vrátila do historického normálu s dostatkem vody,
sněhu i mrazivých dní. Dle mnohých mohla být nejlepší sezónou za
posledních sedm let. Ve srovnání s předchozími roky, kdy sezóna v roce
2020 trvala 85 dní, respektive 109 v roce 2019, však letošní sezóna
trvala zanedbatelných 9 dní. Navíc horská střediska mohla fungovat pouze
v mimosezóně, kdy některé areály ještě neměly ani sníh, tedy
průměrná délka otevření skiareálů je méně než 5 dnů.
I kvůli tomu lyžařské areály přišly na tržbách o víc než 3 mld.
Kč. Jejich uzavření dopadlo i na horské regiony. Podle multiplikačního
modelu studie vypracované společností KMPG horská střediska (tedy včetně
ubytovacích, stravovacích a dalších služeb) přišla až o 25 mld. Kč.
„Nerealizovaný provoz horských středisek po započtení
multiplikačního efektu znamená, že veřejné rozpočty České republiky
přišly na daních a dalších odvodech o 10,5 mld. Kč,“ upřesňuje Libor Knot, ředitel Asociace
horských středisek (AHS). Nyní ještě nelze odhadnout, jaké budou
mít ztráty dopady na horská střediska a zda některá z nich již
příští zimu neotevřou.
Kvůli nejednoznačným a na poslední chvíli se měnícím termínům
otevření, areály nadále pokračovaly v zasněžování. „Střediska byla prakticky po celou sezónu
udržována v naději, že budou moct otevřít. Průměr zasněžovacích dnů
byl 28, což 100% odpovídá průměru běžné sezóny. Jen přímé náklady
na zasněžování a přípravu tratí tak činily v součtu stovky milionů
korun,“ doplňuje Libor Knot.
Vládní kompenzace pomohly
částečně
„Jsme rádi, že ve spolupráci
s Ministerstvem průmyslu a obchodu vznikl kompenzační program pro
lyžařská střediska, který pokrýval 50 % nákladů z minulých
let,“ říká Libor Knot. Druhou polovinu financí museli ale
podnikatelé získat z jiných zdrojů. „Vzhledem
k tomu, že tržby neměli, musí sáhnout do rezerv nebo k půjčkám u bank
či jiných investorů. Samozřejmostí je přitom škrcení všech provozních
nákladů a odklady investic,“
doplňuje.
Vládní program fungoval více pro menší a střední areály, nikoli však
pro ty největší, které ale tvoří polovinu celého trhu. Důvodem je
zastropování částkou 1,8 milionů eur (cca 46 milionů Kč), již
stanovila EU na přímou podporu podnikatelům zasaženým pandemií
covid-19. To mělo pro tyto provozovatele za následek kompenzace ve výši
pouhých 12–25 % nákladů. Situace těchto společností je tak velmi
problematická.
Horská střediska nyní potřebují co největší vstřícnost bank
i polostátních podniků typu ČEZ nebo Lesy ČR, jež patří mezi významné
obchodní partnery. „Samozřejmě
podporou je jakýkoliv odklad nebo snížení plateb. Nyní je důležité
neohlížet se zpět a připravit se na letní sezónu. Věříme, že zájem
o hory bude opět velký a naši klienti se na ně budou vracet, proto jim
chceme připravit podmínky, na které jsou zvyklí z předchozích
let,“ dodává Kateřina Neumannová, prezidentka AHS.
Zájem
Čechů o hory stále roste
Letošní
zima ukázala, jak velký zájem Češi o hory mají. I přes uzavření
horských areálů byla návštěvnost hor relativně vysoká. Díky nemožnosti
používání sjezdovek se však proměnily tradiční aktivity, za kterými
lidé v minulých letech jezdili. Na populárnosti více získal běh na
lyžích nebo skialpinismus, oblíbená byla také turistika.
Uzavření skiareálů ukázalo důležitost infrastruktury, kterou střediska
běžně zajišťují. Nápor tisíce návštěvníků, kteří se na horách
pohybovali bez jakéhokoli omezení, často představoval logistický kolaps pro
horské obce. Chybělo zde poskytnutí základních služeb i služeb
k zajištění bezpečí a plynulého provozu. To s sebou přinášelo
i podcenění přípravy a nedostatečné vybavení, což dokazují čísla
Horské služby ČR, jež letos evidovala o 23 % více pátracích akcí
v terénu.
„Věřím, že
stejně jako v loni v létě, nebudou mít ani letos o prázdninách české
hory nouzi o návštěvníky. Kromě dvou pořadů připravených ve
spolupráci s Českou televizí – Českem nejen za sportem a Po trailech
přes hory, které diváky zavedou také do hor, bude naše pomoc směřovat
spíše na před a po sezónní propagaci. Třeba lázeňské vouchery
v hodnotě 4 tisíc korun mohou Češi využít na atraktivní dovolenou
s lázeňským zázemím i procedurami a aktivitami přímo na horách. Mnohé
české lázně totiž tento luxus nabízejí. Například lázně Jeseník,
Jáchymov, Teplice, Libverda, Jánské lázně atd.,“ uvádí Jan Herget ředitel agentury
CzechTourism.
Horská střediska s letním
provozem počítají, návštěvníkům zajistí bezpečnost
i novinky
Střediska nyní spoléhají
na letní provoz. Důležité je, aby co nejdříve přešla do standardního
provozu s efektivními opatřeními, která ochrání klienty i místní
obyvatele, ale nebudou mít dopad na návštěvnost na horách. „Doufáme, že již v průběhu května se
restrikce začnou uvolňovat a bude možno zahájit letní provoz. Věříme,
že v té době začne docházet k rozvolňování opatření i v dalších
odvětvích cestovního ruchu, jako je ubytování a otevření alespoň
zahrádek restaurací, protože tyto služby fungují v symbióze a
návštěvníci je očekávají,“ říká Kateřina Neumannová.
I přes nepříznivou zimní sezónu se areály chystají do léta investovat,
i když s nižšími sumami než v původním plánu. Investice do letních
programů jsou přesto v řádech desítek milionů korun, nejčastěji
poputují do budování a renovací bike parků, naučných stezek nebo
gastronomických provozů. Například na Lipně nachystali novinky v zázemí
a službách pro letní návštěvníky, v Dolní Moravě zase rozšířili
dětské parky o obří vodní brouzdaliště. Mnohá střediska nabízí
rozvinutou síť půjčoven kol, včetně elektrických, koloběžek, přičemž
tyto aktivity mají v balíčcích spolu s provozem lanovek.
Některé areály posilují on-line prodej skipasů a služeb, díky kterému
dokáží komunikovat s klientem již před příjezdem a lépe reagovat na
jejich přání, nebo rezervace sportovního vybavení. „Doufáme, že díky kvalitní a rostoucí
nabídce služeb a pokračujícímu zájmu o české hory bude návštěvnost
navzdory komplikované epidemiologické situaci v nadcházející sezóně
vysoká,“ doplňuje Kateřina Neumannová.
Připravila Iva Řeřichová.
www.ahscr.cz