„DEN OKÉNEK“ má pomoci restauracím překonat koronavirovou krizi
05. 11. 2020
- Akce „DEN OKÉNEK“ apeluje na veřejnost, aby zákazníci pomohli zachránit své oblíbené restaurace
- Je součástí kampaně #OBJEDNEJPRIMO, která zve zákazníky k přímému odběru jídel u výdejových okének restaurací
- Krachem je aktuálně ohroženo až 50 % restauračních zařízení
V sobotu 7. listopadu
se po celém Česku uskuteční tzv. DEN OKÉNEK. Tato akce si klade za cíl
motivovat lidi k tomu, aby si chodili objednávat jídlo přímo do výdejních
okének jednotlivých restaurací a hospod. Má tak pomoci sektoru, ve kterém
více než polovině podniků hrozí krach. Alternativou k přímému odběru
je využití služeb rozvážkových společností, jde však o finančně
nákladnou cestu, jež pohltí velkou část marže restaurací a výrazně tak
snižuje jejich šanci na záchranu.
„Restaurace a hospody jsou nedílnou součástí české kultury. Jen
s vypětím sil přežily drsné jarní období, kdy jsme byli svědky
obrovské kreativity a inovací při vymýšlení způsobů, jak ochránit
zákazníky a zároveň zajistit alespoň základní provoz. Výdejní okénka
se vedle domácího šití roušek stala symbolem jara. I přesto tržby
dosáhly pouze zlomku standardního stavu a nepřišla ani žádná speciální
vládní podpora. Druhé kolo uzavření restaurací znamená, že se více než
polovina z nich dostává do přímého ohrožení krachem,“ uvedl
Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) a
viceprezident Hospodářské komory ČR. „Děkuji všem, kdo i v této
těžké době nezapomněli na oblíbené restaurace. A dvojnásobně děkuji
těm, kteří si pro jídlo dojdou sami a o přežití bojujícím
restauratérům dají důvod vydržet,“ dodal T. Prouza.
„DEN OKÉNEK“ představuje jednu z iniciativ, jak se pokusit zachránit
tuzemská restaurační zařízení. V opačném případě dojde
k nenahraditelným ztrátám nejen pro samotné provozovatele restaurací a
hospod a jejich zaměstnance, ale třeba i pro rozvážkové nebo stravenkové
firmy. Jde přitom o součást dlouhodobější kampaně #OBJEDNEJPRIMO.
„Kampaní chceme vyzvat lidí, aby si udělali procházku, provětrali se
na čerstvém vzduchu, došli si do své oblíbené restaurace a vyzvedli si
jídlo přímo. Pohybem pomohou sobě a odebraným obědem restauracím.
Opravdu není čas na dlouhé rozhodování. Už dnes je třetina restaurací
zavřená a tato čísla dramaticky narůstají. V současné době přišly
v gastronomii o práci tisíce lidí a každý den přibývají
další,“ zdůraznil Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a
restaurací ČR (AHR ČR).
Podle Luboše Kastnera, garanta projektu Moje restaurace Asociace malých a
středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), je k překonání této
extrémně obtížné doby s co nejmenšími ekonomickými dopady důležitá
nejenom vzájemná spolupráce a sounáležitost mezi jednotlivými subjekty,
ale i projevy solidarity ze strany obyvatel. „Chtěl bych požádat
všechny, kteří budou mít čas a chuť, aby si v sobotu zašli nebo
i zajeli k výdejnímu okénku a podpořili tak své oblíbené stravovací
zařízení. Restauracím přímé vyzvednutí jídla ušetří minimálně
30 % z tržby. S kampaní chceme pokračovat tak dlouho, dokud nebude toto
dramatické období za námi,“ sdělil L. Kastner.
Iniciátory akce jsou Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, Asociace hotelů a
restaurací ČR a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Poděkování zároveň náleží Janě Slabé a Blance Dětinské, autorkám
#OBJEDNEJPRIMO, za možnost propojit kampaně a zvýšit tak efektivitu pomoci
restauracím.
www.ahrcr.cz
www.socr.cz
https://amsp.cz/