Menu

Jsem hrdý na svůj kraj, říká vicehejtman Jan Krkoška

04. 05. 2017

S náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje pro regionální rozvoj a turistický ruch, evropské fondy a operační programy Janem Krkoškou se potkáváme 30. března 2017 na krajském úřadě v Ostravě.
Pane náměstku, Moravskoslezský kraj je dopravně dobře dostupný. Máte tu nejvýznamnější letiště Evropské unie v prostoru česko-polsko-slovenského trojmezí (viz www.e-Vsudybyl.cz, rozhovor s Michalem Červinkou: „Přátelským letištěm“), vaším krajem prochází evropské železniční koridory a disponujete dálniční a silniční sítí, která propojuje malebné, turisticky atraktivní regiony Moravskoslezského kraje s okolním i vzdáleným světem.
Ano, vyplatí se k nám jezdit. Jsme krajem bohatých tradic, známým dobrým pivem, vynikající kuchyní, srdečností obyvatel a živým folklorem. Na našem území najdete unikátní dřevěné stavby považované za perly evropské lidové architektury, krásné zámky, historická města a unikátní technické památky a exponáty – jako ty v Technickém muzeu Tatra, v Dolní oblasti Vítkovice, v Hornickém muzeu Landek Park, na osoblažské úzkokolejce Slezské zemské dráhy aj. Milovníky hudebních festivalů rozmanitých žánrů k nám přivádějí například Janáčkovy Hukvaldy, Colours of Ostrava, Krnovské hudební slavnosti aj. Domácí i zahraniční turisté míří i do míst, odkud pocházejí naši světově proslulí rodáci, jako třeba zakladatel psychoanalýzy Sigmund Freud, hudební skladatel Leoš Janáček, fenomenální sportovec Emil Zátopek či skvělý malíř a ilustrátor Zdeněk Burian. Jsme krajem úrodných rovin a krásných rozhledů do slezské nížiny. Rozlehlá pohoří Beskyd a Jeseníků a jejich nádherná příroda vybízejí k rozmanitým sportovním aktivitám i odpočinku. Jejich jižním úbočím se otevíráme do úrodného Pomoraví a Moravské brány. Mám naše hory rád. Vzhledem k poloze Krnova, kde bydlím, to mám blíž do Jeseníků. Nejen že si v létě rád zaplavu na Slezské Hartě, ale rád v nich jezdím na kole po nesčetných cyklostezkách a v zimě na běžkách po upravovaných běžkařských trasách.

Moravskoslezský kraj je i krajem lázeňským. Ostatně o zázračnosti zdejších přírodních léčivých zdrojů Všudybyl nejednou referoval. Viz články v archivu www.e-Vsudybyl.cz „Voda pradávného moře“, „Za zdravím a krásou do Darkova“, „Péče o zdraví národa“ či „Klimkovický příběh o pohřbené berli“ aj. 
Ano, zdejší specifické přírodní podmínky (zejména klima a jodobromová solanka) a vysoce účinné léčebné postupy tu daly vzniknout světově proslulým Lázním Darkov v Karviné, která je co do počtu obyvatel největším lázeňským městem České republiky, Klimkovicím a Karlově Studánce, kde se (jak čtenáři Všudybylu jistě vědí) natáčela jedna z nejkrásnějších filmových scén. Karlova Studánka má nejčistší vzduch ve střední Evropě. Léčil se zde i prezident Václav Havel. V tomto roce se její návštěvníci mohou těšit na velký gastrofestival pod záštitou Moravskoslezské­ho kraje.

S volbou pobytových míst a cílů turistům i výletníkům výtečně pomáhá váš internetový portál severnimorava­.travel.
Průvodce po Severní Moravě a Slezsku byl vytvořen a je aktualizován díky datům, která pro něj připravují destinační agentury v Jeseníkách, Opavském Slezsku, Moravském Kravařsku, na Ostravsku, v Těšínském Slezsku, v Beskydech a na Valašsku. Je souhrnem informací o gastronomických, kulturních a sportovních událostech, o možnostech sportovního vyžití, stravování, ubytování atd. Vybízí k rodinným výletům Pohádkovým Poodřím, za těšínským folklorem či lidovou architekturou Valašska, k návštěvě Dnů NATO na Letišti Leoše Janáčka Ostrava a dalších eventů. K návštěvám Beskyd a Jeseníků nebo bílé perly Slezska – města Opavy. Tedy našich moravskoslezských regionů oplývajících řadou architektonických skvostů, muzeí, galerií, sakrálních staveb a poutních míst. A že je umíme nabízet, ilustruje i to, že se naše destinační společnost Moravian-Silesian Tourism umístila na jednom z prvních míst na žebříčku destinačních společností Travel Trade Gazete.

