Menu

V nejprestižnější třídě

26. 04. 2003

BRISK Tábor a.s. vznikl transformací státního podniku Jiskra v roce 1992. V roce 1995 se pak v rámci privatizace stal firmou s ryze českým kapitálem. Nový management od počátku klade velký důraz na podporu vývoje a výzkumu. Zaměřil se na proporcionální rozvoj výrobních programů s důrazem na investice do progresivní modernizace. Výrobní sortiment BRISKu vyplynul z historického vývoje, kterým firma za osmašedesát let prošla. Nosným programem jsou zapalovací a žhavicí svíčky pro spalovací motory. Od tohoto produktu, dominantně určeného pro automobilový průmysl, už byl jen malý krůček k výrobě autodiagnostiky a později i snímačů pro automobilový průmysl. Dlouholetý výzkum technické keramiky pro izolátory zapalovacích svíček pak umožnil i její další využití pro speciální účely a vznik samostatného výrobního oboru technické keramiky na bázi Al2O3. Nejznámější skupinou výrobků BRISKu jsou zapalovací a žhavicí svíčky, které jsou dodávány do prvovýrob i pro náhradní spotřebu do téměř šedesáti zemí světa. Jejich nabídka reprezentuje světovou špičku. V nabídce BRISKu jsou i unikátní druhy zapalovacích svíček, které nelze získat u jiného výrobce. Nechybí ani zapalovací svíčky používané převážně ve spalovacích motorech montovaných do různého nářadí a strojů v zemědělství a lesnictví. Obchodní a distribuční síť BRISKu realizuje dodávky do prvovýrob i pro náhradní spotřebu a zaručuje dostupnost zboží všem zákazníkům.


Od roku 1996 je BRISK Tábor a.s. držitelem certifikátů systému jakosti podle norem DIN EN ISO 9001, VDA 6.1 a QS-9000 a od roku 2000 i certifikátu dle ekologické normy ČSN EN ISO 14 001. Za rok 1998 byl vyhodnocen jako jeden z nejlepších dodavatelů koncernu Volkswagen a v letech 1999, 2000, 2001, 2002 byl zařazen mezi „100 nejlepších firem v České republice“. Dalšího ocenění se firmě dostalo od Hospodářské komory ČR v kategorii středních exportérů, kde firma obsadila 3. místo za nárůst exportu 2000 – 2001. Pozitivní hodnocení firmy odráží i udělený titul „RODINNÉ STŘÍBRO“. Součástí firmy jsou i její výrobní dceřiné společnosti BRITA TRADE, s.r.o., Sklářský ústav v Hradci Králové s.r.o. a OOO BRISK Ozersk sídlící v Kaliningradské oblasti v Ruské federaci.

Je zvykem, že se naše politické špičky tu a tam nechávají vidět, an rozprávějí s úspěšnými světa podnikání a možná jsou i občas na příjmu, co jim tito lidé sdělují. Dále je v Česku zvykem, že na cestovní ruch (pokud jim vůbec kdy na něm zraky spočinou) většina politiků pohlíží skrz zážitky v dálavách zastřeným pohledem jako na něco, co se děje jinde, jako na sféru utrácení peněz, volného času a výjezdů do zahraničí. A protože toto v Česku obecně převažující vnímání cestovního ruchu tvoří řádnou dávku pomyslného písku, který sami sobě sypeme do již tak zadírajícího se soukolí české ekonomiky, dovolil jsem si hned v úvodu využít situace a požádat předsedu představenstva a generálního ředitele společnosti BRISK Tábor a.s. Ing. Mojmíra Čapku o vyjádření, jak pohlíží na cestovní ruch.
Cestovní ruch, jako hospodářské odvětví, má v Česku obrovskou potenci přinést a přilákat spoustu peněz a investorů. Je to oblast strašlivě nedoceňovaná. Od vládních kruhů až po řadové občany. Ministři i vlády hledají zdroje peněz všude jinde než v tom nejjednodušším, čím odnepaměti disponujeme z hlediska krás přírody, historie a kultury. Tak tomu bylo i v minulém režimu, kdy cesty, jak získávat finanční zdroje, byly zaměřeny na výrobu, tedy průmysl a strojírenství. Všichni výše zmiňovaní ale cestovní ruch uměli ohodnotit, jakmile se ocitli v zahraničí. Ostatně i já. A přitom stačilo, že tam bylo uklizeno. Hospůdka, parkoviště, čerpací stanice, vše vypadalo jinak. Člověk měl najednou pocit, že je v jiném světě, který mu nabízí mnohem více. Nikoliv pouze ze spotřebního hlediska, což by byla otázka zboží, ale i přírody atd. Spousta nabídek v každé obci a městečku, např. v Rakousku nebo severní Itálii. Pastva pro oči bohatého i chudého turisty. Když potom zabrouzdáte do řady míst v Česku a vidíte, čím že projíždíte, nevkusnými vesnicemi s panelovými domy vedle roubenek, kolem neupravených pozemků, po rozbitých silnicích atd. V zásadě je to o tom: jiný kraj, jiný mrav. Pak si kladete otázku, je-li to věc lidí – nás Slovanů – nebo jestli to můžeme svést na desítky let socialismu. Ale když se o tom začne diskutovat, docházíte k závěru, že sice máme třináct let po revoluci, ale že se v tomto směru toho změnilo strašně málo.

