Cestovní ruch v Česku disponuje řadou volných kapacit na léto
10. 05. 2020
Ministerstvo pro místní rozvoj jako ústřední orgán státní správy v oblasti cestovního ruchu připravuje mimořádný akční plán (AP) pro záchranu a následný restart odvětví cestovního ruchu na období 2020–2022. Jednání probíhají mezi MMR, agenturou CzechTourism, největšími profesními asociacemi v sektoru cestovního ruchu a členy Národní ekonomické rady vlády (NERV). Kvůli pandemické krizi je totiž ohrožen dosavadní podíl výkonu tohoto odvětví na celé ekonomice: 3 % HDP ČR, 4,5 % podílu na celkové zaměstnanosti, 24,5 % podílu na celkovém exportu služeb. Návrh akčního plánu MMR plánuje předložit v průběhu příštího týdne k projednání na vládě.
„Cílem akčního plánu je přispět k nastavení protikrizových
opatření, která udržitelným a efektivním způsobem umožní obnovu
odvětví cestovního ruchu. Veškerou pozornost je nyní nutné napřít
především na podporu poptávky formou státních poukazů na tuzemskou
dovolenou a snížení DPH, což jsou dvě klíčová opatření, o nichž jsme
diskutovali s představiteli NERVu a s panem premiérem. Věnujeme se také
přípravě cílené marketingové kampaně a plánujeme úzce spolupracovat
s kraji a destinačními společnostmi tak, abychom návštěvnost
rozprostřeli po celé zemi a aby byla nabídka služeb v regionech co možná
nejpestřejší,“ říká ministryně pro místní rozvoj Klára
Dostálová.
Ministerstvo pro místní rozvoj spolu s CzechTourismem intenzivně pracuje na
vytvoření motivačního nástroje na podporu spotřeby služeb cestovního
ruchu v ČR známého pod názvem Dovolená v ČESKU, navíc dojde k podpoře
využívání lokálních produktů ve službách cestovního ruchu.
Z výzkumů totiž vyplývá, že zatím jen 20 % české populace je
rozhodnuto vyjet na dovolenou v ČR, 60 % české populace se ještě ohledně
dovolené nerozhodlo. Hlavním důvodem pro trávení dovolené v ČR je chuť
podpořit místní podniky. Češi se staví k tuzemské dovolené pozitivně,
a to 98 % z ní má vyloženě dobrý pocit. 82 % lidí si hodlá dovolenou
naplánovat až přijde čas.
„Pro cestovní ruch je teď důležitá především rychlost. Jsem rád,
že jsme na tom s MMR i s odborníky v NERVu našli shodu, a věřím, že
tu shodu co nejdříve potvrdí i vláda. Lidé, pracující v cestovním
ruchu, musí vědět, že má smysl připravovat se na letní sezonu a
investovat do rozvoje služeb po celém Česku,“ připomněl Tomáš
Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
„Fórum
cestovního ruchu jako největší podnikatelský spolek sdružující
7 500 členů kvituje dosavadní aktivní přístup MMR a spolupracuje při
přípravě komplexního balíčku opatření na pomoc cestovnímu ruchu.
Cestovní ruch zaměstnává 240 tisíc obyvatel naší republiky a odvody do
veřejných rozpočtů činily 140 miliard korun ročně. S ohledem na to, že
náš obor byl jako první a nejzasaženější oblastí v souvislosti
koronavirovou epidemií považuji za zásadní podporu domácího cestovního
ruchu formou státních voucherů na dovolenou v Česku a to bez
přispění zaměstnavatele, snížení DPH na veškeré služeb cestovního
ruchu na 10 procent a prodloužení programu Antivirus,“ dodal Viliam
Sivek, předseda Fóra cestovního ruchu ČR.
„Podle průzkumu víme, že téměř šedesát procent Čechů ještě
váhá, zda vyrazí na dovolenou po Česku. Právě na ty míří naše kampaň,
kterou chceme co nejrychleji pomoci regionům a podnikatelům v cestovním
ruchu. Lidem by měla dodat chuť cestovat po českých a moravských krajích a
objevovat i taková místa, kam běžně nejezdí,“ uvádí ředitel
agentury CzechTourism Jan Herget a dodává: „Současnou situaci se
zároveň pokusíme využít k posílení konkurenceschopnosti, přičemž
cestu vidím v digitalizaci cestovního ruchu a využití chytrého
marketingu.“
MMR ve spolupráci s partnery a CzechTourism bude bedlivě sledovat a
vyhodnocovat obsazenost ubytovacích kapacit na letní sezonu i po jejím
skončení. Na letošní léto je zatím aktuální obsazenost v horských
oblastech kolem 60 % v hlavní sezoně (červenec a srpen) a 30 % v září.
V krajských městech je obsazenost naopak do 10 % přes prázdniny a cca
30 % v září. Ukázkovým příkladem je Ostrava, která byla celý
červenec vyprodaná díky festivalům Colours of Ostrava a Beats for Love.
Nyní tak aktuálně kvůli vládním opatřením eviduje obsazenost pouhých
5 %. Z hlediska přenocování jsou klíčové lázeňské služby, kde se
odehraje téměř 25 % celkového počtu přenocování, a to zejména díky
nadprůměrné délce pobytu. Z hlediska útrat je klíčová kongresová
turistika, která přináší až dvojnásobně vysoké útraty ve srovnání
s klasickým leisure turismem.
Připravil Vilém Frček.
www.mmr.cz