Menu

Horská střediska mají za sebou kritickou sezónu, zájem Čechů o hory ale roste

24. 04. 2021

Letošní zimní sezóna pro horská střediska prakticky neexistovala. Z důvodu vládních opatření vyhlášených v boji proti koronaviru mohla mít otevřeno pouhých 9 dní. Tržby skiareálů se tak blíží nule, přesto se naplno připravují a těší se na návštěvníky v letní sezóně. Kvůli nucenému uzavření horské regiony přišly přes zimu v součtu až o 25 miliard korun. Češi ale na hory nezanevřeli, proměnily se však jejich aktivity.

Mohla být nejlepší sezóna za posledních 7 let, říkají areály
Letošní zima se téměř vrátila do historického normálu s dostatkem vody, sněhu i mrazivých dní. Dle mnohých mohla být nejlepší sezónou za posledních sedm let. Ve srovnání s předchozími roky, kdy sezóna v roce 2020 trvala 85 dní, respektive 109 v roce 2019, však letošní sezóna trvala zanedbatelných 9 dní. Navíc horská střediska mohla fungovat pouze v mimosezóně, kdy některé areály ještě neměly ani sníh, tedy průměrná délka otevření skiareálů je méně než 5 dnů.

I kvůli tomu lyžařské areály přišly na tržbách o víc než 3 mld. Kč. Jejich uzavření dopadlo i na horské regiony. Podle multiplikačního modelu studie vypracované společností KMPG horská střediska (tedy včetně ubytovacích, stravovacích a dalších služeb) přišla až o 25 mld. Kč. „Nerealizovaný provoz horských středisek po započtení multiplikačního efektu znamená, že veřejné rozpočty České republiky přišly na daních a dalších odvodech o 10,5 mld. Kč,“ upřesňuje Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek (AHS). Nyní ještě nelze odhadnout, jaké budou mít ztráty dopady na horská střediska a zda některá z nich již příští zimu neotevřou.

Kvůli nejednoznačným a na poslední chvíli se měnícím termínům otevření, areály nadále pokračovaly v zasněžování. „Střediska byla prakticky po celou sezónu udržována v naději, že budou moct otevřít. Průměr zasněžovacích dnů byl 28, což 100% odpovídá průměru běžné sezóny. Jen přímé náklady na zasněžování a přípravu tratí tak činily v součtu stovky milionů korun,“ doplňuje Libor Knot.

Vládní kompenzace pomohly částečně
Jsme rádi, že ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu vznikl kompenzační program pro lyžařská střediska, který pokrýval 50 % nákladů z minulých let,“ říká Libor Knot. Druhou polovinu financí museli ale podnikatelé získat z jiných zdrojů. Vzhledem k tomu, že tržby neměli, musí sáhnout do rezerv nebo k půjčkám u bank či jiných investorů. Samozřejmostí je přitom škrcení všech provozních nákladů a odklady investic,“ doplňuje.

Vládní program fungoval více pro menší a střední areály, nikoli však pro ty největší, které ale tvoří polovinu celého trhu. Důvodem je zastropování částkou 1,8 milionů eur (cca 46 milionů Kč), již stanovila EU na přímou podporu podnikatelům zasaženým pandemií covid-19. To mělo pro tyto provozovatele za následek kompenzace ve výši pouhých 12–25 % nákladů. Situace těchto společností je tak velmi problematická.

Horská střediska nyní potřebují co největší vstřícnost bank i polostátních podniků typu ČEZ nebo Lesy ČR, jež patří mezi významné obchodní partnery. „Samozřejmě podporou je jakýkoliv odklad nebo snížení plateb. Nyní je důležité neohlížet se zpět a připravit se na letní sezónu. Věříme, že zájem o hory bude opět velký a naši klienti se na ně budou vracet, proto jim chceme připravit podmínky, na které jsou zvyklí z předchozích let,“ dodává Kateřina Neumannová, prezidentka AHS.


Zájem Čechů o hory stále roste
Letošní zima ukázala, jak velký zájem Češi o hory mají. I přes uzavření horských areálů byla návštěvnost hor relativně vysoká. Díky nemožnosti používání sjezdovek se však proměnily tradiční aktivity, za kterými lidé v minulých letech jezdili. Na populárnosti více získal běh na lyžích nebo skialpinismus, oblíbená byla také turistika.

Uzavření skiareálů ukázalo důležitost infrastruktury, kterou střediska běžně zajišťují. Nápor tisíce návštěvníků, kteří se na horách pohybovali bez jakéhokoli omezení, často představoval logistický kolaps pro horské obce. Chybělo zde poskytnutí základních služeb i služeb k zajištění bezpečí a plynulého provozu. To s sebou přinášelo i podcenění přípravy a nedostatečné vybavení, což dokazují čísla Horské služby ČR, jež letos evidovala o 23 % více pátracích akcí v terénu.


„Věřím, že stejně jako v loni v létě, nebudou mít ani letos o prázdninách české hory nouzi o návštěvníky. Kromě dvou pořadů připravených ve spolupráci s Českou televizí – Českem nejen za sportem a Po trailech přes hory, které diváky zavedou také do hor, bude naše pomoc směřovat spíše na před a po sezónní propagaci. Třeba lázeňské vouchery v hodnotě 4 tisíc korun mohou Češi využít na atraktivní dovolenou s lázeňským zázemím i procedurami a aktivitami přímo na horách. Mnohé české lázně totiž tento luxus nabízejí. Například lázně Jeseník, Jáchymov, Teplice, Libverda, Jánské lázně atd.,“ uvádí Jan Herget ředitel agentury CzechTourism.

Horská střediska s letním provozem počítají, návštěvníkům zajistí bezpečnost i novinky
Střediska nyní spoléhají na letní provoz. Důležité je, aby co nejdříve přešla do standardního provozu s efektivními opatřeními, která ochrání klienty i místní obyvatele, ale nebudou mít dopad na návštěvnost na horách. „Doufáme, že již v průběhu května se restrikce začnou uvolňovat a bude možno zahájit letní provoz. Věříme, že v té době začne docházet k rozvolňování opatření i v dalších odvětvích cestovního ruchu, jako je ubytování a otevření alespoň zahrádek restaurací, protože tyto služby fungují v symbióze a návštěvníci je očekávají,říká Kateřina Neumannová.

I přes nepříznivou zimní sezónu se areály chystají do léta investovat, i když s nižšími sumami než v původním plánu. Investice do letních programů jsou přesto v řádech desítek milionů korun, nejčastěji poputují do budování a renovací bike parků, naučných stezek nebo gastronomických provozů. Například na Lipně nachystali novinky v zázemí a službách pro letní návštěvníky, v Dolní Moravě zase rozšířili dětské parky o obří vodní brouzdaliště. Mnohá střediska nabízí rozvinutou síť půjčoven kol, včetně elektrických, koloběžek, přičemž tyto aktivity mají v balíčcích spolu s provozem lanovek.

Některé areály posilují on-line prodej skipasů a služeb, díky kterému dokáží komunikovat s klientem již před příjezdem a lépe reagovat na jejich přání, nebo rezervace sportovního vybavení. „Doufáme, že díky kvalitní a rostoucí nabídce služeb a pokračujícímu zájmu o české hory bude návštěvnost navzdory komplikované epidemiologické situaci v nadcházející sezóně vysoká,“ doplňuje Kateřina Neumannová. 

Připravila Iva Řeřichová.

www.ahscr.cz
 

Archiv