Digitalizace usnadňuje cestování, klíčová jsou aktuální a bezpečná data
18. 05. 2023
Maximálně usnadnit a zlepšit kvalitu cestování díky digitalizaci. To jeden z cílů, kterým se zabývá nejen Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Co a proč dělá, zaznělo na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS) v Hradci Králové. Moderní informační a komunikační technologie hrají klíčovou roli u portálů jako je Kudy z nudy či Visit Czechia, projektů e-Turista či GDS, ale také v souvislosti s prezentací Česka na fotografiích či ve videu.
Digitalizace cestovního ruchu prospěje všem, nejde přitom pouze
o jednosměrné shromažďování digitálních dat. S pomocí moderních
informačních a komunikačních technologií může každý například zveřejňovat
informace o akcích a nabídkách pro turisty na portálu Kudy
z nudy (KzN). Funguje to i obráceně, informace z Kudy z nudy lze při
splnění stanovených podmínek přebírat prostřednictvím
veřejného API na další weby.
„Protože se data poskytovaná přes API Kudy z nudy dají třídit podle
vybraných parametrů včetně GPS, jde o skvělý nástroj třeba pro města a
obce. Z KzN si mohou přebírat a zobrazovat na svém webu pouze obsah, který
se jich týká, například akce a aktivity, které se konají u nich nebo
v jejich okolí,“ říká ředitel České centrály cestovního
ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „V současné době data
z portálu Kudy z nudy přebírá s pomocí API cca 30 subjektů,
například dopravní portál OneTicket,
T-Mobile a další. Aby se počet uživatelů API zvýšil, stránky byly
dostupné i ve chvíli, kdy na ně přistupuje velké množství uživatelů,
rychle se načítaly a celá infrastruktura byla stabilnější, portál Kudy
z nudy nedávno přešel do prostředí Microsoft Azure. Vše se odehrálo
v rámci centrálního nákupu prostřednictvím Ministerstva vnitra. Tento
způsob zadávání má za cíl uspořit finance ze státního rozpočtu a mít
přitom k dispozici nové a vzájemně kompatibilní technologie napříč
státem.“
S platformou Azure souvisí další moderní služby, které CzechTourism
plánuje do budoucna. Tak, aby informace o cestovním ruchu ještě víc
zpřístupnil a zatraktivnil. Mimo jiné jde o převod textu na řeč
s možností namluvení známými hlasy, kognitivní vyhledávání s prvky
umělé inteligence, AI chatbota aj. „V CzechTourismu klademe důraz na
rozvoj obou klíčových portálů, tedy dříve zmiňovaného Kudy z nudy a také pro zahraniční turisty
určeného portálu Visit Czechia.
Zaslouží si to nejen kvůli rekordnímu využívání širokou veřejností.
Během letní turistické sezóny na Kudy z nudy zaznamenáváme často víc
než 100 tisíc návštěv za den, roční návštěvnost se pohybuje
v řádech desítek miliónů,“ říká vedoucí oddělení obsahu a
rozvoje webových portálů České centrály cestovního ruchu –
CzechTourism Petr Moc a dodává: „Abychom poskytli turistům maximální
informační servis, snažíme se kromě námi editovaných dat přebírat
kvalitní datové feedy od externích specializovaných subjektů. Uzavíráme
datové aliance, což umožňuje na naše portály přebírat například
informace o počasí, sněhové zpravodajství, záběry z webkamer a jiná
pro turisty užitečná data. V jednání je spolupráce s poskytovatelem dat
o běžkařských trasách, chceme zobrazovat vybraná data Klubu českých
turistů, Asociace hotelů a restaurací aj. Velkým tématem je
bezbariérovost, zde komunikujeme s Kontem Bariéry, různými asociacemi
aj.“
CzechTourism také položil klíčový základ zásadního projektu
e-Turista, který má snížit administrativní zátěž podnikatelům,
přinést data o turistech a usnadnit výběr místních poplatků. Financován
bude z Národního plánu obnovy, přičemž funkční systém s napojením na
ubytovatele by měl být hotový do konce roku 2025. Koordinaci a realizaci
projektu zajišťuje Ministerstvo pro místní rozvoj, CzechTourism poskytuje
součinnost při přípravě projektu.
„Projekt e-Turista se má stát efektivním nástrojem měst a obcí pro
výběr místních poplatků. Díky němu by samosprávy měly mít přístup do
on-line systému a přehled o ubytovaných hostech v anonymizované podobě
v reálném čase. A to tak, že ubytovatelé budou hosty registrovat
prostřednictvím jednoho centrálního místa, kdy digitální kniha návštěv
a navazující programy zjednoduší výpočet a následně i odvod místních
poplatků,“ říká vedoucí Institutu turismu agentury CzechTourism Petr
Janeček a dodává: „Díky tomu i národní instituce budou mít
k dispozici data o turistech v reálném čase a budou tak moct rychleji
řešit problémy v destinacích, jako je například overturismus.“
„V současné době podnikatelé v cestovním ruchu nevidí, kolik se
vybere a kam směřují příjmy z místních poplatků v obci, kde
podnikají. Současně mnoho obcí místní poplatky kvůli administrativní
zátěži vůbec nevybírá. Jedním z cílů projektu e-Turista je poskytnout
obcím jednoduchý nástroj pro jejich výběr,“ říká ředitel České
centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a
dodává: „Přál bych si, aby projekt e-Turista pomohl městům
zbohatnout z cestovního ruchu a také, aby obce část takto získaných
financí věnovaly zpět na podporu místních podnikatelů.“
Veřejnost rovněž může – při splnění licenčních podmínek –
díky moderním informačním a komunikačním technologiím používat Digital Media Library
CzechTourismu dostupnou na internetu. Obsahuje fotografie, videa aj. týkající
se turismu v celém Česku. Přístup je možný po registraci, v mediatéce
jsou v současné době k dispozici tisíce audiovizuálních záznamů,
které lze jednoduše najít s pomocí klíčových slov.
„O místech, která stojí za návštěvu, nestačí jen psát, lidé je
chtějí vidět, a to nejen na fotografiích. Proto jsme mimo jiné spustili
novou Digital Media Library, tak abychom informace o cestovním ruchu a
krásách Česka šířili nejen my v CzechTourismu, ale pomáhali s tím
i ostatním. Ať už se jedná o destinační agentury, média, samosprávu
nebo soukromé subjekty,“ říká ředitel České centrály cestovního
ruchu – CzechTourism Jan Herget a uzavírá: „Digital Media Library je
jedním z digitálních projektů, který jsme realizovali v souladu se
strategickým cílem Efektivní CzechTourism. Klíčové přitom je, a to
u veškeré digitalizace státu, propojování datových zdrojů, získávání
zdrojů nových a aktivní práce s existujícími daty. Co se týče
cestovního ruchu, zúročujeme ji například v analýzách a průzkumech,
které pravidelně publikujeme na www.tourdata.cz. A také ve statistikách
návštěvnosti turistických portálů, které provozujeme a které patří
mezi nejnavštěvovanější v Česku, ne-li v Evropě.“
Připravila Štěpánka Filipová.
www.kudyznudy.cz
www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com