To, proč jsem se vás, člověka, jehož firma má mj. 25 % ruského trhu v zapalovacích svíčkách, zeptal právě na cestovní ruch, je proto, aby se směrodatní, ale i řadoví občané v Česku (inspirováni svými vzory) postupně osmělovali hovořit o cestovním ruchu jako o součásti českého hospodářství. Téma „cestovní ruch“ je totiž u českých politiků obdobně na indexu jako např. prostituce. Zkrátka se o něm jako o oblasti podnikání nesluší hovořit. Ano, všichni alespoň trošičku ekonomicky uvažující lidé vědí o jeho dimenzích, ale prosazovat systémové kroky, jak jeho prostřednictvím napumpovat do žil české ekonomiky o pár desítek miliard dolarů ročně zahraničního inkasa navíc, to by pro většinu z nich znamenalo se mezi lidmi, mezi nimiž se pohybují, pokud ne ztrapnit, tak minimálně nebýt in.
Hlavním důvodem, proč jsem vás ale požádal o interview, je to, že každoročním tématem pátých vydání Všudybylu je doprava a vaše firma je jednou z těch, která v této oblasti Česko úspěšně reprezentuje po celém světě. Kromě toho jste zřejmě nejúspěšnějším českým podnikem na jednom z nejperspektiv­nějších trhů v Ruské federaci. Jeden z nejkontrover­znějších a největších myslitelů novověku prý prohlásil, že budoucnost patří elektrické jiskře. Pokud to skutečně řekl, soudě podle BRISKu, pak v tomto měl do puntíku pravdu. K jakémupak u vás došlo jiskření, že jste se prosadili ve ve světě českým patentem?

Nejsem autorem této myšlenky, spíše propagátorem a realizátorem. Ať navštívíte kteroukoliv část zeměkoule, neustále je kolem vás neuvěřitelné množství automobilů. Ten, kdo se zaměřil tímto směrem a dělá to dobře, má obrovskou perspektivu. Pochopitelně, v automobilovém průmyslu je obrovská konkurence, větší než kdekoliv jinde. Je to o technice, o aspektech bezpečnostních, provozních atd. Elementem, který motor uvádí do pohybu – zapálení směsi, je svíčka. Ono se na ni dost zapomíná. Dříve uměl svíčku vyměnit každý. Věděl, že má nějaké elektrody, nějakou odtrhovou vzdálenost, a vozil s sebou náhradní. Postupem času ale jakoby zapomněl, že ve spalovacím motoru vůbec něco zapaluje. Hlavně, že svíčka ovlivňuje výkon a spotřebu, což jsou z hlediska rentability provozu nesmírně důležité aspekty. Snížit spotřebu nebo zvednout výkon motoru při normální konstrukci, to je náročný problém. Řeší jej princip naší vícejiskrové zapalovací svíčky, která v těchto souvislostech nabyla na globálním významu.

Máte jej patentován?
Ano, princip vícejiskrové zapalovací svíčky chráníme i v zahraničí, a nejen co se týče svíček, ale i ve snímačích atd. Patentování je drahá záležitost, už proto, že vícejiskrové svíčky, kluzné jiskry a další věci, tedy aby motor zapaloval efektivněji, jsou dílem, které není dokončené. Proto v BRISKu podporujeme technický rozvoj a neustále vytváříme něco nového. Vydělávat se dá především na trvalé inovaci. Bez inovace by se neustále snižoval efekt podnikání. Firmy, které chtějí být dlouhodobě úspěšné, musí inovovat. Proto prvním impulzem, který BRISK měl – vícejiskrovou svíčkou – vývoj zdaleka neskončil. A také proto, protože to souvisí s novými materiály, motory, s novými názory na životnost svíček. Vývoj svíček má řadu modifikací, a to nejenom v automobilovém průmyslu. Své znalosti přenášíme do oblasti hobby i profesionálně používaných motorových nástrojů pro lesnickou a zemědělskou mechanizaci – sekačky na trávu, ruční motorové pily atd. I v této sféře hledáme výhodnější řešení zapalovacích svíček.

Již jsem zmínil, že v komoditě zapalovacích a žhavicích svíček pokrýváte 25 % ruského trhu, což je pro našince uvažující v dimenzích Evropy něco takřka nepředstavitelného.
Expanzi BRISKu na ruském trhu považuji za zásadní úspěch. Celý průmyslový svět si uvědomuje, že to je ventil – východisko: Rusko, Ukrajina, Indie, Čína. Zejména Ruská federace vzhledem k rozloze, obyvatelstvu, přírodnímu a nerostnému bohatství. Navázali jsme zde na historii a pozitivní stránku vztahů, na to, co Československo mělo v předstihu. Naší obrovskou obchodní výhodou je, že jsme tak činili v době, kdy většina československých a českých firem po roce 1990, ať již díky rozhodnutí politických představitelů či top managementu, dobrovolně a houfně vyklízela své pozice na ruském trhu.

