Menu

Hodnota ukradených jízdních kol meziročně opět vzrostla

24. 05. 2023

I v loňském roce pokračoval trend rostoucích škod z krádeží jízdních kol a elektrokol. Celkem jich bylo ukradeno 4 820. Škoda dosáhla částky 144,4 milionů korun, což je při obdobném počtu téměř o pět milionů korun více než v roce 2021. Ještě v roce 2019 přitom škody dosáhly „jen“ 108 milionů korun. Policii se ale bohužel podařilo v minulém roce objasnit pouze každou čtvrtou krádež. Nejčastěji jsou kola odcizena vloupáním.

Oproti předchozímu roku 2021, ve kterém bylo odcizeno 4 799 kol, se tak počet krádeží zvýšil jen mírně. Opět ale vzrostla výše vzniklých škod. Do policejních statistik jsou přitom započítávány pouze řádně nahlášené případy. Skutečné množství ukradených kol a výše škod proto mohou být ještě vyšší. Většina jízdních kol či elektrokol je odcizena vloupáním. Jde tedy o krádeže ze sklepů, koláren, domů či domovních chodeb.

Nejvyšší škody v Praze, nejnižší v Karlovarském kraji
Policii se loni podařilo objasnit pouze čtvrtinu všech evidovaných krádeží kol. Nejméně v Praze (pouze 8,6% objasněnost), kde je zároveň evidováno 29 % všech krádeží kol z celého Česka. Dohromady bylo v Praze v loňském roce odcizeno 1 382 kol v hodnotě 54,5 milionů korun. Za Prahou se v počtu krádeží řadí Moravskoslezský, Jihomoravský a Středočeský kraj. V každém z nich bylo vloni odcizeno více než 500 kol, v Moravskoslezském kraji bylo nahlášeno dokonce 611 krádeží. Nejméně práce měli naopak policisté v Karlovarském kraji, kde bylo loni odcizeno 72 kol za celkem 1,9 milionu korun.

Krádeže jízdních kol a elektrokol dle krajů (2022)

Kraj

Počet ukradených kol

Celková škoda

Průměrná škoda na 1 kolo

Praha

1 382

54,5 mil Kč

39,4 tis Kč

Moravskoslezský

611

13,4 mil Kč

22,0 tis Kč

Jihomoravský

577

18,1 mil Kč

31,3 tis Kč

Středočeský

507

15,6 mil Kč

30,8 tis Kč

Plzeňský

250

6,8 mil Kč

27,3 tis Kč

Jihočeský

231

6,3 mil Kč

27,4 tis Kč

Olomoucký

229

4,7 mil Kč

20,5 tis Kč

Liberecký

218

7,3 mil Kč

33,3 tis Kč

Pardubický

181

4,0 mil Kč

22,2 tis Kč

Ústecký

180

4,3 mil Kč

23,9 tis Kč

Královehradecký

163

2,7 mil Kč

16,5 tis Kč

Zlínský

135

2,6 mil Kč

19,5 tis Kč

Vysočina

84

2,1 mil Kč

25,5 tis Kč

Karlovarský

72

1,9 mil Kč

26,7 tis Kč

Celá ČR

4 820

144,4 mil Kč

30,0 tis Kč

Do hledáčku zlodějů se dostávají dražší kola
Přestože počty ukradených kol se za poslední roky až tak výrazně neliší, je zřejmé, že průměrná výše škod roste. V roce 2020 činila podle policie průměrná škoda za kolo 25,6 tisíc korun, v roce 2021 pak 29,1 tisíc korun a loni se průměrná škoda vyšplhala až na 30 tisíc korun. Zatímco v roce 2021 byla nejvyšší průměrná škoda v kraji Vysočina (42,5 tis. Kč), loni už dominovala Praha s 39,4 tis. Kč. Nejnižší průměr ceny odcizených kol byl v Královéhradeckém kraji (16,5 tis. Kč). „V ERV Evropské pojišťovně nabízíme klientům mimo jiné i pojištění jízdních kol a elektrokol. Za loňský rok už průměrná škoda dosáhla 50 tisíc korun za kolo,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny. Policejní statistiky tak potvrzují, že si Češi stále častěji pořizují dražší cyklistické vybavení, a to jak v případě klasických kol, tak elektrokol. „Předcházet krádeži kola se dá jeho řádným uzamykáním, nebo pořízením technického vybavení jako je GPS modul. Zároveň doporučujeme nechat každé kolo zaregistrovat v policejní databázi a opatřit ho vlastním značením, tzv. DNA,“ doporučuje Vlastimil Divoký.

I jízdní kola a elektrokola se dají proti krádeži pojistit
Ačkoli už si někteří zloději umějí poradit s téměř jakýmkoli technickým řešením zabezpečení kola, je kvalitní zámek nutným základem. Vyjma tradičního zabezpečení se dále nabízí možnost kolo pojistit. Oproti klasické pojistce domácnosti má speciální pojištění jízdních kol a elektrokol od ERV Evropské mnohem širší rozsah ochrany. Vztahuje se totiž na krádež z objektu i z volného prostranství, auta či nosiče na kolo. Navíc kryje škody, které na kole vzniknou při pádu během jízdy na něm, během jeho přepravy nebo v případě vandalismu. Pojištění kol a elektrokol platí jak v Česku, tak v zahraničí. Výhodou pak je, že nezohledňuje amortizaci. „Pokud tedy dojde ke zničení či odcizení kola, dostane klient voucher na nový stroj,“ popisuje Vlastimil Divoký. Pojištění jízdních kol a elektrokol je možné zakoupit pro nová a zánovní kola do dvou let stáří.
Připravil Michal Štefl.

www.ervpojistovna.cz

 

Archiv