Dopady povodní na cestovní ruch
22. 09. 2024
Asociace hotelů a restaurací České republiky provedla rychlý průzkum mezi svými členy, aby zjistila, jak se jejich podnikání dotkly povodně, případně jakou pomoc by očekávali od samotné asociace, ale také od veřejné správy. Do ankety se zapojila ubytovací a stravovací zařízení, střední školy a střední odborná učiliště.
Celková bilance povodní:
Přímo v povodňových oblastech nachází 19 % členů, což je poměrně
vysoké číslo. Celkově 6 % členů má zcela přerušený provoz, 10 % má
částečně omezený provoz a ostatní hotely a penziony zatím fungují bez
omezení. U těch zařízení, která nebyla přímo v povodňovém pásmu je
nejčastější příčinou omezení provozu výpadek elektrické energie,
případně poškození budov z důvodu větru a zatékání.
Zhruba třetina hotelů a penzionů, mimo zasažené oblasti, zaznamenala
v uplynulém týdnu v průměru storna pobytu na poslední chvíli do 30 %.
Více než poloviční pokles rezervací zaznamenalo 37 % respondentů. Storna
rezervací byla převážně řešena nabídkou náhradního termínu pobytu,
případně zrušením bez dalšího poplatku.
Co, podle ankety, očekávají podnikatelé v cestovním ruchu za
pomoc:
Od obcí potřebují hlavně aktuální informace o situaci na cestách a
okolí, pomoc při likvidaci poškozeného majetku například rozšířením
služeb sběrných dvorů a úlevy na poplatcích za likvidaci odpadu.
Od krajů pak hlavně podporu cestovního ruchu a zajištění návratu
turistů, dále pak realizaci dalších protipovodňových opatření tam, kde
dosud léta chybí.
Od vlády očekávají především pomoc při uklidnění situace a případně
úpravu dotačních programů na likvidaci škod.
Václav Stárek, prezident AHR ČR k tomu uvedl: „Nyní hlavně
potřebujeme urychlenou opravu dopravní, ale i další infrastruktury tam, kde
byla přímo poškozena povodněmi. Pro cestovní ruch je rovněž velmi
důležité komunikovat směrem k ostatním zemím i domácím turistům
reálné informace o přístupnosti většiny turistických destinací a
historických měst. Aby nevznikaly obavy přijíždět a realizovat své
plánované cesty a akce. Nezapomeňme, že ve hře jsou i kongresy a
konference, které se plánují velmi dlouho dopředu a cestovní ruch je na
případné katastrofické informace velmi citlivý.“
Připravila Asociace hotelů a restaurací České
republiky.
www.ahrcr.cz