Když se prý novináři ptali Rothschilda, co je základem jeho obchodního úspěchu, odpověděl, že nakupoval v době, kdy většina ostatních prodávala, a že prodával, když většina ostatních nakupovala. Musel to být obrovský byznys utlumit český obranný průmysl, kopřivnickou Tatru, Zetor, Poldi a další firmy dlouhodobě zavedené na ruském trhu pro ty, kteří nastoupili do jimi vyklizených pozic.
Vzhledem k tomu, že my, v nestátních firmách, jsme si uvědomili, že nám stejně nikdo nic nedá a nikdo nepomůže, vsadili jsme na ruskou kartu a přešli i přes období roku 1998, kdy v Rusku vládl katastrofický scénář, devalvace rublu atd. Tím, že jsme si to uvědomili, jsme získali v oblasti automobilového průmyslu a dodavatelů dílů předstih před světovými velmocemi. BRISK zde uspěl díky světové kvalitě, výborným cenám, servisu a dealerským sítím a v neposlední řadě (což bylo rozhodující) díky přesunu technologií a výroby přímo na ruské území. Uvědomujeme si ale i to, že nemůžeme být pouze na českém a ruském trhu, a tak se v tomto pojetí podnikání orientujeme i na další teritoria. K dnešnímu dni kromě Ruské federace dodáváme zhruba do šedesáti zemí světa, a to nejen svíčky, ale i další sortiment…

Už jen proto, že se hodně angažujete v oblasti speciálního užití svíček pro sport.
Ano, a přináší to zajímavé výsledky. Umíme vyrobit svíčku tzv. na míru. To se nám před několika lety projevilo velmi pozitivně, když jsme se dostali k firmě Lamborghini. Ta vyzkoušela naše svíčky a byla překvapená pozitivními výsledky. Vůbec ji nezajímalo, jestli je firma BRISK v České republice, v Austrálii nebo v Tramtárii. Pro hlavního technika byly rozhodující technické parametry, a ty byly vysoce konkurenční… Takže, již několik let dodáváme do prvovýroby firmě Lamborghini pro mimořádně silné motory pro formuli na vodě. Ostatně loni v dramatickém 38. ročníku Mistrovství světa motorových člunů v nejprestižnější třídě F1 zvítězil tým Spirit of Norway, který je přímo podporován firmou BRISK Tábor a.s., se čluny s motory Lamborghini osazenými zapalovacími svíčkami BRISK Premium DOR 11 LGS. To jsou agregáty s výkonem nad tisíc koní. Pořizovací cena takového (samotného) motoru je zhruba 300 tisíc eur. Je to nesmírně prestižní záležitost. Poznatky z této oblasti nám pak velmi pomáhají v oblasti vývoje svíček pro běžné motory. Máme řadu Premium, která je poměrně známá – dva kroužky, ale už máme i modifikace, svíčky LGS… Svíčky Premium jsou dnes velice žádané na motocykly BMW, zejména v Německu, Belgii, Francii atd. V tomto směru se velmi zvedla výroba.. Nárůst požadavků pro motocykly je velký, protože naše svíčka vyřešila problém KFR, který motory BMW vykazují.

Vaše svíčky dobývají svět, ale co my, zvládáme sami sebe? Žijeme si v Česku dobře?
Já bych řekl, že v Česku stále ještě nejsou rozdíly mezi bohatými a chudými, spokojenými a nespokojenými tak extrémní. Český člověk tyto aspekty ještě nevzal plně na vědomí. Stále je tady ještě takový ten všelidový a socialistický přístup. Nejen ve výrobě a v rozdělování. To je otázka dalších let. Nicméně ve fungujících firmách jsou zaměstnanci v tomto směru daleko více vtlačováni do poznávání reálného světa tvorby a rozdělování hodnot než lidé, kteří se nemohou v tomto světě úplně orientovat. Kteří očekávají, že se i nadále o ně bude někdo starat a že se jejich požitky tvoří někde automaticky. Že rozdělování zdrojů, které společně vytvoříme, musí být nesmírně uvážlivé a racionální a že to není otázka pouze managementu, to si v naší firmě uvědomujeme poměrně hodně. Je to o tom, aby všichni věděli, že dlouhodobě máme společný cíl: dobře si žít a aby nás práce bavila. Souvisí s tím technologie, životní prostředí, kultura a image firmy atd. Toto je samozřejmě nekonečná práce, kterou se nám v BRISKu za posledních osm let částečně podařilo zvládnout.








www.brisk.biz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001