Hodnota ukradených jízdních kol meziročně opět vzrostla
24. 05. 2023
I v loňském roce pokračoval trend rostoucích
škod z krádeží jízdních kol a elektrokol. Celkem jich bylo ukradeno
4 820. Škoda dosáhla částky 144,4 milionů korun, což je při obdobném
počtu téměř o pět milionů korun více než v roce 2021. Ještě v roce 2019 přitom škody
dosáhly „jen“ 108 milionů korun. Policii se ale bohužel podařilo
v minulém roce objasnit pouze každou čtvrtou krádež. Nejčastěji jsou
kola odcizena vloupáním.
Oproti předchozímu roku
2021, ve kterém bylo odcizeno 4 799 kol, se tak počet krádeží zvýšil
jen mírně. Opět ale vzrostla výše vzniklých škod. Do policejních
statistik jsou přitom započítávány pouze řádně nahlášené případy.
Skutečné množství ukradených kol a výše škod proto mohou být ještě
vyšší. Většina jízdních kol či elektrokol je odcizena vloupáním. Jde
tedy o krádeže ze sklepů, koláren, domů či domovních chodeb.
Nejvyšší
škody v Praze, nejnižší v Karlovarském kraji
Policii se loni podařilo objasnit pouze čtvrtinu všech
evidovaných krádeží kol. Nejméně v Praze (pouze 8,6% objasněnost), kde
je zároveň evidováno 29 % všech krádeží kol z celého Česka. Dohromady
bylo v Praze v loňském roce odcizeno 1 382 kol v hodnotě 54,5 milionů
korun. Za Prahou se v počtu krádeží řadí Moravskoslezský, Jihomoravský
a Středočeský kraj. V každém z nich bylo vloni odcizeno více než
500 kol, v Moravskoslezském kraji bylo nahlášeno dokonce 611 krádeží.
Nejméně práce měli naopak policisté v Karlovarském kraji, kde bylo loni
odcizeno 72 kol za celkem 1,9 milionu korun.
Krádeže
jízdních kol a elektrokol dle krajů (2022)
Kraj |
Počet ukradených kol |
Celková škoda |
Průměrná škoda na 1 kolo |
Praha |
1 382 |
54,5 mil Kč |
39,4 tis Kč |
Moravskoslezský |
611 |
13,4 mil Kč |
22,0 tis Kč |
Jihomoravský |
577 |
18,1 mil Kč |
31,3 tis Kč |
Středočeský |
507 |
15,6 mil Kč |
30,8 tis Kč |
Plzeňský |
250 |
6,8 mil Kč |
27,3 tis Kč |
Jihočeský |
231 |
6,3 mil Kč |
27,4 tis Kč |
Olomoucký |
229 |
4,7 mil Kč |
20,5 tis Kč |
Liberecký |
218 |
7,3 mil Kč |
33,3 tis Kč |
Pardubický |
181 |
4,0 mil Kč |
22,2 tis Kč |
Ústecký |
180 |
4,3 mil Kč |
23,9 tis Kč |
Královehradecký |
163 |
2,7 mil Kč |
16,5 tis Kč |
Zlínský |
135 |
2,6 mil Kč |
19,5 tis Kč |
Vysočina |
84 |
2,1 mil Kč |
25,5 tis Kč |
Karlovarský |
72 |
1,9 mil Kč |
26,7 tis Kč |
Celá ČR |
4 820 |
144,4 mil Kč |
30,0 tis Kč |
Do hledáčku zlodějů se
dostávají dražší kola
Přestože počty ukradených kol se za poslední roky až tak
výrazně neliší, je zřejmé, že průměrná výše škod roste. V roce
2020 činila podle policie průměrná škoda za kolo 25,6 tisíc korun,
v roce 2021 pak 29,1 tisíc korun a loni se průměrná škoda vyšplhala až
na 30 tisíc korun. Zatímco v roce 2021 byla nejvyšší průměrná škoda
v kraji Vysočina (42,5 tis. Kč), loni už dominovala Praha s 39,4 tis.
Kč. Nejnižší průměr ceny odcizených kol byl v Královéhradeckém kraji
(16,5 tis. Kč). „V ERV Evropské pojišťovně nabízíme klientům
mimo jiné i pojištění jízdních kol a elektrokol. Za loňský rok už
průměrná škoda dosáhla 50 tisíc korun za kolo,“ říká Vlastimil
Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny. Policejní
statistiky tak potvrzují, že si Češi stále častěji pořizují dražší
cyklistické vybavení, a to jak v případě klasických kol, tak elektrokol.
„Předcházet krádeži kola se dá jeho řádným uzamykáním, nebo
pořízením technického vybavení jako je GPS modul. Zároveň doporučujeme
nechat každé kolo zaregistrovat v policejní databázi a opatřit ho
vlastním značením, tzv. DNA,“ doporučuje Vlastimil Divoký.
I jízdní kola a
elektrokola se dají proti krádeži pojistit
Ačkoli už si někteří zloději umějí poradit s téměř
jakýmkoli technickým řešením zabezpečení kola, je kvalitní zámek
nutným základem. Vyjma tradičního zabezpečení se dále nabízí možnost
kolo pojistit. Oproti klasické pojistce domácnosti má speciální
pojištění jízdních kol a elektrokol od ERV Evropské mnohem širší rozsah
ochrany. Vztahuje se totiž na krádež z objektu i z volného prostranství,
auta či nosiče na kolo. Navíc kryje škody, které na kole vzniknou při
pádu během jízdy na něm, během jeho přepravy nebo v případě
vandalismu. Pojištění kol a elektrokol platí jak v Česku, tak
v zahraničí. Výhodou pak je, že nezohledňuje amortizaci. „Pokud tedy
dojde ke zničení či odcizení kola, dostane klient voucher na nový
stroj,“ popisuje Vlastimil Divoký. Pojištění jízdních kol a
elektrokol je možné zakoupit pro nová a zánovní kola do dvou let
stáří.
Připravil Michal Štefl.
www.ervpojistovna.cz