Česko směřuje k síti kvalitních bezpečných cyklotras
09. 06. 2025
Ministerstvo
pro místní rozvoj ve spolupráci s Partnerstvím pro městskou mobilitu a
dalšími partnery představilo novou metodiku pro plánování bezpečné
dopravní infrastruktury pro cyklisty. Dokument vznikl jako součást širší
iniciativy Cyklovize 2030 – je jednotným návodem pro samosprávy, který
propojuje strategické plánování, územní rozvoj, značení cyklotras
i jejich financování. Jádrem projektu je mapový portál, který zachycuje
současný stav cyklotras i možný další rozvoj. V současném programovém
období evropských fondů míří na infrastrukturu cyklodopravy 6,6 miliardy
korun. Další více než 3 miliardy jdou na související terminály pro
přestup na veřejnou dopravu nebo parkovací systémy. MMR také podporuje
značení a přeznačení cyklotras – zahrnovala to mimo jiné letošní
dotace 11,7 milionu korun pro Klub českých turistů.
„V Česku
máme na 5300 kilometrů dálkových cyklotras a 5000 kilometrů cyklostezek,
tento systém včetně značení ale z velké části stále odpovídá
počátku tisíciletí, kdy se hledělo hlavně na jeho turistickou funkci. To
už dnes nestačí. Naší ambicí je propojit všechny obce s rozšířenou
působností bezpečnou sítí dopravních cest vhodných pro cyklisty. Nová
metodika přináší konkrétní kroky, jak ji postupně vytvořit. Pomůže
identifikovat problémová místa, navrhnout vhodná řešení a efektivně
využívat dostupné finanční zdroje,“ uvedl
ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek. Metodiku připravilo Partnerství
pro městskou mobilitu ve spolupráci s partnery z resortů, krajů, měst
i odborné veřejnosti. MMR spolupracovalo především na čtvrté kapitole
metodiky, která se vztahuje k územnímu plánování.
Co
přináší metodika v praxi:
►
Podporu tvorby bezpečné dopravní sítě namísto izolovaných úseků
cyklostezek.
► Důraz na provázanost s veřejnou dopravou a každodenní využití.
► Podporu malým obcím, které často nemají prostředky ani kapacity na
výstavbu infrastruktury.
► Praktický návod, jak postupovat při plánování, včetně příkladů
z praxe.
► Zajištění údržby a značení cyklotras, včetně návrhů na jejich
optimalizaci.
► Důraz na děti a začínající cyklisty, kteří potřebují samostatné a
bezpečné trasy.
Mapový
portál jako srdce plánování
Jedním
z klíčových výstupů projektu Cyklovize 2030 je veřejně dostupný
mapový portál, ve kterém se zaznamenávají cyklotrasy, cyklostezky, jejich
značení a stav. Tento nástroj umožňuje efektivní plánování a koordinaci
výstavby, nabízí přehled o problematických úsecích, napojení na
veřejnou dopravu a podklady pro úpravy značení tras. Data
s identifikovanými problémy a záměry budou na portál směřovat přímo
z jednotlivých krajů. Ministerstvo pro místní rozvoj je následně
zohlední v rámci svých územně analytických podkladů (ÚAP), které jsou
klíčové pro územně plánovací činnosti a další rozvoj sítě cyklotras.
„V Česku zatím chyběl jednotný zdroj dat o cyklostezkách, trasách,
jejich značení i dalším plánovaném rozvoji. Mapový portál Cyklovize
2030 jim dá jednotnou strukturu a zveřejní je na jednom místě pro celé
území,“ uvedl národní koordinátor cyklistické dopravy Jaroslav
Martinek. Součástí portálu jsou také souhrnné informace o možnostech
finanční podpory cyklotras z veřejných zdrojů.
Cílem je
propojená a bezpečná síť
Metodika
klade důraz na dlouhodobou udržitelnost, strategické plánování a
především na bezpečnost všech účastníků dopravy. Apeluje na vzájemnou
spolupráci obcí, měst, krajů i státu a podporuje použití principů
takzvané Good Governance v transparentním, koordinovaném a cílevědomém
plánování dopravní infrastruktury. Vzniknout by měla síť cyklistických
komunikací, která nebude rozdrobená, ale prováže české regiony do jednoho
celku. „Cyklodoprava není pro mě okrajové téma, ale jeden z pilířů
moderní udržitelné mobility, která zvyšuje kvalitu života ve městech
i na venkově. Tato metodika společně s mapovým portálem Cyklovize
2030 dává městům a obcím do rukou praktický nástroj, který jim pomůže
bezpečně a efektivně investovat do budoucnosti,“ doplnil Kulhánek.
Financování
ze státních i evropských zdrojů
V programovém
období 2014–2020 podpořil Integrovaný regionální operační program
370 km cyklostezek za 2,8 miliardy korun – nejčastěji se jednalo
o budování nových úseků. V aktuálním období 2021–2027 je
k dispozici více než dvojnásobek této částky (6,6 miliardy korun). V už podpořených projektech se
počítá s výstavbou, modernizací a rekonstrukcí komunikací pro cyklisty
v délce 269 kilometrů. Z toho 65 kilometrů už bylo dokončeno. MMR
navíc dlouhodobě podporuje značení cyklotras prostřednictvím národních
dotací pro neziskové organizace (např. Klub českých turistů, 11,7 milionu
korun v letošním roce) a cykloturistiku zaměřenou na rodiny s dětmi.
Agentura CzechTourism a portál Kudyznudy jsou také
součástí kampaně Tipy naší mámy na
kole, která se
zaměřuje na bezpečné a krátké trasy vhodné pro rodiny děti. Finální
soubor doporučených tras zveřejní Cyklovize 2030 do konce roku.
Ministerstvo pro místní rozvoj bude usilovat o to, aby podpora infrastruktury
pro cyklistickou dopravu byla jedním z pilířů podpory multimodální
osobní dopravy v rámci unijní kohezní politiky i v programovém období
po roce 2027.
Více informací a metodiku ke stažení naleznete na stránkách www.cyklovize.cz. Součástí
je také mapový portál zde. Metodika
je dále k dispozici na stránkách MMR na tomto odkazu.
Připravil Roman Chrenčík.
www.cyklovize.cz
www.mmr.cz