Menu

Dovolená na českých horách bude, horská střediska hlásí dostatek volných pokojů

11. 07. 2021

Horská střediska mají v létě stále volnou ubytovací kapacitu. Češi se nemusí obávat, že by v období letních prázdnin nesehnali na horách pokoje. Provozovatelé jsou na návštěvníky připraveni a přichystali si pro ně řadu novinek v podobě volnočasových aktivit. Investovali také do renovace a budování bike parků, naučných stezek nebo gastronomických provozů.

Během prodlouženého víkendu zaznamenala horská střediska tradičně vyšší návštěvnost, což někde vedlo k delším čekacím dobám např. na lanovky nebo na občerstvení. „Zvýšený počet osob v některých horských oblastech v uplynulých dnech byl způsoben především státními svátky, které navazovaly na víkend. Proto jej mnoho lidí volilo pro dovolené. Nyní je situace mnohem klidnější a záběry z těchto tradičně exponovaných dní by neměly návštěvníky zbytečně odrazovat od pobytu na horách,“ uvádí Kateřina Neumannová, prezidentka Asociace horských středisek.

Zájemci o dovolenou na českých horách se nemusí obávat naplněných ubytovacích kapacit. Česká horská střediska aktuálně hlásí červnovou obsazenost v průměru 43 %, což je téměř stejně jako v minulém roce. Ve srovnání s předchozími lety, jež nebyly poznamenány koronavirovou pandemií, je pokles rezervací o více než 20 %. „I když zájem českých hostů o dovolenou na horách stále roste, ubytovací zařízení na českých horách mají ještě dost volných míst. To je způsobeno tím, že lidé rezervují ubytování blíže k termínu pobytu, a ne s větším předstihem, jak měli ve zvyku v předchozích letech. Navíc se stále ještě plně nevrátila zahraniční klientela, takže české hory jsou celkově méně zaplněné než před covidem,“ dodává Libor Knot.

Ani během prázdnin nejsou ubytovací kapacity naplněny. Nyní evidují obsazenost průměrně 60 %. To je o téměř 20 % méně než loni. „Jsme rádi, že si k nám klienti nacházejí cestu a věříme, že dorazí i během letních prázdnin. Zvlášť v kontextu zimy, kdy nás poškodila vláda svými nařízeními, se na ně těšíme ještě více než v jiném roce. Mrzí nás, že média preferují Chorvatsko a Řecko, místo českých destinací,“ říká Matěj Kratochvíl ze střediska Lipno.

Nejvíce volných míst nabízí například Jeseníky nebo Krkonoše. „Aktuálně je na prázdniny stále dostatek volné kapacity. Obsazenost hotelů se liší dle nabízených služeb a velikosti hotelů. Loni touto dobou byla obsazenost na prázdniny vyšší než je tomu zatím v letošním roce a více jsou vidět rezervace na poslední chvíli,“ uvádí Adam Svačina ze střediska Špindlerův Mlýn. Naopak otálet s rezervací by návštěvníci neměli v Harrachově, Špičáku na Šumavě nebo v Monínci, kde je v současné době obsazenost pro letní měsíce nejvyšší. V některých vytíženějších střediscích může být omezenější výběr kategorie ubytování, ale i zde se nachází stále velké množství volných kapacit. „Obecně exponovanější střediska zaznamenávají vyšší zájem i v letošním roce. Není ale pravda, že by byla zcela naplněná. Návštěvníci se nemusí obávat, že by nenašli místo,“ dodává Libor Knot.

Představitelé horských středisek také vyvrací, že jsou hory nyní na některých místech přeplněné. „V současnosti se stále ve veřejném prostoru hovoří o přeplněnosti českých hor a o tom, že návštěvníci se chovají k přírodě špatně. Jsem přesvědčen, že se to týká pouze těch nejnavštěvova­nějších míst (například na Šumavě Černé a Čertovo jezero nebo v Krkonoších vrchol Sněžky) a že v drtivé většině se návštěvníci chovají ukázněně, my jsme za ně rádi a rozhodně proti nim nechystáme žádné represe,“ říká Vladimír Kasík ze Špičáku na Šumavě.

Horské areály investovaly zejména do budování a renovací bike parků, naučných stezek nebo gastronomických provozů. Pro návštěvníky si přichystaly také novinky, například na Lipně vylepšili zázemí a služby pro letní návštěvníky, v Dolní Moravě zase rozšířili dětské parky o obří vodní brouzdaliště. Mnohá střediska nabízí rozvinutou síť půjčoven kol, včetně elektrických, koloběžek, přičemž tyto aktivity mají v balíčcích spolu s provozem lanovek. Některé areály rozšiřují on-line prodej skipasů a služeb, díky kterému dokáží komunikovat s klienty již před příjezdem a lépe reagovat na jejich přání, nebo usnadňují rezervace sportovního vybavení.
Připravila Iva Řeřichová.

www.ahscr.cz
 

Archiv