Dovolená na českých horách bude, horská střediska hlásí dostatek volných pokojů
11. 07. 2021
Horská střediska mají v létě stále volnou ubytovací kapacitu. Češi se nemusí obávat, že by v období letních prázdnin nesehnali na horách pokoje. Provozovatelé jsou na návštěvníky připraveni a přichystali si pro ně řadu novinek v podobě volnočasových aktivit. Investovali také do renovace a budování bike parků, naučných stezek nebo gastronomických provozů.
Během prodlouženého víkendu zaznamenala horská střediska tradičně
vyšší návštěvnost, což někde vedlo k delším čekacím dobám např.
na lanovky nebo na občerstvení. „Zvýšený počet osob v některých
horských oblastech v uplynulých dnech byl způsoben především státními
svátky, které navazovaly na víkend. Proto jej mnoho lidí volilo pro
dovolené. Nyní je situace mnohem klidnější a záběry z těchto tradičně
exponovaných dní by neměly návštěvníky zbytečně odrazovat od pobytu na
horách,“ uvádí Kateřina Neumannová, prezidentka Asociace horských
středisek.
Zájemci o dovolenou na českých horách se nemusí obávat naplněných
ubytovacích kapacit. Česká horská střediska aktuálně hlásí červnovou
obsazenost v průměru 43 %, což je téměř stejně jako v minulém roce.
Ve srovnání s předchozími lety, jež nebyly poznamenány koronavirovou
pandemií, je pokles rezervací o více než 20 %. „I když zájem
českých hostů o dovolenou na horách stále roste, ubytovací zařízení na
českých horách mají ještě dost volných míst. To je způsobeno tím, že
lidé rezervují ubytování blíže k termínu pobytu, a ne s větším
předstihem, jak měli ve zvyku v předchozích letech. Navíc se stále
ještě plně nevrátila zahraniční klientela, takže české hory jsou
celkově méně zaplněné než před covidem,“ dodává Libor Knot.
Ani během prázdnin nejsou ubytovací kapacity naplněny. Nyní evidují
obsazenost průměrně 60 %. To je o téměř 20 % méně než loni.
„Jsme rádi, že si k nám klienti nacházejí cestu a věříme, že
dorazí i během letních prázdnin. Zvlášť v kontextu zimy, kdy nás
poškodila vláda svými nařízeními, se na ně těšíme ještě více než
v jiném roce. Mrzí nás, že média preferují Chorvatsko a Řecko, místo
českých destinací,“ říká Matěj Kratochvíl ze střediska Lipno.
Nejvíce volných míst nabízí například Jeseníky nebo Krkonoše.
„Aktuálně je na prázdniny stále dostatek volné kapacity. Obsazenost
hotelů se liší dle nabízených služeb a velikosti hotelů. Loni touto dobou
byla obsazenost na prázdniny vyšší než je tomu zatím v letošním roce a
více jsou vidět rezervace na poslední chvíli,“ uvádí Adam Svačina
ze střediska Špindlerův Mlýn. Naopak otálet s rezervací by
návštěvníci neměli v Harrachově, Špičáku na Šumavě nebo v Monínci,
kde je v současné době obsazenost pro letní měsíce nejvyšší.
V některých vytíženějších střediscích může být omezenější
výběr kategorie ubytování, ale i zde se nachází stále velké množství
volných kapacit. „Obecně exponovanější střediska zaznamenávají
vyšší zájem i v letošním roce. Není ale pravda, že by byla zcela
naplněná. Návštěvníci se nemusí obávat, že by nenašli místo,“
dodává Libor Knot.
Představitelé horských středisek také vyvrací, že jsou hory nyní na
některých místech přeplněné. „V současnosti se stále ve
veřejném prostoru hovoří o přeplněnosti českých hor a o tom, že
návštěvníci se chovají k přírodě špatně. Jsem přesvědčen, že se
to týká pouze těch nejnavštěvovanějších míst (například na Šumavě
Černé a Čertovo jezero nebo v Krkonoších vrchol Sněžky) a že v drtivé
většině se návštěvníci chovají ukázněně, my jsme za ně rádi a
rozhodně proti nim nechystáme žádné represe,“ říká Vladimír
Kasík ze Špičáku na Šumavě.
Horské areály investovaly zejména do budování a renovací bike parků,
naučných stezek nebo gastronomických provozů. Pro návštěvníky si
přichystaly také novinky, například na Lipně vylepšili zázemí a služby
pro letní návštěvníky, v Dolní Moravě zase rozšířili dětské parky
o obří vodní brouzdaliště. Mnohá střediska nabízí rozvinutou síť
půjčoven kol, včetně elektrických, koloběžek, přičemž tyto aktivity
mají v balíčcích spolu s provozem lanovek. Některé areály rozšiřují
on-line prodej skipasů a služeb, díky kterému dokáží komunikovat
s klienty již před příjezdem a lépe reagovat na jejich přání, nebo
usnadňují rezervace sportovního vybavení.
Připravila Iva Řeřichová.
www.ahscr.cz