Menu

Připravujeme tříletý program vzdělávání managementu pracovníků firem

26. 02. 2012

Ing. Rostislav Vondruška

Česká republika je atraktivní turistickou zemí nejen pro obyvatele Ruské federace, ale i Ukrajiny, Litvy, Lotyšska a Estonska. Lidé z těchto států nás vnímají jako zemi vhodnou pro poznávací turistiku. Rádi se k nám vrací a návštěvu Česka doporučují svým známým. Atraktivní jsou pro ně i české lázeňské a wellness pobyty. Nadprůměrný zájem o návštěvu České republiky, v celoevropském srovnání, jsme zaznamenali u respondentů všech pěti těchto zemí. V rámci jimi spontánně zmíněných oblíbených dovolenkových destinací naše země figuruje u Ukrajinců na pátém, u obyvatel Ruska na devátém a u Litevců na třináctém místě.

S generálním ředitelem České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Ing. Rostislavem Vondruškou se potkáváme 9. února 2012 v Praze na Holiday World.
Pane řediteli, tento veletrh je třetí český v pořadí. První dva byly v Brně – Go a Regiontour, a po nich pak byl ještě na Slovensku bratislavský Slovakiatour.

Holiday World je z hlediska našich účastí tradičním veletrhem. Letos je jeho jednadvacátý ročník. Pokaždé jsme tady s velkou expozicí, v jejímž rámci poskytujeme prostor regionům, asociacím a obecně prospěšným společnostem. Dá se říci, že je asi nejdůležitější z domácích veletrhů. Je tu spousta regionálních prezentací. Pravda, když se člověk podívá na profil odborného programu, je tu pět prezentací na téma outgoing, dvě na téma domácí cestovní ruch a žádná věnovaná incomingu. Na druhou stranu je tu spousta odborných témat, jako zákon o cestovním ruchu, prezentace výzkumu v Rusku, na Ukrajině, v Litvě, Lotyšsku a Estonsku aj., takže odborníci si tu určitě přijdou na své.

Budoucnost úspěšnosti národních ekonomik je v udržení hospodářské kontinuity. Nejen v předávání a zdokonalování výrobních prostředků, ale i znalostí a dovedností nastupujícím generacím. Jak je na tom cestovní ruch z hlediska nastupujících generací?
V současné době v této oblasti zaznamenáváme zlepšování situace. Nejen v odborném školství. Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR administruje programy z Evropského sociálního fondu. Jednoho z těchto programů jsme příjemcem. Nabídku vzdělávacích programů zaměřujeme na všechny důležité tzv. „nace“, které eviduje Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Od ubytovacích, přes stravovací, služeb průvodců a v lázeňství, sportovních zařízení aj. Připravujeme tříletý program vzdělávání vrcholového managementu, středního managementu a liniových pracovníků, jehož dopad by se měl pozitivním způsobem projevit v konkurences­chopnosti a kvalitě služeb těchto subjektů.

Velmi mne zaujala prezentace výstupů výzkumu CzechTourism zaměřeného na významné zdrojové země českého incomingu, kterou tu měl ředitel Odboru výzkumů, trendů a inovací CzechTourism Ing. Mojmír Mikula.
Odbor výzkumů, trendů a inovací svou činnost zahájil před rokem a čtvrt. Výzkum, který zmiňujete, je svého druhu unikátní. Zahrnuje Rusko, Ukrajinu a tři pobaltské země. Bylo osloveno na jedenáct tisíc respondentů. Jeho součástí byly tzv. řízené rozhovory. Interview s potenciálními návštěvníky České republiky, kterých se jako pasivní posluchači mohli zúčastnit ředitelé zahraničních zastoupení CzechTourism. To, co slyšeli, bylo velmi cenné. Mělo to neskonale větší vypovídací hodnotu, než kdyby si to přečetli v nějakém elaborátu. Z výzkumu vyplynulo mnoho užitečných informací k tomu, co se od nás (tím mám na mysli Českou republiku) očekává, jak nás lidé z těchto zdrojových trhů vnímají atd.

V současné době pracujete na koncepci cestovního ruchu.
Ano, a jsem rád, že paralelní koncepce, která se zpracovává na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR, je provázaná s naší v reálném čase. Na těchto dvou materiálech totiž pracujeme společně v týmu. Obě koncepce se tak mohou promítnout do konkrétních marketingových plánů na jednotlivé roky, což v minulosti nebývalo vždy standardem.

V rámci jednání, která jste vedl na Holiday World v Praze, bylo i téma meziregionální spolupráce, které je jednou z priorit Evropské unie. Jedním z jejích vyústění má být Regiontour Expo v Trenčíně na Slovensku.
Je to typická akce B2C, tedy business to client, na níž firmy nabízejí produkty konečným spotřebitelům. Budou se týkat nabídek z obou stran česko-slovenské hranice. Tzn., tři moravské kraje a tři slovenské samosprávné regiony od 9. do 11. května tohoto roku představí své produkty na trenčínském výstavišti a trenčínském hradě. Už v této fázi příprav lze říci, že to bude velmi dobrý příklad meziregionální spolupráce tak, jak by měla vypadat.


 

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001