Potkávali jsme se na mezinárodních veletrzích cestovního ruchu. Atmosféru na stánku Moravskoslezského kraje vždy umocňovali usměvaví, pozitivně naladění lidé z vašeho krajského úřadu i vaši spoluvystavova­telé.
Máme za sebou čtyři stěžejní veletrhy. Setkal jsem se na nich s řadou návštěvníků, kteří byli nadšeni tím, co a jakým způsobem jim naši lidé nabízejí. Věřím proto, že Moravskoslezský kraj opět navštíví nejen spousta věrných, ale i nových turistů a že budou spokojeni se službami, které v něm poskytujeme. Návštěvnost je v cestovním ruchu velmi důležitá. Jen v Jeseníkách máme meziroční nárůst 19,3 procenta, což potvrzuje i to, jaký mám úžasný tým spolupracovníků a jak skvělé partnery.

Klíčovým faktorem úspěchu (dosahování hospodářských a sociálních přínosů) v tržním hospodářství je realizace výrobků, služeb a myšlenek. Zkrátka úspěšný obchod odehrávající se na vnitřním trhu; export realizovaný na zahraničních odbytištích; a jejich syntéza, cestovní ruch, který zvyšuje kupní sílu domácího trhu a stejně jako export generuje zahraniční inkaso. Pane náměstku, proč jste si cestovní ruch zvolil?
Než jsem se začal naplno věnovat komunální a krajské politice, byl jsem ředitelem lázní. V nich jsem se k cestovnímu ruchu dostal i z pozice organizátora. V rámci obchodních akvizic jsem se zúčastnil řady veletrhů. Vzhledem k tomu, že tyto lázně byly a jsou hodně orientované na tuzemskou klientelu, jsem procestoval celou Českou republiku. Krom klientů jsem díky tomu získal i spoustu inspirace a chtěl ji spolu se svými zkušenostmi uplatnit. Dostal jsem se k řízení cestovního ruchu Euroregionu Praděd/Pradziad a má nynější pozice je vyústěním tohoto směřování. Na krajském úřadě mám skvělý tým, a co se cestovního ruchu týče, Moravskoslezský kraj skýtá obrovské množství výzev. Výkonnost tržní platformy cestovního ruchu se mimo jiné odvíjí od místních samospráv. Od určité hranice totiž musí podporovat turistická informační centra, ve kterých pracují obětaví lidé, jichž si nesmírně vážím. Poskytují informace lidem, kteří v daném regionu chtějí pobývat, což je zpravidla spojeno s jejich útratami, a tedy podporou tamní mikroekonomiky. Velice si vážím i destinačních agentur. To je další skupina lidí, kteří vytvářejí rámcovou strategii rozvoje cestovního ruchu. No a samozřejmě musím zmínit ještě jednu důležitou skupinu lidí, kterých si neméně považuji, neboť kvalitou poskytovaného servisu výrazně přispívají k oblibě turistických regionů Moravskoslezského kraje, a to podnikatele – poskytovatele ubytovacích, stravovacích a dalších služeb.

Pane náměstku, výkonnost tržní platformy cestovního ruchu je citlivá na renomé státu. Dělá ten náš dost pro to, aby turisté svými útratami a poptávkou podporovali hospodářství České republiky?
Podpora cestovního ruchu, zdá se, stále nepatří k prioritám státu. Jako by peníze, které by v té které části České republiky mohli turisté utratit, a odvody z těchto tržeb do veřejných rozpočtů stát až tak moc nezajímaly. Věřím ale, že přijde doba, kdy do propagace svých turistických cílů, tedy do posilování přílivu kupní síly na regionální a lokální trhy České republiky, bude stát víc investovat. Ať je jejich turistická atraktivita dána dovednostmi místních obyvatel, historií, památkami, přírodními krásami, či čímkoli dalším – jejich hmotným a nehmotným bohatstvím. V tuto chvíli je jejich prosazování se v tvrdé mezinárodní konkurenci hlavně na místních lidech, kteří si váží svých regionů a sami je propagují, aby jejich bohatství, jež nám z valné části odkázali naši předkové, zhodnocovali ve prospěch této země. Co v tomto regionům Slezska a Moravy nahrává do karet, je bezpečnost našeho kraje, v němž lze trávit příjemné bezstarostné rodinné dovolené s dětmi a seniorské, sportovní, relaxační či spa a wellness pobyty.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001